ایتارتاس:

پوتین در اجلاس سران GECF سخنرانی می‌کند

پوتین در اجلاس سران GECF سخنرانی می‌کند

رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران سخنرانی می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایتارتاس، نهاد ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی ای سی اف) در تهران حضور خواهد داشت.

این دومین بار است که پوتین در ایران حضور پیدا می‌کند. وی پیشتر در سال ٢٠٠٧ در چارچوب اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران آمده بود.

یوری یوشاکف، مشاور رئیس جمهور روسیه گفت: پوتین در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد و در حاشیه آن چند دیدار دو جانبه انجام خواهد داد.

یوشاکف محتوای سخنرانی پوتین را فاش نکرد اما تأکید کرد که رئیس جمهور روسیه از شعار اجلاس تهران، یعنی "گاز طبیعی بهترین سوخت برای توسعه پایدار است" به طور کامل حمایت می کند.

وی افزود: شرکت کنندگان در این اجلاس قصد دارند درباره فرصتها برای توسعه بازار جهانی گاز و همچنین ترویج استفاده از این سوخت به عنوان ارزانترین، کارآمدترین و پاکترین سوخت، گفت‌وگو داشته باشند.

یوشاکف گفت: طرفهای حاضر درباره مسائل فوری و روشهای توسعه صنعت گاز تبادل نظر خواهند داشت و بویژه به هماهنگی در توسعه منافع کشورهای عضو توجه خواهد شد.

وی افزود: گفت‌وگوها بویژه بر حفظ رویه قراردادهای بلندمدت و همچنین تقسیم عادلانه ریسک میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تمرکز خواهند کرد.

این سخنگوی نهاد ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که پیش بینی می شود پس از پایان نشست، یک بیانیه مشترک صادر شود که موضع کشورهای عضو جی یی سی اف را درباره مسائل مهم همکاری در زمینه گاز منعکس کند.

وی گفت: توسعه بخش گاز در اولویت روسیه است و در چارچوب راهبرد ملی انرژی روسیه تا سال ٢٠٣٥، تولید گاز این کشور ٤٠ درصد افزایش خواهد یافت.

یوشاکف پیش از این اعلام کرده بود که در حاشیه اجلاس سران جی یی سی اف، پوتین با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران دیدار خواهد داشت.

وی گفت: برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و آیت‌الله خامنه ای برنامه ریزی شده است. این سومین دیدار پوتین و روحانی در سال جاری میلادی به شمار می آید.

سخنگوی کرملین افزود: دوطرف درباره همه مسائل همکاریهای مشترک، از جمله همکاریهای بازرگانی و سرمایه گذاری، انرژی هسته ای، تولید نفت و گاز و همکاریهای نظامی و فنی، گفتگو خواهند کرد.

به گفته وی، مسائل فوری بین المللی، از جمله حل و فصل بحران سوریه، اجرای توافق هسته ای، مبارزه با تروریسم و بویژه مبارزه با داعش، از مهمترین مسائل مورد بحث میان سران ایران و روسیه به شمار می آیند.

یوشاکف همچنین احتمال دیدار پوتین با اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی و نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را در حاشیه اجلاس سران جی ای سی اف منتفی ندانست.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا