رویترز:

تعامل اوپک - روسیه در آستانه نشست وین بعید است

تعامل اوپک - روسیه در آستانه نشست وین بعید است

مقامات و منابع آگاه صنعت نفت می‌گویند: احتمال کمی وجود دارد که روسیه با اوپک در زمینه کاهش تولید نفت در آستانه یا حاشیه نشست اوپک در ماه آینده همکاری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اوپک اواخر سال گذشته یک تغییر تاریخی در سیاست خود اعمال کرد که تحت حمایت عربستان و پشتیبانی متحدان این کشور در حاشیه خلیج فارس صورت گرفت. براساس این سیاست جدید اوپک با کاهش تولید برای بالا بردن قیمت‌های رو به کاهش مخالفت کرد تا بتواند از سهم بازار خود دفاع کند. این سازمان این استراتژی را در نشست خود در ماه ژوئن تایید کرد.

وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت چهارم دسامبر آتی برای هماهنگ‌کردن سیاست این سازمان در زمینه تولید نفت تشکیل جلسه خواهند داد و یک هیات از روسیه که حدود 12 درصد نفت جهان را تامین می‌کند، ممکن است در مشورت‌ها و رایزنی‌های قبل از نشست بار دیگر حضور پیدا کند.

یک منبع نزدیک به رایزنی‌ها گفت: ونزوئلا یکی از اعضای اوپک که از حامیان کاهش تولید نفت است مشتاق برگزاری یک دیدار با کشورهای خارج از اوپک قبل از نشست وزرای این سازمان است.

این منبع آگاه افزود: موضع روسیه تغییر نکرده است. ما هیچ کاهشی در تولید نفت خود اعمال نخواهیم کرد.

روسیه که برای تامین بودجه خود به شدت به درآمد نفتی وابسته است تاکنون قاطعانه در برابر درخواست‌ها برای کاهش تولید نفت مقاومت کرده است که بخشی از آن به دلیل رقابت بر سر سهم بازار بوده و این کشور می‌داند که کاهش در تولید می‌تواند باعث شکست در جنگ بر سر سهم بازار شود.

به هر حال هرگونه کاهش در تولید نفت روسیه باید با اوپک هماهنگ باشد.

مقامات روسی اعلام کردند که شرکتهای داخلی این کشور به دلیل شرایط جوی سخت در سیبری، مرکز میادین نفتی روسیه، قادر نخواهند بود به راحتی فعالیت در چاهها را در صورت تعطیل کردن آنها از سر بگیرند.

آنها همچنین می‌گویند که دولت قادر به دستور دادن به شرکت‌های نفتی برای کاهش تولید نیست چرا که بسیاری از تولیدکنندگان نفت در روسیه متعلق به بخش خصوصی هستند.

روسیه که نیمی از درآمد خود را از محل درآمد نفت و گاز تامین می‌کند برای تامین هزینه‌های نظامی خود به پول نفت احتیاج دارد.

در سال جاری تاکنون (ژانویه تا اکتبر) بودجه روسیه چهار تریلیون و 970 میلیارد روبل (76 میلیارد و 100 میلیون دلار) از فروش نفت و گاز تامین شده است که 12.6 درصد کمتر از مقدار هدفگذاری شده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: آماده حضور در مشورت‌های وین در تاریخ سوم دسامبر است اما هیچ سازوکار یا دعوتنامه‌ رسمی تاکنون وجود نداشته است. وی به آمادگی روسیه برای کاهش تولید نفت اشاره نکرد.

نواک در جمع خبرنگاران گفت: ما در حال مذاکره درباره اوضاع، چشم‌انداز موجود، ارزش تولید نفت و تعادل عرضه و تقاضا هستیم.

تحلیلگران می‌گویند: شرکت‌های روسی در مواجهه با کاهش قیمت نفت اورال(برترین نفت خام روسیه) که از قیمت 111 دلار در هر بشکه در ژوئن 2014 به حدود 40 دلار در هر بشکه سقوط کرده کاملا انعطاف‌پذیر هستند.

بانک آمریکایی مریل لینچ در یکی از گزارش‌های خود نوشت: به رغم کاهش اخیر قیمت نفت، تولید نفت روسیه افزایش خواهد یافت چرا که تولیدکنندگان حتی با قیمت‌های پایین نیز سود خود را دارند که ناشی از تاثیر کاهش ارزش روبل روی هزینه‌ها و کاهش مالیات است که در شرایط کاهش قیمت نفت پایین آمده است.

افزایش فروش عربستان و دیگر کشورهای خاورمیانه در اروپا(بازار سنتی روسیه) نیز از دلایل تصمیم مسکو به حفظ سطح بالای تولید نفت خود(بیش از 10.7 میلیون بشکه در روز) بوده که در دوران پس از شوروی سابق یک رکورد محسوب می‌شود.

ایگور سچین، رئیس شرکت روسنفت بزرگترین تولیدکننده نفت جهان از اوپک به خاطر عدم کاهش تولید انتقاد کرده و کاهش قیمت نفت را به دلیل عواملی همچون گمانه‌زنی‌های مالی و سیاست دولت آمریکا می‌داند.

سچین از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین در رایزنی‌های کشورهای خارج از اوپک قبل از نشست این سازمان در نوامبر 2014 (زمانیکه انتظارات برای کاهش تولید اوپک بالا بود) حضور داشت. اما در آن زمان هیچ توافقی در زمینه کاهش تولید صورت نگرفت.

سخنگوی روس نفت می‌گوید: تاکنون هیچ برنامه‌ای برای حضور ایگور سچین در نشست ماه آتی اوپک ترتیب داده نشده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا