ریشه‌یابی رکود در بازار مسکن/ با کاهش تورم، رونق باز می‌گردد؟

ریشه‌یابی رکود در بازار مسکن/ با کاهش تورم، رونق باز می‌گردد؟

مدیر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید حوزه اقتصاد کشور از کمبود و نبود تقاضای واقعی در مسکن رنج می برد که ورود تسهیلات به بخش مسکن کمک شایانی به این بخش می کند.

به گزارش نامه نیوز، بازار مسکن در دو سال گذشته در رکود قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل اصلی این رکود کاهش قدرت خرید مردم است. کمبود تقاضا در بازار موجب شده تا قیمت مسکن تا اندازه قابل توجهی کاهش یابد اما این کاهش قیمت نیز نتوانسته تقاضا در بازار را افزایش دهد.

در همین رابطه مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید بخش مسکن دچار بیماری هلندی شده و بعید است که این بخش بتواند به زودی از رکود خارج شود.

به گفته مسعود نیلی در کشور ما به دلیل وجود بیماری هلندی صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن رشد زیادی داشته‌اند. اما به نظر نمی‌رسد فعلا بتوانیم به دورانی برگردیم که این حجم از سرمایه‌‌گذاری در بخش ساختمان و صنعت مورد نیاز باشد. به همین دلیل بعید است که بخش صنعت به زودی بتواند از رکود خارج شود.

همچنین علی چگینی مدیر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید حوزه اقتصاد کشور از کمبود و نبود تقاضای واقعی در مسکن رنج می برد که ورود تسهیلات به بخش مسکن کمک شایانی به این بخش می کند.

این مقام مسئول علاوه بر کاهش تقاضا در بازار به موضوع کاهش صدور پروانه های ساختمانی اشاره کرده است که می تواند در آینده ای نزدیک مشکلات بازار مسکن را تشدید کند. به گفته وی در دو سال اخیر شاهد کاهش صدور پروانه های ساختمانی بودیم که این موضوع در آینده نزدیک محدودیت های عمده ای در بخش عرضه و تقاضا را به دنبال دارد که شرایط مسکن در آینده با دشواری روبرو می شود.

چگینی همچنین درباره برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای خروج بازار مسکن از وضعیت کنونی گفته است این وزارتخانه در تلاش است تا با تشویق سازندگان به تولید مسکن، رکود در این بخش را پایان دهد. صندوق پس انداز مسکن یکم ، وام بافت فرسوده و وام خرید و تولید از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای خروج از رکود در بخش مسکن است.

همچنین حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید صنعت مسکن صنعت مادر است. خصوصا که نفت و پتروشیمی توجه خود را از دست داده‌اند. لذا اگر رکود فعلی که در 30 سال گذشته در بخش مسکن بی سابقه بوده ادامه یابد ما به ورشکستی بازار مسکن می‌رویم و این یعنی اضمحلال صنعت و از دست رفتن 1200 نوع شغل.

عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن تسهیلات در مسکن باعث تورم نمی‌شود، گفته است اصولا ارائه تسهیلات در اقتصاد تورم‌زا است لذا معمولا تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند اما وضعیت بازار مسکن در شرایط فعلی با توجه به نیاز یک میلیون خانه در سال و کاهش 54 درصدی پروانه‌های ساختمانی این پیام را می‌دهد که عرضه و تقاضا در حالت تعادل قرار ندارد لذا تسهیلات می‌تواند با فرمول‌های مختلف ارائه شود.

به گفته وی طی سال‌های گذشته متاسفانه زیرساخت‌ها و برنامه‌های جامعی در بخش مسکن وجود نداشته است لذا راهکاری جز این نیست که طرح هایی مثل مسکن اجتماعی به تولیدکنندگان مسکن داده شود و به این سمت و سو برویم که با کنترل سیاست‌های پولی و ارائه تسهیلات به مردم فرصتی برای خانه‌دار شدن آن‌ها فراهم کنیم.

عقبایی تاکید کرده است باید مجلس، دولت و بخش خصوصی فرصتی فراهم کنند تا از رکود خارج شویم. نمی‌شود هم تورم را کنترل کرد و هم رونق ایجاد کرد. البته بعضی کشورها این کار را کرده‌اند ولی زیرساخت‌های اقتصاد ما در شرایط فعلی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا