با آزادسازی محدوده‌های بلوکه شده تا آذر امکانپذیر خواهد بود

همکاری اکتشافی خارجی‌ها در محدوده‌های بلوکه شده

همکاری اکتشافی خارجی‌ها در محدوده‌های بلوکه شده

گروه اكتشاف و زمين شناسي - وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم بر آزادسازی محدوده‌های معدنی بلوکه شده و این محدوده‌ها تا پایان آذر در سیستم کاداستر قرار خواهد گرفت.

به گزارش ماین نیوز، آزادسازی محدوده‌های بلوکه‌شده را می‌توان اقدامی مهم در بهره‌برداری از ذخایر معدنی موجود در کشور دانست. البته برای اکتشاف در این مناطق باید اعتبارات و تسهیلات در اختیار فعالان این بخش قرار بگیرد زیرا اکتشاف جزو فعالیت‌های معدنی پر هزینه به شمار می‌آید.

تمرکز اکتشاف روی محدوده‌های آزاد شده

جعفر سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران درباره آزادسازی محدوده‌های معدنی بلوکه‌شده، اظهار کرد: محدوده‌های معدنی کشور تا آذر ماه برای سرمایه‌گذاران آزاد خواهند شد. به گزارش معدن۲۴، وی ادامه داد تمرکز روی آزادسازی پهنه‌های اکتشافی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سرقینی گفت: با توجه به آزادسازی محدوده‌های معدنی از اول آذر سال‌جاری باید تمرکز روی اکتشاف این محدوده‌ها بیشتر شود. وی افزود: علاقه‌مندان برای فعالیت در این محدوده‌ها می‌توانند به سامانه کاداستر و پرتابل وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. با آزادسازی این مناطق و انجام اکتشافات معدنی بخشی از ذخایر معدنی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و می‌تواند در تامین نیاز صنایع معدنی موثر باشد.

آزادسازی محدوده‌های بلوکه شده

عباسعلی اقبالی زارچ، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آزادسازی محدوده‌های بلوکه شده تا پایان آذر، اظهار کرد: برخی از محدوده‌های معدنی از گذشته به عنوان طرح‌های اکتشافی در استان‌ها یا در برخی مناطق که خالی بوده و مردم در خواست اکتشاف داشته‌اند، اکتشاف شده‌اند و گواهی کشف را اخذ کردند اما بخشی دیگر آزاد شده و در اختیار سازمان قرار گرفته است. برای آن قسمت که در اختیار سازمان قرار گرفت، مناطق به مزایده گذاشته و براساس ماده «۱۵» در اختیار مردم قرار گرفت اما مناطق باقیمانده به شکل محدوده‌های بلوکه درآمد. وی ادامه داد: نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای محدوده‌های بلوکه شده، آزادسازی کامل آنها بود. این محدوده‌ها ثمربخش بوده زیرا بخشی از آنها از گذشته بلوکه بوده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها باید طرح اکتشاف گرفته و کار اکتشافی را انجام دهند تا این محدوده‌ها تبدیل به معدن شود. این معادن به دلیل نبود بودجه کافی به صورت بلوکه باقی‌مانده است.

اقبالی‌زارچ افزود: مساحت این محدوده‌ها بسیار زیاد است و امیدوار هستیم تا آذر ماه همه این محدوده‌ها در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده شده تا در اوایل دی ماه مردم می‌توانند از طریق سیستم کاداستر محدوده مورد نظر را به نام خود ثبت کرده و کار اکتشافی را در آن آغاز کنند.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: اعتقاد ما این است که کار گسترده و بسیار خوبی انجام خواهد شد و آنهایی که علاقه‌مند به فعالیت در بخش معدن به ویژه حوزه اکتشاف هستند در ۲ماه آینده از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شوند تا با آماده شدن محدوده‌ها و ورود آنها به سیستم کاداستر بتوانند محدوده‌ها را ثبت کنند. اقبالی‌زارچ درباره تامین اعتبارات و ارائه تسهیلات به فعالان بخش معدن برای اکتشاف در محدوده‌آزاد شده، اظهار کرد: در حال حاضر اعتباری برای انجام طرح‌های اکتشافی و تجهیز معادن در اختیار داریم، البته به دلیل مسائل اقتصادی حاکم بر کل کشور این اعتبارات به نسبت معادن موجود در کشور کم است اما سالی ۳۰ تا ۴۰میلیارد تومان به بخش معدن تزریق می‌شود که به‌طور عمده به دلیل مسائل موجود در معادن زغال سنگ به این معادن تخصیص داده می‌شود. در بخش اکتشاف نیز مقدار زیادی از این اعتبار به اکتشاف ذخایر فلزی و عناصر نادر خاکی اختصاص می‌یابد. مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشاره به این موضوع که تمامی افراد علاقه‌مند به فعالیت در بخش معدن می‌توانند با مراجعه به سیستم کاداستر محدوده‌ای را به نام خود ثبت کنند، بیان کرد: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به فعالیت در این محدوده‌ها می‌توانند با ایجاد یک شرکت مشترک با شرکت‌های ایرانی در این محدوده‌ها شروع به کار کنند. خوشبختانه زمینه همکاری با شرکت‌های خارجی در حال ایجاد است و شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف هستیم. به گفته وی، امیدواریم بخشی از اهداف بسته اقتصادی که در روزهای گذشته به‌وسیله دولت اعلام شد به بخش معدن کشور اختصاص یابد. این اقدام می‌تواند در بهره‌برداری از ذخایر معدنی و توسعه بخش معدن و به دنبال آن ارزآوری برای کشور موثر باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا