چند درصد دشت‌ها در وضعیت ممنوعه قرار دارد؟

چند درصد دشت‌ها در وضعیت ممنوعه قرار دارد؟

اقتصاد > انرژی - مهر نوشت: معاون وزیر نیرو با اعلام ممنوعیت برداشت آب در بیشتر دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی کشور گفت: بارش‌ها در ایران، یک سوم میانگین جهانی است.

رحیم میدانی با اشاره به جایگاه محوری بخش آب در توسعه پایدار ایران، گفت: تصویب سیاست‌های درازمدت این موضوع، نتیجه ملموس و تجلی محسوسی را در دستیابی به محیط زیست پایدار و تقویت بنیان‌های مدیریت آب آشکار می‌سازد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ۷۸ درصد دشت‌ها و محدوده‌هاي مطالعاتی آب كشور در وضعیت ممنوعه قرار دارند اظهارداشت: تصویب سیاست‌های درازمدت این موضوع، نتیجه ملموس و تجلی محسوسی را در دستیابی به محیط زیست پایدار و تقویت بنیان‌های مدیریت آب آشکار می‌سازد.

وی تاکید بر شرایط اضطراری زیست محیطی را فرصت خوبی جهت تبیین اهمیت و نحوه دستیابی به محیط زیست پایدار عنوان کرد و افزود: تمامی عوامل و عناصر اثرگذار و تاثیرپذیر در مدیریت محیط زیست و به‌ ویژه نقش کلیدی آب به مبادله افکار، اندیشه‌ها، تجربیات و دانش می‌انجامد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو آب را یكي از مؤلفه‌هاي مهم در حفظ، تعادل و پايداري اكوسيستم و محيط‌ زيست دانست و افزود: براساس گزارش سازمان ملل متحد (۲۰۱۵)، در حال حاضر ۱.۱ ميليارد نفر از مردم جهان از دسترسي به آب شرب سالم و ۲.۵ ميليارد نفر نيز از بهداشت مناسب محرومند که حدود ۹۰ درصد از افرادي که هم‌اکنون از بي‌آبي رنج مي‌برند، در آسيا و آفريقا زندگي مي‌کنند.

میدانی تصریح کرد: اگرچه ايران حدود ۱.۱ درصد از خشكي‌هاي كره زمين را در برگرفته، اما سهم کشور ما از آب‌هاي شيرين كره زمين تنها ۰.۱۱۵ درصد است. وی با بیان اینکه در دهه‌هاي اخير طولاني‌ شدن دوره‌هاي خشكسالي، كاهش بارش، افزايش دما و وقوع پديده تغيير اقليم، يكي از عوامل تأثيرگذار بر منابع آب كشور بوده‌ است، گفت: متوسط درازمدت بارندگي سالانه كشور حدود ۲۴۳ ميلي‌متر است كه كمتر از يک سوم ميانگين بارش جهاني است.

وی ادامه داد: در کشور ما ايران، مديريت منابع آب، داراي پيچيدگي‌هاي بسيار و دربرگيرنده فعاليت‌هاي سازه‌اي و غيرسازه‌اي متنوع و فراوان است. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا محدوديت آب قابل دسترس، توزيع غيريكنواخت آن در سطح كشور، افزايش جمعيت و الگوي نامناسب شهرنشيني و مراكز سكونت‌گاهي و نوع و شيوه توليد محصولات زراعي از منظر سازگاري با اقليم، را مشکلات تأمين آب مورد نياز در بسياري از مناطق كشور عنوان کرد و گفت: افزايش پساب‌هاي صنعتي، شهري و كشاورزي و آلوده‌شدن منابع آب يكي ديگر از معضلات به‌ وجود آمده در اين بخش است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص منابع آب زيرزميني گفت: کاهش رواناب‌ها سبب افزايش مصرف از اين منابع شده و در حال حاضر‌ اغلب محدوده‌هاي بزرگ و مطلوب و با اهميت از نظر منابع آب زيرزميني از بين رفته به‌ نحوي که حدود ۷۸ درصد دشت‌ها و محدوده‌هاي مطالعاتی آب كشور در محدوده ممنوعه یعنی ممنوعيت برداشت از منابع آب قرار دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا