نابودی محدوده‌های بزرگ آبی کشور

نابودی محدوده‌های بزرگ آبی کشور

معاون وزیر نیرو با اعلام ممنوعیت برداشت آب در بیشتر دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی کشور گفت: بارش‌ها در ایران، یک سوم میانگین جهانی است.

رحیم میدانی با اشاره به جایگاه محوری بخش آب در توسعه پایدار ایران، گفت: تصویب سیاست‌های درازمدت این موضوع، نتیجه ملموس و تجلی محسوسی را در دستیابی به محیط زیست پایدار و تقویت بنیان‌های مدیریت آب آشکار می‌سازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ۷۸ درصد دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی آب کشور در وضعیت ممنوعه قرار دارند اظهارداشت: تصویب سیاست‌های درازمدت این موضوع، نتیجه ملموس و تجلی محسوسی را در دستیابی به محیط زیست پایدار و تقویت بنیان‌های مدیریت آب آشکار می‌سازد.

وی تاکید بر شرایط اضطراری زیست محیطی را فرصت خوبی جهت تبیین اهمیت و نحوه دستیابی به محیط زیست پایدار عنوان کرد و افزود: تمامی عوامل و عناصر اثرگذار و تاثیرپذیر در مدیریت محیط زیست و به‌ ویژه نقش کلیدی آب به مبادله افکار، اندیشه‌ها، تجربیات و دانش می‌انجامد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو آب را یکی از مؤلفه‌های مهم در حفظ، تعادل و پایداری اکوسیستم و محیط‌ زیست دانست و افزود: براساس گزارش سازمان ملل متحد (۲۰۱۵)، در حال حاضر ۱.۱ میلیارد نفر از مردم جهان از دسترسی به آب شرب سالم و ۲.۵ میلیارد نفر نیز از بهداشت مناسب محرومند که حدود ۹۰ درصد از افرادی که هم‌اکنون از بی‌آبی رنج می‌برند، در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.

میدانی تصریح کرد: اگرچه ایران حدود ۱.۱ درصد از خشکی‌های کره زمین را در برگرفته، اما سهم کشور ما از آب‌های شیرین کره زمین تنها ۰.۱۱۵ درصد است. وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر طولانی‌ شدن دوره‌های خشکسالی، کاهش بارش، افزایش دما و وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تأثیرگذار بر منابع آب کشور بوده‌ است، گفت: متوسط درازمدت بارندگی سالانه کشور حدود ۲۴۳ میلی‌متر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است.

وی ادامه داد: در کشور ما ایران، مدیریت منابع آب، دارای پیچیدگی‌های بسیار و دربرگیرنده فعالیت‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای متنوع و فراوان است. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا محدودیت آب قابل دسترس، توزیع غیریکنواخت آن در سطح کشور، افزایش جمعیت و الگوی نامناسب شهرنشینی و مراکز سکونت‌گاهی و نوع و شیوه تولید محصولات زراعی از منظر سازگاری با اقلیم، را مشکلات تأمین آب مورد نیاز در بسیاری از مناطق کشور عنوان کرد و گفت: افزایش پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی و آلوده‌شدن منابع آب یکی دیگر از معضلات به‌ وجود آمده در این بخش است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص منابع آب زیرزمینی گفت: کاهش رواناب‌ها سبب افزایش مصرف از این منابع شده و در حال حاضر‌ اغلب محدوده‌های بزرگ و مطلوب و با اهمیت از نظر منابع آب زیرزمینی از بین رفته به‌ نحوی که حدود ۷۸ درصد دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی آب کشور در محدوده ممنوعه یعنی ممنوعیت برداشت از منابع آب قرار دارند.

معاون وزیر نیرو افزود: برداشت بی‌رویه از این منابع سبب شده تا این منابع با افت شدید مواجه شده و در حال حاضر بالغ بر ۱۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت تجمعی از این منابع انجام شده‌ است. میدانی با بیان اینکه جابجایی‌های جمعیتی و سازمان فضایی سکونت‌گاه‌ها و مراکز زیست به صورت غیر ارادی موجب عدم تعادل در محیطزیست و بروز چالش‌های متعدد شده، گفت: این عدم تعادل‌ها چه در بُعد کیفی و چه در بُعد کمی کاملا مشهود است و جابجایی جمعیت و موج مهاجرت از جمله مواردی است که مسئله تأمین آب اضطراری را برای این جمعیت حساس کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا