رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران:

ایران در قراردادهای جدید نفتی کاملا منعطف است

ایران در قراردادهای جدید نفتی کاملا منعطف است

رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران گفت: قراردادهای جدید نفت و گاز ایران مفاد انعطاف‌پذیری دارد که نوسانات قیمت نفت و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آن لحاظ شده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ایران در تلاش برای بازگرداندن شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای توسعه ذخایر عظیم نفت و گاز خود پس از لغو تحریم‌ها است. ایران مدل جدید قراردادهای نفتی خود را در کنفرانسی که 28 و 29 نوامبر در تهران و همچنین کنفرانس دیگری که در فوریه 2016 در لندن برگزار می‌شود، رونمایی خواهد کرد.

مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفت و گاز ایران به رویترز گفت: آنچه ما ارائه می‌دهیم یک مدل بسیار انعطاف‌پذیر از قراردادها است که با اکتشاف، توسعه و تولید ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی در حاشیه کنفرانس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌ای‌سی‌اف) در تهران به رویترز گفت: قیمت هر بشکه نفت که به عنوان سود به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد براساس ریسک سرمایه‌گذاری انعطاف‌پذیر خواهد بود. ریسک بیشتر به معنی درآمد بیشتر و ریسک کمتر به معنی درآمد کمتر است.

حسینی خاطرنشان کرد: همه موارد مورد توجه خواهد بود که به مراحل مختلف عملیات‌ها بستگی دارد. ایران حدود 52 پروژه نفت و گاز شامل میادین سبز و قهوه‌ای و همچنین حدود 20 پروژه اکتشافی را به شرکت‌های خارجی پیشنهاد خواهد داد.

وی بدون اشاره به مدت قراردادهای اکتشافی گفت: این قراردادها 20 ساله هستند و در برخی موارد ویژه تا 25 سال قابل تمدید خواهد بود.

رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران خاطرنشان کرد: ما در حال ارائه پروژه‌هایی در دریای خزر و همچنین در مناطق با ریسک زیاد در خلیج فارس هستیم.

حسینی گفت: مذاکراتی با شرکت‌های نفتی درباره مفاد قراردادهای جدید که در آن هیچ سقفی برای سرمایه‌گذاری‌ها وجود نخواهد داشت انجام شده است. وجود محدودیت در سرمایه گذاری یکی از موارد مهم مطرح شده از سوی برخی شرکت‌های نفتی به عنوان نکته منفی قراردادهای بیع‌متقابل بود که در گذشته از سوی ایران ارائه می‌شد.

وی گفت: همه چیز به شرایط میادین و دوره زمانی بستگی دارد. اگر شرایط تغییر کند آنگاه شرکت‌های نفتی این فرصت را خواهند داشت که در برنامه کاری سالانه و بودجه‌های خود در مورد مقدار کار خود تجدید نظر و همچنین هزینه‌های خود را تغییر دهند. ما در این زمینه بسیار برخورد انعطاف‌پذیری خواهیم داشت.

در کنفرانس رونمایی از قراردادهای ایران که قرار است در تهران برگزار شود جزئیات این قراردادها بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت. قراردادهای جدید نفتی از طریق مناقصه‌های دوره‌ای یا مذاکرات مستقیم ارائه خواهند شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا