روایت عادلی از دو سال حضور در GECF

روایت عادلی از دو سال حضور در GECF

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با تشریح بخشی از فعالیت‌های گسترده این مجمع در دو سال گذشته گفت: جی یی سی اف اکنون یک مجمع جهانی و ارتقا یافته است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین عادلی، دبیرکل GECF که دیشب باردیگر برای دوسال به دبیرکلی انتخاب شد، با بیان این که دبیرخانه جی یی سی اف در دو سال گذشته وارد فاز جدیدی شده است، در حالی که پیش از این و از سال ٢٠١٤ به ساماندهی اداری استقرار دبیرخانه گذشت، گفت: در دو سال گذشته برای ارتقای وجهه دبیرخانه، بالا بردن کیفیت کار این مجمع و همینطور برای این که این مجمع در یک موقعیت برتر بین المللی قرار بگیرد، فعالیتهای خوبی انجام شده است.

وی به تغییرات ساختاری در دبیرخانه اشاره کرد و افزود: در این زمینه فعالیتها و فرآیندهای جدیدی تعریف و بنا گذاشته شده است که قابلیت انجام کارهای مختلف را خواهد داشت.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز به ذکر نمونه ای از این فعالیتها پرداخت و گفت: هم اکنون یک تیم نظارت بر تحولات بازار در دبیرخانه شکل گرفته که همه تحولات گاز را رصد و تحلیل کرده و به طور روزانه گزارش آن را در ساعتی مشخص و به وقت قطر (محل دبیرخانه) در اختیار اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار می دهد.

وی گزارش روزانه را که در اختیار اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار می گیرد شامل چند موضوع معین از جمله قیمت گاز در بازارهای گاز جهان، قراردادهای گازی که درجهان بسته می شوند، میزان فروش گاز و... عنوان کرد و گفت: این گزارش به صورت روزانه در اختیار وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار می گیرد، ضمن این که جمع بندی این گزارشها به صورت ماهانه و فصلی در اختیار وزرا گذاشته می شود.

مدلی برای جهان

عادلی با بیان این که همچنین طی دو سال گذشته تیم دیگری در دبیرخانه جی یی سی اف تشکیل شده که به پیش بینی روند بازار گاز در میان مدت و بلندمدت می پردازد و می تواند استراتژی بازار را تعیین کند، اظهار کرد: زمانی می توان استراتژی تدوین کرد که بدانیم چه اتفاقاتی در بازار ظرف پنجسال آینده خواهد افتاد؛ این تیم اقدام به تدوین مدل کامل اقتصاد سنجی جهانی گاز کرده است.

وی با تاکید بر این که این مدل با بررسی همه بازارها و انرژیهای مورد استفاده در جهان یک مدل بسیار پیشرفته محسوب می شود، تصریح کرد: نتیجه تلاش این تیم در هفدمین نشست وزارتی مجمع مطرح خواهد شد، البته گزارشی از انجام کارهای اولیه آن سال گذشته ارائه شده است.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این باره که شاخصه اصلی مدل مجمع کشورهای صادر کننده گاز نسبت به مدلهای دیگری که هم اکنون وجود دارد، چیست؟ گفت: این مدل از لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفته است، در این مدل پیش بینی براساس واقعیتهای مربوط به ١٣٣ کشور جهان، میدانها و مخازن آنها انجام می شود در حالی که مدلهای دیگر یک جامعه آماری را پیش بینی می کند و بر اساس آن پیش بینی می کنند.

وی دومین ویژگی این مدل را پیش بینی بازار براساس پیش فرضهایی دانست که به واقعیت نزدیکتر است و افزود: چون این مجمع با ١٨ کشور صادر کننده گاز جهان ارتباط مستقیم دارد در نتیجه اطلاعات و پیش فرضهای آن به واقعیت نزدیکتر است. با این توضیحات، مدل ما مدلی است که هم اطلاعات درستی دارد و هم از نظر ساختاری پیچیده تر است.

عادلی با تاکید بر این که تعداد کشورهایی که این مدل را اختیار دارند انگشت شمار هستند، تصریح کرد: هم اکنون اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA)، مجمع بین المللی انرژی (IEF)، بی پی، وود مکنزی و آژانس بین المللی انرژی (IEA) این مدل را اختیار دارند و بقیه کشورهای جهان از آن استفاده می کنند.

تولد " تِک " در جی یی سی اف

وی با بیان این که برای جهانی کردن جی یی سی اف کارهای بزرگ زیادی در دو سال گذشته انجام شد، به پیوستن به جودی (Joint Organization data Intitiative) که به معنای" ابتکار مبادله اطلاعات بین سازمانها "ست، اشاره کرد و گفت: پایگاه جودی گاز در جی یی سی اف سپتامبر سال گذشته به صورت رسمی افتتاح شده است، مرجع جودی گاز مجمع بین المللی انرژی (IEF) است.

به گفته دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، پایگاه داده جهانی جودی گاز به عنوان منبعی جامع از آمارهای ماهانه صنعت گاز دنیا که ٨٠ درصد از تولید و مصرف جهانی را شامل می شود، با ٧٣ عضو (مصرف کننده و تولید کننده) گاز دنیا ارتباط دارد.

عادلی یکی دیگر از فعالیتهای مجمع کشورهای صادرکننده گاز را در دو سال گذشته برگزاری ماهانه سمینارهای علمی در دبیرخانه این مجمع عنوان کرد و گفت: دنیل یرگین، اقتصاددان مطرح آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر به عنوان یکی از صد چهره برتر جهان میهمان آخرین سمینار علمی این مجمع که چند روز گذشته برگزار شد، بود.

وی با بیان این که همچنین چهره های مطرح جهان در بخش انرژی در سمینارهای ماهانه این مجمع حضور پیدا کردند، افزود: مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم اکنون به محلی برای بحث ماهانه درباره بخشهای مختلف گاز بدل شده است و گزارشی از اقدامات انجام شده در این بخش به وزرای جی یی سی اف در هفدهمین نشست وزارتی ارائه خواهد شد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین از تشکیل ارگان جدیدی در جی یی سی اف به نام " تِک " (شورای فنی و اقتصادی) خبر داد و گفت: نمایندگان ملی کشورهای عضو مجمع، سالی دو بار در این شورا که مسائل مربوط به بازار گاز در آن مطرح می شود حضور پیدا می کنند.

وی با بیان این که پرو در دو سال گذشته به مجمع کشورهای صادرکننده گاز پیوسته است، گفت: پیوستن عضو جدید به مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشانگر روند صعودی یک سازمان و موفقیت آن است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا