محرومیت آبی 1.1 میلیارد نفر در جهان

محرومیت آبی 1.1 میلیارد نفر در جهان

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر بحران آبی به یک چالش عمده در هزاره سوم تبدیل شده است به‌طوری که براساس گزارش سازمان ملل در حال حاضر 1.1 میلیارد نفر از دسترسی به آب و 2.5 میلیارد نفر از داشتن بهداشت محروم هستند و نکته حائز اهمیت این است که 90 درصد این جمعیت در آسیا و آفریقا قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رحیم میدانی در مراسم میزگرد منطقه‌ای مشترک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان این‌که آب نقش مهمی در توسعه کشور دارد، اظهار کرد: نمی‌توان منکر این قضیه شد که آب شیرین و قابل دسترس یک منبع حیاتی محسوب می‌شود و به همین دلیل است که انسان‌ها به طور مستمر و در همه شرایط از جمله حوادث غیرمترقبه به آن نیاز دارند به همین دلیل می‌توان آب را مولفه‌ای مهم در حفظ و پاسداری محیط زیست نیز تلقی کرد.

وی با اشاره به قرارگرفتن ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک گفت: طولانی شدن دوره خشکسالی، کاهش بارش و وقوع پدیده تغییر اقلیم از جمله عواملی است که تاثیر زیادی بر منابع آبی کشور گذاشته است.

بارش ایران یک سوم متوسط جهان

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به میزان بارندگی‌ها گفت: متوسط بارش ایران 243 میلی‌متر است که این رقم کمتر از یک سوم متوسط جهانی به حساب می‌آید. علاوه بر این نیز محدودیت منابع آبی و توزیع غیر یکنواخت بارش‌ها، الگوی نامناسب شهرنشینی و کشاورزی، تامین آب سالم را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

میدانی با بیان این‌که کاهش روان‌آب‌ها، افزایش مصرف منابع آب زیرزمینی را به همراه آورده است، ادامه داد: این مساله تا جایی پیش رفته که امروزه حدود 78 درصد از محدوده‌های آبی کشور وضعیت نامطلوبی دارند.

ثبت 35 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر

وی با اشاره به معضلات مدیریت آبی کشور اضافه کرد: در ایران 95 تالاب وجود دارد که 35 تالاب تحت 24 عنوان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و 60 تالاب ثبت نشده در کنوانسیون مذکور تحت عنوان مناطق چهارگانه زیرنظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شود.

وی با بیان این‌که اغلب تالاب‌ها به علت خشکسالی‌های پیاپی و استفاده ناپدار از منابع آبی در حال حاضر با خشکسالی مواجه هستند، افزود: باید به این مساله توجه کرد، چرا که این امر در سلامت و زندگی مردم تاثیرات فراوانی دارد که اگر برنامه منظم و منسجم برای مدیریت منابع آب نباشد می‌توان گفت که بحران آب بسیاری از زیرساخت‌های اساسی کشور را نابود می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به سابقه طولانی ایران در مدیریت منابع آب اظهار کرد: ایران با تهیه و تدارک برنامه‌های گسترده و لازم کارهای ارزشمندی را برای غلبه بر چالش‌های آبی برداشته است که این موضوع نیز جایگاه محوری آب را در توسعه پایدار نشان می‌دهد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا