گزارش بلومبرگ از موضع ایران برابر اوپک

تولید ایران افزایش یابد، ولی تولید اوپک خیر

تولید ایران افزایش یابد، ولی تولید اوپک خیر

وزیر نفت ایران می‌گوید اوپک باید برای افزایش تولید نفت خام ایران در قالب ظرفیت روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود فضا ایجاد کند.

به گزارش ایسنا شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره بازگشت ایران به بازار جهانی نفت نوشت: زنگنه با بیان اینکه اوپک احتمالا سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را در نشست ماه آتی تغییر نخواهد داد می‌گوید: این سازمان باید در چارچوب ظرفیت 30 میلیون بشکه‌ای خود فضای بازگشت ایران را به بازار هموار کند.

زنگنه به خبرنگاران گفت: ایران از اوپک خواسته که بازگشت این کشور به سطوح قبلی تولید را پس از لغو تحریمها زمینه‌سازی کند.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت ایران می‌گوید: ایران قصد دارد ظرف پنج الی شش ماه پس از لغو تحریم‌ها روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزاید و این افزایش باید در چارچوب ظرفیت کنونی اوپک باشد.

نفت برنت از اواسط سال جاری در پی استراتژی اوپک مبنی بر دفاع از سهم بازار جهانی خود در برابر رقبایی همچون تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بیش از 60 درصد قیمت خود را از دست داده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) که حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند در 17 ماه گذشته بالاتر از سقف 30 میلیون بشکه‌ای خود نفت تولید کرده است. این سازمان برای بررسی سیاست‌های خود در زمینه تولید در چهارم دسامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

زنگنه خاطرنشان کرد: انتظار ندارم که توافق جدیدی در نشست اوپک حاصل شود. اوپک بیشتر از سقف توافق شده در حال تولید نفت است و من از آنها می‌خواهم که تولید خود را کاهش داده و به این سقف تولید احترام بگذارند. اما این به معنی این نیست که ما تولید خود را افزایش نخواهیم دارد زیرا این حق ما است که به بازار برگردیم.

ایران قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بود. ایران در حال حاضر پنجمین تولیدکننده نفت در این سازمان است و ماه گذشته روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت (براساس آمار بلومبرگ) نفت تولید کرده است.

زنگنه می‌گوید: در نامه‌ای به اعضای اوپک خواستار بررسی بازگشت ایران به بازار و مدیریت آن شده است. ما نیازی به دریافت مجوز از سوی هیچ سازمانی برای بازگشت به سطح قبلی تولید نداریم و این یک حق مسلم برای ما است.

زنگنه گفت: بیشتر اعضای اوپک قیمت 70 دلار برای هر بشکه نفت را منصفانه می‌دانند.

نفت برنت آخرین بار در ماه دسامبر و چند روز پس از جلسه اوپک در وین و تصمیم برای مقاومت در برابر درخواست اعضایی همچون ونزوئلا برای کاهش تولید در سطح 70 دلار معامله شد. نفت برنت در آخرین معاملات روز 20 نوامبر در محدوده 45 دلار در هر بشکه دادوستد شده است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا قرار است 23 نوامبر در تهران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار و درباره قیمت نفت مذاکره کند.

روسیه که در اوپک عضویت ندارد پس از کاهش قیمت نفت عربستان برای خریداران در شمال غرب اروپا و شروع این کشور به فروش نفت در بازارهای سنتی روسیه همچون لهستان با رقبایی در اروپا مواجه شده است.

روسیه سال گذشته نیز با ونزوئلا همکاری‌هایی را در زمینه بازار نفت انجام داد چرا که کاراکاس به دنبال اقدامی هماهنگ با تولیدکنندگان خارج از اوپک برای متوقف کردن روند کاهش قیمت نفت بوده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز گذشته در تهران گفت: عرضه و تقاضای جهانی نفت در بهترین حالت توسط بازار تنظیم می‌شود.

نواک خاطرنشان کرد: هرگونه تخفیف درخصوص قیمت نفت روسیه به شرکت های نفتی مربوط می‌شود نه به وزارت انرژی روسیه.

زنگنه همچنین گفت که قرار است با نواک در تهران برای مذاکره درباره بازار نفت دیدار داشته باشد.

ایران میزبان نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در روز دوشنبه است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا