تولد دوباره وزارت بازرگانی در مجلس كليد خورد

تولد دوباره وزارت بازرگانی در مجلس كليد خورد

طي روزهاي اخير تحركات در حوزه بازرگاني نشان از تغييرات قريب‌الوقوعي است كه فرمان آن چندي پيش صادر شد؛ جدايي وزارت بازرگاني از صنعت و ...

طي روزهاي اخير تحركات در حوزه بازرگاني نشان از تغييرات قريب‌الوقوعي است كه فرمان آن چندي پيش صادر شد؛ جدايي وزارت بازرگاني از صنعت و معدن !

كليد اين‌كار در مجلس خورده است و شمارش معكوس جدا‌سازي وزارت صنعت و معدن با بازرگاني آغاز شده است.  گفته مي‌شود اين جدا‌سازي از اين رو اتفاق افتاده است كه از يك سو با برداشته شدن تحريم‌ها طي دو ماه آينده نياز به برنامه‌ريزي دقيق‌تر و منسجم‌تري است زيرا براي جلوگيري از واردات بي‌رويه كالاها اراده جدي تري نيازمند است در حالي كه اكنون قالب وزارتخانه به بخش توليد پتروشيمي متمركز است و از سوي ديگر بعد از گذشت چند سال از ادغام، دستاورد قابل ذكري در حوزه توسعه صادرات و هدفمند كردن واردات نداشته‌ايم. 

در همين باره عضو كميسيون صنايع مجلس گفته است: طي اين هفته در كارگروهي كه با حضور اعضاي كميسيون‌هاي صنايع، اقتصادي، اصل ۴۴ و برنامه و بودجه تشكيل مي‌شود، تكليف تفكيك وزارت بازرگاني از وزارت صنعت روشن مي‌شود. 

كمال الدين پير مؤذن تركيب اين كارگروه را مركب از شش نفر از اعضاي كميسيون صنايع، شش نفر از كميسيون اقتصاد و يك نفر از كميسيون اصل 44 و برنامه و بودجه عنوان كرده و مدعي شده است: اين كارگروه در هفته جاري جلسات منسجمي تشكيل خواهد داد تا تصميم ضربتي براي تفكيك وزارت بازرگاني از وزارت صنعت و معدن گرفته شود. 
وي گفته است: بساط گسترده مسئوليت بازرگاني و صنعت در يك سازمان قابل جمع نبوده و نيست و حتي رهبري نيز در ديدار اخير با هيئت دولت به اين موضوع اشاره داشته‌ و هشدار داده‌اند كه بايد هر چه زودتر اين وضعيت روشن شود. 

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي به اين نكته اشاره كرد كه در هزاره سوم، اقتصاد خميرمايه توسعه كشورهاست و ما بايد بتوانيم در دوران پساتحريم با شفاف‌سازي و تسريع در رسيدگي به همه مشكلات، به فكر معيشت مردم باشيم. 

عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: به جاي آنكه به دنبال تشكيل فراكسيون ركود در مجلس باشيم، بايد به دنبال تسريع در جدا كردن وزارت بازرگاني از وزارت صنعت باشيم. 
پيرمؤذن در پاسخ به خبرنگار فارس مبني بر اينكه با تفكيك وزارت بازرگاني از صنعت آيا وظايف تنظيم بازار كه در قانون انتزاع به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شده، به وزارت بازرگاني بازخواهد گشت؟ با تأييد اين موضوع، گفت: حتماً اين وظايف را نيز به وزارت بازرگاني برمي‌گردانيم، چراكه در بحث بازرگاني دولتي، خريد گندم، قيمت نان، تنظيم بازار ميوه و پرداخت به موقع مابه‌التفاوت بهاي گندم با مشكل مواجه هستيم و اين موضوع بايد به دست وزارت بازرگاني سپرده شود. 

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه بخش بازرگاني بايد عملكرد قوي‌تري در شرايط فعلي كشور و بعد از اجراي برجام داشته باشد، گفته است: وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلي از چهار وزارتخانه صنايع كوچك، صنايع بزرگ، معدن و بازرگاني ايجاد شده و مسئوليت سنگيني را به‌عنوان يك وزارتخانه قبول كرده است. 

وي گفته: از طرفي ماهيت دو بخش صنعت و بازرگاني با يكديگر همخواني ندارد و ايجاب مي‌كند كه از يكديگر جدا شوند تا بدين ترتيب كارها روان‌تر و تخصصي‌تر انجام شود. 
سبحاني‌فر تصريح كرده است: در شرايط فعلي و حضور در شرايط پساتحريم ما نيازمند عملكرد قوي‌تري در بخش تجارت به‌ويژه صادرات هستيم كه با تخصصي شدن وزارتخانه يادشده صورت مي‌پذيرد. وي افزوده است: تخصص و نگاه آقاي نعمت‌زاده صنعتي است، اما در حال حاضر بر اساس قانون، مسئوليت تجارت كشور نيز به‌صورت غيرتخصصي به‌عهده ايشان گذاشته شده است. 
    
چه كسي نامزد وزارت بازرگاني است 

به گزارش «جوان» آنچه طي روزهاي اخير قابل مشاهده است تحرك يكي از معاونان رئيس‌جمهوري است كه سابقه وزارت بازرگاني نيز داشته است. وي كه به خوبي بر حوزه وزارت بازرگاني اشراف دارد طي چند روز گذشته ارتباط خود را گسترده‌تر كرده است. ديدار وي با فعالان بخش خصوصي اتاق بازرگاني ايران مي‌تواند نشانه‌اي از گرايش شريعتمداري به بازگشت به سمت خود باشد. در عين حال شنيده‌ها حكايت از تغييروزير صنعت و معدن بعداز تفكيك دو وزارتخانه دارد كه در اين باره نيز رفيق صميمي رئيس‌جمهور و رئيس سابق يكي از بزرگ‌ترين بنيادها به عنوان جايگزين احتمالي نعمت‌زاده مطرح است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا