سال 2016 سال بین المللی حبوبات نام گذاری شد

سال 2016 سال بین المللی حبوبات نام گذاری شد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت : شصت و هشتمین مجمع سازمان ملل ؛ سال 2016 را سال بین المللی حبوبات نام گذاری کرد تا اهمیت غذایی حبوبات به اطلاع عموم برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاوه زرگران گفت: با توجه به اینکه از زمان ابتدای مصرف حبوبات در جهان ده هزار سال میگذرد هنوز این ماده از ارزش غذایی بالایی در بین مردم جهان برخوردار است.

وی افزود:حبوبات منبع پروتئین، فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن ، روی و منیزیم هستند. از این رو هند که بیشترین جمعیت گیاهخوار جهان را دارا می باشد بزرگترین تولید کننده حبوبات در دنیا نیز می‌باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یک چهارم کل تولید حبوبات در جهان در سال 2013  معادل 13300000 تن به هند تعلق دارد و کانادا ، میانمار، چین و نیجریه در رتبه های بعدی قرار دارند.

زرگران اظهار کرد : قیمت پروتئین به دست آمده از حبوبات یک پنجم پروتئین حاصل از شیر است .از مهمترین مزیت های استفاده از حبوبات این است که این محصول چربی پایینی داشته وعاری از کلسترول است.

وی افزود: لوبیای چشم بلبلی سرشار از پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و فسفر بوده که برای طحال ، معده و لوزالمعده مفید است . همچنین ارزش غذایی این محصول باعث شده تا بازارهای جهانی تمایل بیشتری برای خریداری این محصول داشته باشند .

وی افزود : در زمینه صادرات حبوبات نیز شاهد آن هستیم که در سالهای اخیر حجم صادرات حبوبات با افزایش همراه بوده است و از 2.5 میلیارد دلار در سال 1990 به 9.5 میلیارد دلار در سال 2012 رسیده است.

زرگران گفت:سرعت رشد تجارت حبوبات از میزان تولید آن در سالهای اخیر بیشتر بوده است و در این دوره حجم تجارت حبوبات از 11 درصد به 18 درصد افزایش یافته است که این امر حاکی از بالا بودن ارزش غذایی حبوبات و شناخته شدن آن در سبد غذایی مردم جهان است .

وی افزود: نام گذاری سال 2016 به نام سال بین المللی حبوبات می تواند به رشد و توسعه روز افزون این ماده غذایی در جهان کمک  و بازار تجارت خارجی را با رونق فراوانی همراه کند.

انتهای پیام //
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا