زمان شناسایی موبایل های قاچاق مشخص شد

زمان شناسایی موبایل های قاچاق مشخص شد

اقتصاد > بازرگانی - گمرک ایران اعلام کرد: ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی های تلفن همراه وارداتی از پانزدهم آذرماه امسال اجرایی می شود.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای سیاست های کنترل هوشمند ورود کالا به کشور و به منظور تسریع و شفاف سازی فرآیند واردات تلفن همراه و افزایش دقت در کنترل های گمرکی، در نظر دارد نسبت به ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی های وارداتی اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براین اساس از 15 آذرماه امسال علاوه بر اظهارنامه و فهرست عدل بندی، ارائه شناسه بین المللی تجهیزات موبایل (IMEI) توسط همه واردکنندگان از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی الزامی است.

IMEI مخفف International Mobile Equipment Identity شناسه بین المللی تجهیزات موبایل بوده و همه دستگاه های موبایل با قابلیت اتصال به شبکه مخابراتی GSM، دارای این کد 15 رقمی مختص به خود هستند.

در این کد، اطلاعات مربوط به مدل گوشی، شرکت سازنده، کشور سازنده و غیره وجود داشته و گوشی های تلفن همراه توسط این کد در شبکه های مخابراتی ثبت می شوند.

براساس این گزارش روش های دریافت کد IMEI شامل، «روی بسته بندی دستگاه تلفن همراه، زیر باتری موبایل، شماره گیری #06#* در تلفن همراه و دیدن کد IMEI » است.

وارد کنندگان می توانند از طریق مراجعه به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به آدرس epl.irica.ir علاوه بر ارائه اظهارنامه الکترونیک خود به گمرک، مراحل مختلف کاریشان را بدون حضور در گمرکات اجرایی، پیگیری و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار گمرک قرار دهند.

گمرک ایران از تمام نمایندگان رسمی و ارائه کنندگان کالای تجاری تلفن های همراه در ایران دعوت کرده با شرکت فعال در اجرای این طرح و ارائه پیشنهادها و انتقادهای سازنده، علاوه بر ساده سازی و تسریع در انجام فرآیندهای رسمی ورود کالا به کشور، در جلوگیری از جعل، تخلف و قاچاق کالا کمک کنند.

دستورالعمل نحوه ارسال اطلاعات شناسه بین المللی تجهیزات موبایل (IMEI) به همراه فهرست عدل بندی اظهارنامه متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین به منظور ارائه تسهیلات بیشتر، بزودی امکان بررسی وضعیت گوشی های تلفن همراه از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

گفتنی است مطالعات انجام شده در بازار موبایل ایران نشان می دهد 85 درصد این بازار از تلفن همراه قاچاق اشباع و این مساله سبب شده است نه تنها بخش بزرگی از سهم دولت و درآمدهای حاصل از آن به جیب قاچاقچیان برود بلکه به دلیل برخودارنشدن این تلفن ها از خدمات پس از فروش، خسارت های زیادی نیز متوجه مردم شود.

طبق گزارش های منتشر شده از بازار موبایل کشور، سالانه حدود 11 میلیون تلفن همراه قاچاق به ارزش تقریبی 1.8 میلیارد دلار وارد کشور می شود که این خود نشان از جذابیت بازار برای قاچاقچیان دارد.

 

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا