10 میلیارد دلار؛ زیان ایران از تحریم‌ها در 3سال

10 میلیارد دلار؛ زیان ایران از تحریم‌ها در 3سال

تحریم غرب به ویژه ایالات متحده امریکا علیه اقتصاد ایران با شروع دهه ۱۳۹۰ تشدید شد.

درباره آثار این تحریم بر کسب و کار و معاش ایرانیان در سال‌های تازه سپری شده چند دیدگاه وجود داشت. یک دیدگاه از سوی دولت دهم و یاران پیدا و پنهان آن ارایه می‌شد که می‌گفت تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران نداشته‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، برخی اقتصاددانان اما باور داشتند که تحریم‌های غرب از مسیرهای گوناگون کسب و کار مردم را با فشار مواجه کرد و این فشارها تا امروز ادامه دارد زیرا هنوز تحریم‌ها کار می‌کنند و لغو نشده‌اند. پرسش این است که تحریم‌ها به طور دقیق چه میزان از درآمد ایرانیان را کاهش داد. برابر با پژوهش انجام شده از سوی دکتر مسعود نیلی و محمود خاوری‌نژاد در سال ۱۳۹۳ «اثر کاهش کل تحریم بر رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به ترتیب ۶.۴ و ۲.۲ درصد بوده است. در صورتی که تحریم‌های تجاری ونفتی بر اقتصاد ایران تحمیل نمی‌شد رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱ معادل ۴ دهم درصد منفی و در سال ۱۳۹۲ معادل ۳ دهم درسد مثبت می‌شد.»

برای اینکه موضوع آشکارتر شود به اعداد و ارقام رسمی ارایه شده از سوی بانک مرکزی اشاره می‌کنیم. آمارهای عرضه شده از سوی این نهاد نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت ثابت سال ۱۳۸۳ در سال ۱۳۹۰ رقمی معادل ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بود که با رشد منفی ۶.۸ درصدی به ۲۰۱ هزار تومان کاهش یافت. بر پایه آمارهای عرضه شده از سوی نیلی و خاوری در صورتی که تحریم‌های غرب وجود نداشت تولید ناخالص داخلی ایران فقط ۴ دهم درصد منفی می‌شد.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در این صورت تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۱ بدون تحریم‌ها عدد ۲۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شد یعنی فقط هزار میلیارد تومان کاهش می‌یافت. در صورتی که عدد ۲۱۵ هزار میلیارد تومان را پایه محاسبه تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۳۹۲ قرار دهیم، به جای اینکه ۱۹۷ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۲ به دست بیاید با توجه به رشد ۳ دهم درصدی به عدد ۲۲۱ هزار میلیارد تومان می‌رسیدیم. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد تحریم‌ها اثری معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان کاهش درآمد کل ایرانیان را رقم زد.

در صورتی که میانگین نرخ دلار در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ را ۲۴۰۰ تومان فرض کنیم ایران ۱۰ میلیارد دلار در ۲ سال از دست داد که رقم قابل توجهی است و معادل ۲۵ درصد ارزش فروش نفت ایران در سال ۱۳۹۴ می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا