چه کسانی نفت داعش را می‌خرند؟

چه کسانی نفت داعش را می‌خرند؟

برای نابودی گروه تروریستی داعش ضروری است که عناصر آن از میدان های نفتی اشغال شده بیرون رانده شوند و از قاچاق نفت به بازارهای خارجی ممانعت به عمل آید.

در گذشته نیز در خصوص این سوال که داعش چگونه بودجه مورد نیاز خود را تامین می کند، بحث هایی شده بود: ما حدود یک سال پیش در سپتامبر 2014 در این خصوص بحث کردیم که داعش از درآمدهای نفتی برای کمک به تامین بودجه مورد نیاز عملیات تروریستی خود بهره مند می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران، «کلسی هارکنس» تحلیلگر وب سایت «دیلی سیگنال» در این خصوص نوشت: به گزارش موسسه انرژی عراق به عنوان یک سازمان مستقل متمرکز بر بخش انرژی این کشور، داعش روزانه بر تولید 30 هزار بشکه نفت داعش در عراق و 50 هزار بشکه در سوریه کنترل دارد. این گروه با فروش این تولیدات به قیمت 40 دلار در هر بشکه در بازار سیاه (در مقایسه با 93 دلار در هر بشکه در بازار آزاد) روزانه 3.2 ملیون دلار درآمد کسب می کند. درآمد نفتی که به حدود 100 میلیون دلار در ماه می رسد، به این گروه اجازه می دهد تا حملات تروریستی خود را تامین بودجه کند و به عضوگیری بیشتری از سراسر جهان بپردازد.

بنابراین برای نابودی این گروه تروریستی، ضروری است که عناصر آن از میدان های نفتی اشغال شده بیرون رانده شوند و از قاچاق نفت به بازارهای خارجی ممانعت به عمل آید.

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی تلاش کرده است تا توضیح دهد که چرا به رغم گذشت بیش از یک سال از حملات هوایی ائتلاف آمریکا، منبع درآمد داعش همچنان پابرجا است. اما باز هم دلیل واضحی ارائه نشد.

بدون تردید، منبع عمده درآمد داعش، سرقت نفت و قاچاق آن به ترکیه و کشورهای دیگر است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اذعان داشته اند که بیش از یک سال است به بهانه احتمال کشته شدن غیرنظامی، عمداً از هدف قرار دادن نفتکش ها خودداری کرده اند. با این حال، این رویکرد آمریکا 16 نوامبر تغییر کرد و نیروی هوایی و دو ناو جنگی این کشور 116 نفتکش را منهدم کردند.

پنتاگون به محض پی بردن به شکست خود طی این یک سال، بهانه های خود را درباره کشته شدن احتمالی «غیرنظامیان بی گناه» ناگهان از یاد برد. در واقع اصلا خبری از شهروندان بی گناه نبود!

در عین حال، همچنان این سؤال مطرح است که آیا کاهش ناگهانی بهای نفت ناشی از دسیسه بازی های داعش در بازار جهانی نفت است.

آیا همزمان شدن کاهش شدید بهای نفت با ظهور داعش در صحنه جهانی در پاییز گذشته اتفاقی است؟ آیا زمان آن نرسیده است تا درباره اینکه چه کسانی از داعش نفت خریداری می کنند تحقیق شود؟ چه کسی به آنها پول می دهد تا ما را بکشند؟

کدام شرکت های تجاری میلیون ها بشکه نفت خام به سرقت رفته را خریداری می کنند و به دیگر طرف های ذینفع می فروشند؟ این واسطه ها چه کسانی هستند؟

چیزی که ما می دانیم این است که شاید بسیاری از شرکت های معروف تجاری همچون شرکت انگلیسی- سوئیسی «گلنکور» و شرکت های دیگر همچون «ترافیگوراس»، «نوبلز» و «مرکوریاس» در این کار دست داشته باشند و برای فروش نفت داعش دلالی کرده باشند.

برخی از این شرکت ها در گذشته نیز از تامین بودجه اقدامات تروریستی ابایی نداشتند.

طرف و یا طرفینی در این زمینه مقصر هستند و قوانین را در خصوص تامین بودجه تروریسم نقض می کنند، اما ما دقیقا نمی دانیم آنها چه کسانی هستند.

با این حال در این موقعیت سه چیز قطعی است: اولا، کسانی که به عنوان واسطه هزاران میلیون دلار به داعش برای خرید محصولاتش پول می پردازند، کاملا در جریان هستند که منبع این نفت خام ارزان قیمت کجاست. نفتی که بسیار ارزان قیمت فروخته شود، پول هنگفتی را در اختیار دلالان قرار می دهد.

دوما، کسانی که واسطه هستند، کاملا برای آ‌ژانس های اطلاعاتی آمریکا از جمله پنتاگون، سازمان سیا و آژانس امنیت ملی این کشور (NSA) شناخته شده هستند.

سومین قطعیت این است که در حالی که ائتلاف آمریکا به طور نمایشی چیزهایی را در بیابان های سوریه هدف قرار می دهند، بودجه داعش همچنان تامین می شود زیرا نفت داعش با اطلاع آمریکا، همچنان خریداران خود را دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا