مزیت کارت اعتباری پیشگیری از فاکتور فروشی و فروش واقعی کالا

مزیت کارت اعتباری پیشگیری از فاکتور فروشی و فروش واقعی کالا

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت:‌ بانک مرکزی اعلام کرده بود که در این هفته کارت‌های اعتباری را برای خرید لوازم خانگی توزیع خواهد کرد، اما ظاهراً درگیر بروکراسی‌های اداری، نحوه توزیع شده‌اند.

 

محمد طحان‌پور، در مورد آخرین وضعیت طرح خرید لوازم خانگی ایرانی که در بسته خروج از رکود دولت در نظر گرفته شده، گفت: اطلاعی از نحوه اجرا و جزئیات اعتباری این طرح به ما اعلام نکرده‌اند و وقتی گله‌مندی خود را به آقای خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که چرا نظری از بخش خصوصی خواسته نشده و ما را در جریان نحوه اجرای طرح نگذاشتید، در نهایت گفتند، با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مشورت کردیم.
وی تصریح کرد: این درحالی است که اتحادیه لوازم خانگی با بازار لوازم خانگی قیمت‌ها و نوع کالاها سروکار دارد و هیچ‌کس بهتر از این اتحادیه در جریان وضعیت بازار لوازم خانگی داخلی نیست.
وی با بیان اینکه بیش از 700 تا 800 کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: باید پرسید چرا فقط نام 25 کارخانه بعد از تمام رسانه‌ای شدن موضوع در فهرست خرید اعتباری کالا وجود دارد و آیا این بدان مفهوم است که بقیه کارخانجات تولید داخل کیفیت لازم را ندارند؟
طحان‌پور با اشاره به نحوه توزیع کارت اعتباری و خرید لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی بر سر نحوه صدور کارت و توزیع آن درگیر بروکراسی اداری شده و اینکه چه سازمانی را متولی توزیع کارت اعتباری در نظر بگیرد؛ چراکه فروشگاهی‌هایی که برای خرید اعتباری کالا تعیین شده‌اند باید مجهز به دستگاه‌های پوز مخصوص باشند، تا امکان انتقال پول کارت‌های اعتباری مستقیم به تولیدکننده وجود داشته باشد که هزینه سنگینی را در پی دارد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین به این نکته اشاره کرد که طرح اعتباری لوازم خانگی نمی‌تواند همانند طرح تسهیلات خودرو اجرا شود؛ چراکه طبق جدول بانک مرکزی میزان اعتبار خرید لوازم خانگی در 18 ماه و براساس پایه حقوق افراد مشخص می‌شود و برای همه یکسان نیست، مضاف بر آنکه در طرح تسهیلات خودرو سند خودرو در رهن کارخانه باقی می‌ماند، اما در این طرح برای اطمینان وصول تسهیلات کارمندان آموزش و پرورش، بازنشستگان و کارمندان دولت در صف تسهیلات هستند.
وی درمورد زمان توزیع کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی نیز گفت: بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که تا انتهای این هفته توزیع کارت‌های اعتباری را آغاز خواهد کرد، ولی ظاهراً قرار است تا درخواست‌کنندگان تسهیلات ابتدا ثبت‌نام کنند و سازمانی مشخص شود که از طریق آن کارت‌ها توزیع شود.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تنها مزیت طرح کارت اعتباری را جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و پرهیز از فاکتور فروشی عنوان کرد و افزود: امیدواریم روش‌های جدیدی برای دور زدن این طرح تسهیلاتی که هدف آن رونق در تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی و افزایش قدرت خرید مردم است، ایجاد نشود.
طی یک ماه اخیر دولت برای رونق‌دهی در بخش تولیدی کشور و خروج از رکود  بسته‌ای را به‌عنوان مسکنی کوتاه مدت ارائه کرد که دو طرح ارائه تسهیلات خرید خودرو و لوازم خانگی در آن قرار داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا