هاشمی: منطقه ویژه اقتصادی در جنوب استان تهران در حال آماده شدن است

هاشمی: منطقه ویژه اقتصادی در جنوب استان تهران در حال آماده شدن است

تهران - ایرنا -استاندار تهران گفت: منطقه ویژه اقتصادی به منظور توسعه تولید و صادرات در جنوب فرودگاه امام خمینی (ره) استان تهران در حال آماده شدن است.

سید حسین هاشمی عصر یکشنبه در هفتمین سال از برگزاری همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان تهران در سالن اجتماعات هتل پارسیان انقلاب افزود: توان صادراتی تولیدکنندکان کالا و خدمات در این استان بیش از این مقدار فعلی است.
وی با اشاره به صادرات 12.4 میلیارد دلاری محصولات تولیدی استان تهران در سال گذشته گفت: با وجود تحریم های ظالمانه در طول یکسال گذشته کارآفرینان و تولیدکنندگان استانی ثابت کردند همچنان پابرجا هستند و اجازه نخواهند داد که تولید و صادرات کشور کاهش پیدا کند.
هاشمی با بیان ساماندهی صنایع استان تهران به عنوان سیاست دولت تدبیر و امید در استان تهران اظهار کرد: استانداری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرک های صنعتی جدیدی با بیش از 10 هزار هکتار وسعت که بیشتر در غرب و همچنین در شرق استان مستقر هستند در حال عملیاتی کردن هستند.
وی افزود: صنایع غیرمتمرکز در سطح استان تهران با بیش از 25 سال قدمت باید در شهرک های صنعتی جدید با تکنولوژی روز، صنعت سبز، بهره وری بالا و کیفیت تولید محصول بهتر مستقر شود.
هاشمی با اشاره به استقرار دو منطقه آزاد تجاری در استان تهران تصریح کرد: براساس مصوبه هیات دولت این مناطق یکی در جنوب فرودگاه امام خمینی(ره) و یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی در یکی از مناطق این استان در حال آماده شدن است.
وی با تاکید بر اینکه این دو منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی دارای شرایطی است گفت: صنایعی می توانند در این مناطق مستقر شوند که در ردیف صنایع های تک (فناوری پیشرفته) و یا فناوری اطلاعاتی (IT) باشد.
هاشمی افزود: اولویت اول سرمایه گذاری مشترک با طرف های خارجی است که درصورت عدم اجرای این برنامه تمام مناطق در عرض یک روز واگذار می شد.
وی با تاکید براینکه شهرک های صنعتی جدید در استان تهران مرکز جذب سرمایه های خارجی است، تصریح کرد: این سیاست گذاری هم برای بخش خصوصی و هم برای سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری در داخل کشور را دارند بسیار مفید و مناسب است.
هاشمی گفت: این سیاست با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول یک سال گذشته در استان تهران به نتیجه می رسد و امیدوارم تا پایان برنامه پنج ساله پنجم عملا واگذاری زمین در این مناطق با چارچوب های اعلام شده آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از گرفتاری های عمده در استان تهران وضعیت صنوف تولیدی و خدماتی است، اظهار کرد: نزدیک به 400 هزار صنوف خدماتی و تولیدی در استان وجود دارد که بیش از نصف این تعداد بدون مجوز در حال فعالیت هستند.
هاشمی گفت: برخی از صنوف با تعداد بیش از 50 نفر نیرو مشغول به کار هستند که هیچ واحدی نمی تواند با این تعداد نیرو با واحد صنفی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه این واحدها در زمانی که به واحدهای صنعتی مجوز نمی دادند به نام واحد صنفی مجوز گرفته و در محدوده استان تهران مشغول به کار شدند.
هاشمی با تاکید براینکه برای ساماندهی این واحدها نیاز به عزم مشترک دستگاه های اجرایی مرتبط را می طلبد گفت: این واحدها به نام زیرپله ای بدون پرداخت مالیات و بیمه، واحدهای صنعتی با مجوز را نیز تهدید می کند که نیاز است وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت این واحدها اقدامی کند.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدند که صنایع همگن در کنار هم مشغول به کار باشند تا با پوشش همدیگر محصول با کیفیت را عرضه کنند.
هاشمی با اشاره به اینکه وجود این شرایط در شهرک های صنعتی خدمت رسانی به این صنایع همگن را تسهیل می کند، اظهار کرد: در این مسیر شهرک صنعتی صنعت چوب و مبل سازی ایجاد شده است که پوشاک به عنوان سومین صنعت شهرک صنعتی آن در حال احداث است.
وی در مورد پنجره واحد گفت: برای نخستین بار این طرح با تدوین مناسب از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در استان تهران عملیاتی شد تا الگویی برای دیگر استان ها شود.
هاشمی افزود: در ادامه اجرای این طرح با تغییر مدیریت مدتی وقفه پیش آمده است که امیدوارم با اراده دولت تدبیر و امید پنجره واحد در استان تهران و دیگر استان های کشور به قدرت عملیاتی شود.
استاندار تهران با اشاره به فضای پساتحریم گفت: در این شرایط هراستانی که بتواند سرمایه داخلی و خارجی بیشتری را جذب کند موفق تر خواهد بود.
هاشمی با تاکید بر اینکه استان تهران در زمینه جذب سرمایه نیز باید پیشتاز باشد، گفت: استانداری با همفکری سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه استان تهران در سطح بین الملل اطلاع رسانی کرد که با استقبال 24 کشور از اروپا، شرق آسیا، آمریکا و آمریکای شمالی مواجه شد و در همایش بین المللی تهران شرکت کردند.
استاندار تهران تصریح کرد: این امر نشان می دهد که انگیزه برای سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد و در واقع آنان منتظر زنگ آغاز اجرایی شدن قرارداد 1+5 هستند.
در پایان این مراسم از 20 شرکت صادرکننده برگزیده و چهار شرکت شایسته تقدیر با اعطای تندیس تجلیل و قدردانی شد.
در این مراسم محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، حسین گروسی نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی، محمدرحیم احمدوند مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران و جمعی از فعالان اقتصادی در عرصه تولید و صادرات در سالن اجتماعات هتل پارسیان حضور داشتند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا