مرغ مازندران به روسیه می رود

مرغ مازندران به روسیه می رود

ساری- ایرنا- دبیر شورای توسعه صادرات مازندران از صدور مرغ تولیدی از این استان به کشور روسیه خبر داد.

به گزارش خبرنگارایرنا، محمد محمدپور عمران روز یکشنبه در نشست صادرکنندگان برتر مازندران در ساری اظهارداشت: علاوه بر آن مجوز صادرات آبزیان از این استان به روسیه طبق پروتکل دو جانبه بین روسای جمهوری دو کشور وارد مرحله اجرایی شد.
وی اضافه کرد : برای صدور لبنیات، مواد پروتئینی و آبزیان مازندران به روسیه، بلاروس و قزاقستان یخچال کانتینردار نیز خریداری شده و دولت نیز برای حمل کالا از این تجهیزات یارانه پرداخت می کند.
به گفته وی هزینه حمل هر تن مواد پروتئینی از طریق کانتینر یخچال دار 50 دلار تعیین شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : این استان حدود 25 درصد تولید مرغ کشور را داراست و تجهیز امکانات زیرساختی برای صادرات مواد پروتئینی به کشورهای روسیه و سی ای اس موقعیت مناسبی را برای تجار ما فراهم کرد.
محمدپور با اشاره به تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا گفت : هم اکنون این کشور و سایر کشورهای منطقه به تولیدهای ما نیاز دارند و ما با رعایت استانداردهای جهانی می توانیم سهم خوبی از بازار این کشورها به دست آوریم.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی خط منظم کشتیرانی از بنادر مازندران به آکتاو قزاقستان و آستاراخان روسیه نیز برقرار است و بزودی نیز با پیگیری های فرودگاه ساری خط پروازی نیز به کشورهای سی ای اس برقرار می شود.
وی مهمترین مزیت تجاری بین ایران و روسیه را طبق پروتکل منعقده بین روسای جمهوری دو کشور را حذف دلار از معاملات خارجی این دو کشور و جایگزینی ریال و روبل اعلام کرد.
دبیر شورای توسعه صادرات مازندران به توسعه صادرات به قزاقستان به خصوص استان منگستاو اشاره کرد و گفت : استان های منگستاو و آکتاو با مازندران حدود یک هزار کیلومتر و با پایتخت کشورشان حدود دو هزار کیلومتر فاصله دارند و نزدیکی این دو منطقه به مازندران موقعیت خوبی را برای افزایش سطح مبادلات تجاری فراهم کرد.
محمدپور از عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان به عنوان سایر کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد و خواهان گسترش مبادلات تجاری مازندران با این کشورها به خصوص عراق و افغانستان به عنوان کشورهای هدف اصلی صادراتی شد.
وی اضافه کرد: کشور عراق به دنبال فعالیت تجاری با ایران مطابق با استانداردهای جهانی است و تعیین تعرفه برای کالاهای صادراتی ما به خصوص سیمان نیز نشان از تغییر رویکرد این کشور در حوزه صادراتی است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : زنگ خطر برای تجار ما در حوزه تجارت خارجی با عراق به صدا درآمد و ما باید به دنبال سرمایه گذاری مشترک در عراق برای ورود بهتر به بازار این کشور باشیم.
محمدپور در این نشست وظیفه دستگاههای دولتی در استان را تامین زیرساخت های صادراتی، حمایت از صادرکنندگان، تامین هزینه نمایشگاهها و هیات های خارجی دانست .
وی اضافه کرد : اگرچه در هفت ماهه سالجاری ارزش صادرات غیر نفتی کشور با کاهش روبرو شد، ولی میزان صادرات مازندران در این مدت در اکثر حوزه ها با افزایش چشمگیری روبرو بود و این نشان از ظرفیت های این استان است.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران نیز دراین نشست بالا بودن سود بانکی و بالا رفتن هزینه های تولیدی را مهمترین مشکل حوزه صادرات محصولات کشاورزی این استان دانست.
دلاور حیدرپور افزود: تجار ما برای ورود به بازارهای جهانی در ابتدای راه به حمایت های مالی دولت در قالب یارانه نیاز دارند تا بتوانند با رقبای قدرتمندشان در بازار جهانی رقابت داشته باشند.
وی رعایت استانداردهای صادرات، صدور کالاهای با کیفیت کشاورزی به خارج و آموزش تخصصی برای صادرکنندگان را از راهکارهای مهم برای توسعه صادرات اعلام کرد.
در هفت ماهه اول سالجاری 270 میلیون دلار کالا به وزن 600 هزار تن از گمرک مازندران به خارج از کشور صادر شد.ک3
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا