افزایش سرمایه ذوب تا پایان سال عملیاتی می‌شود

افزایش سرمایه ذوب تا پایان سال عملیاتی می‌شود

مدیرسرمایه‌گذاری ذوب‎آهن اصفهان: افزایش سرمایه «ذوب» تا پایان سال عملیاتی می‌شود. همچنين چشم‌انداز صنعت فولاد کشور مثبت نیست!



شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای خروج از زیان به دنبال افزایش سرمایه 382درصدی است که امیدوار است، ظرف 50روز آینده بتواند مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کرده و آن را به مرحله عملیاتی برساند.
مجتبی فریدونی، در گفت و گو با خبرنگار ایسمیکو(مشاوران سرمایه‌گذاری بازارسهام ایران)، درباره زیان شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ابتدای سال مشکلی نداشته و حتی حدود 20میلیارد ریال سود انباشته داشته‌است. اما در 6ماه ابتدایی سال زیان حسابرسی نشده شرکت به 5هزارمیلیارد ریال رسید.
مدیرسرمایه‌گذاری شرکت ذوب‎آهن اصفهان ادامه داد: با توجه به وجود 8میلیارد سهم «ذوب»، زیان هرسهم حدود 700ریال است(5هزار و 600میلیارد ریال زیان)، که در این صورت زیان فعلی 2برابر سرمایه شرکت است؛ اما این موضوع بدان معنی نیست که شرکت ورشکسته است.
فریدونی درباره مشمولیت ماده 414قانون تجارت این شرکت تصریح کرد: براساس ماده141قانون تجارت اگر زیان وارده شده به یک شرکت بیشتر از نصف سرمایه آن شرکت بود هیات مدیره باید بلافاصله در مجمع برای انحلال شرکت یا کاهش سرمایه تصمیم‎گیری کرده و بدون اتلاف زمان اقدامات لازم را انجام دهد.
وی اظهار داشت: مثلا اگر «ذوب» 5هزارمیلیارد ریال زیان داشته باشد و سرمایه شرکت 700 یا 800میلیارد ریال است، باید سرمایه را کاهش دهد تا زیان رفع شود. این اقدام به معنای ورشکستگی نیست.
این مقام مسوول افزود: بسیاری از شرکت‌های داخلی که مشمول ماده 141قانون تجارت هستند با وجود سود بالای سالانه، اقدامی برای افزایش سرمایه خود نمی‌کردند که این امر موجب شده در حال حاضر با مشکلات قانون تجارت مواجه هستند.
 فریدونی در ادامه گفت: سرمایه ثبتی ابتدایی شرکت ذوب‌آهن اصفهان یک میلیون ریال بود در صورتی که میلیاردها سود و یا زیان داشته، سالهای سال مشمول ماده 141قانون تجارت بوده که در این راستا هیچگونه اقدامی نداشته است. اما هم‌اکنون که مشمول ماده 141قانون تجارت است، قصد دارد سرمایه خود را معادل 382درصد افزایش دهد.
وی درباره این افزایش سرمایه توضیح داد: با اعمال این افزایش سرمایه، سود شرکت به 38هزارمیلیارد ریال می‌رسد که بر اثر زیان فعلی شرکت و مشمول ماده 151قانون تجارت نیز نخواهد بود.
وی رقم این سود را تنها تجدید ارزیابی بخشی از دارایی‌های شرکت دانست و افزد: رقم 38هزارمیلیارد ریال مربوط به ارزیابی مجدد دارایی‌های شرکت که مربوط به قسمت ماشین‌آلات است.  چراکه ذوب‌آهن اصفهان دارای پتانسیل‎های بالای مالی است.
فریدونی یادآور شد که این افزایش سرمایه باید طی سال جاری عملیاتی شود چراکه شرکت چاره‌ای دیگر جز افزایش سرمایه ندارد.
مدیرسرمایه‌گذاری شرکت «ذوب» ادامه داد: در حال حاضر گزارش افزایش سرمایه نزد حسابرس قانونی شرکت است و پس از تایید آن، در حدود 30 تا 45روز برای دریافت مجوز نزد سازمان بورس خواهد بود، سپس جهت عملیاتی شدن دستورهای لازمه از سوی هیات مدیره صادر می‌شود.
وی روند فعلی بازار فروش فولاد را بسیار نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: رکود جهانی به وضعیت بازار فعلی اضافه شده و از سوی دیگر تصاحب بازار صادرات محصولات توسط چین و روسیه فروش ایران را با مشکل مواجه کرده است. علاوه بر این چین نیز با کاهش رشد اقتصادی، افت ارزش یوان برای متقاضیان واردات از چین و مازاد تولید با معضلات جدیدی از فروش فولاد را لمس می‌کند.
فریدونی در پایان افزود: از سوی دیگر کاهش نیافتن تعرفه‌های داخلی  رکود فعلی را به بازار داخلی القا کرده و آن را دو چندان کرده است. می‌توان گفت که فعلا بازار فولاد داخلی و جهانی چشم‌انداز مثبتی ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا