رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

صنعت فولاد را با ۲۵ راهکار پیشنهادی نجات دهیم

صنعت فولاد را با ۲۵ راهکار پیشنهادی نجات دهیم

گروه صنایع معدنی >فولاد - در هفته‌های اخیر انجمن فولاد ایران ۲۵ پیشنهاد را برای رفع رکود از صنعت فولاد به دولت ارائه کرده تا شاید در شرایطی که فلزات دوران بی‌رونقی را سپری می‌کنند بتوانند اوضاع را تغییر داده و در شرایط بهتری به فعالیت بپردازند.

به گزارش ماین نیوز، در این نامه بر افزایش ۱۰ برابری میانگین دپوی کارخانه‌های فولادی از حدود ۲۰۰هزار تن در سال ۹۱ به بیش از ۲میلیون تن در سال ۹۴ تاکید شده و همچنین اشاره دارد ظرفیت فعال کارخانه‌های تولیدکننده فولاد از حدود ۸۰درصد در سال ۹۲ به کمتر از ۶۰درصد در سال ۹۴ رسیده که با توجه به فعالیت کارخانه‌های بزرگ بخش عمومی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان در سطح ظرفیت نصب شده، می‌توان اینچنین تحلیل کرد که درصد ظرفیت فعال کارخانه‌های فولادی بخش خصوصی به ویژه در نورد مقاطع طویل به کمتر از ۴۰درصد رسیده است.

در این نامه همچنین آمده است: «سهم کل تولید از مصرف فولاد در کشور از ۸۵درصد سال ۹۲ به حدود ۷۳درصد در سال۹۴ کاهش‌یافته و در مقابل سهم واردات از مصرف فولاد از ۱۶درصد سال ۹۲ به بیش از ۲۵درصد در سال ۹۴ افزایش یافته است. »درباره ۲۵ پیشنهاد ۱۲۰ تولیدکننده داخلی، با بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان و رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

آیا ۲۵ پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌تواند این فلز را از رکود خارج کند؟

انجمن تولیدکنندگان فولاد ۲۵ پیشنهاد موثر برای خروج از رکود به دولت ارائه کرده که موارد انتخاب شده می‌تواند در خروج فولاد از رکود تاثیرگذار باشد زیرا در این صنعت معضلات اساسی وجود دارد که باید روی آنها تامل کرده و بهترین راهکار را برای آن انتخاب کرد. البته باید به این موضوع توجه کرد که معضلی که در حال حاضر دامنگیر فولاد شده جهانی است و تنها ویژه ایران نیست اما ارائه راهکارهای مناسب می‌تواند تاثیرات داخلی خوبی بر این صنعت برجای‌گذارد.

مشکلات صنعت فولاد بیشتر در کدام حوزه‌ها است؟

فولاد را می‌توانیم به ۲ دسته عمده تقسیم کنیم یکی فولادهای ساختمانی که به خاطر کاهش ساخت‌وساز درکشور و کم شدن پروژه‌های عمرانی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و به خاطر رکود فعلی خود به خود مصرف فولادهای ساختمانی کاهش پیدا کرده و دیگری فولادهای صنعتی که در محصولات خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارند.

در هفته‌های اخیر در بسته پیشنهادی دولت برای خرید خودرو و لوازم‌خانگی به نوعی باعث تحریک بازار این محصولات شده که می‌تواند در شرایط رکود بازار تاثیرگذار باشد زیرا وقتی فروش خودرو بالا رود تولید آن نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آن مصرف ورق بالا می‌رود. بنابراین این مسئله نشان می‌دهد که تمام این موارد به یکدیگر مرتبط و متصلند و می‌توانند تاثیرات مثبتی بر هم بگذارند.

در بخش فولادهای ساختمانی شرایط چگونه است؟ آیا این تحریک تقاضا ایجاد شده است؟

در بخش ساختمانی نیز لازم است اقداماتی به منظور تحریک تقاضا انجام شود زیرا رکود در بازار فولادهای ساختمانی چشمگیرتر است و تنها با افزایش ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی این بخش از رکود خارج می‌شود بنابراین لازم است تمهیداتی اساسی در این زمینه اندیشیده شده، و شرایط برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان این حوزه فراهم شود.

آیا موضوعات دیگری هم بر روند افزایش تقاضا تاثیرگذار هستند؟

موضوع دیگری که می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد این است که در چند سال گذشته نرخ ارز ثابت مانده یعنی کالایی که امروز صادر می‌کنیم تا ۴۰درصد در بازارهای جهانی کاهش قیمت پیدا کرده ولی ارزی که دریافت می‌کنیم معادل ارزش ۳ سال پیش آن است. با توجه به اینکه هر سال ۱۵درصد تورم به محصولات ایرانی تحمیل می‌شود ثابت ماندن نرخ ارز راه را برای صادرات مشکل کرده به‌طوری‌که شاید تولیدکنندگان با قیمت تمام‌شده هم نتوانند محصولات خود را به فروش برسانند بنابراین در بخش صادرات اگر مابه‌التفاوت نرخ ارز داده شود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

عمده‌ترین مشکلاتی که باید در صنعت فولاد مورد بررسی قرار گیرد، چیست؟

تولیدکنندگان فولاد در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اند اما آنچه درحال حاضر نیاز به تمرکز و بررسی بیشتر دارد؛ بحث تولید، نبود بازار فروش و مشکلات تولیدکنندگان با بانک برای معوقات تسهیلاتی است که حتی مشمول جریمه هم می‌شوند زیرا تولیدکنندگان نیاز به حمایت‌های بیشتری از جانب دولت و مسئولان دارند تا بتوانند به بقای خود ادامه داده و در بازارهای داخلی و خارجی امکان رقابت داشته باشند. البته بحث اخذ مالیات از تولیدکنندگان هم مشکل دیگری است که باید تامل بیشتری روی آن انجام شود، تولیدکننده‌ای که سال‌ها در حال زیاندهی است چگونه می‌تواند مالیات خود را پرداخت کند، بهتر است زمانی که شرکتی تولید و فروش خوبی دارد و به سوددهی رسیده مالیات خود را پرداخت کند و لازم است هنگام رکود دولت مالیات‌ها را کاهش داده یا معاف کند تا تولیدکنندگان از بحران خارج شوند. در واقع در جاهایی باید صنعت به دولت کمک کند و در مواردی هم باید دولت به داد صنعت برسد تا این‌گونه توازن و تعادل ایجاد شود زیرا بدون کمک و همکاری نمی‌توان انتظار داشت کشور رو به پیشرفت و تعالی باشد.

آیا امکان عملیاتی شدن این ۲۵ پیشنهاد وجود دارد یا خیر؟

پیشنهاداتی که به‌وسیله انجمن فولاد ارائه شده مواردی ملموس و قابل اجرا هستند. از این ۲۵ مورد هر کدام که امکان عملیاتی شدن داشته باشد می‌تواند در خروج صنعت فولاد از رکود موثر باشد. چراکه فولاد جزو فلزات استراتژیک است و جایگاه بسیار ویژه‌ای درکل جهان دارد به همین دلیل لازم است برای اینکه این صنعت مادر از رکود خارج شود، تمهیداتی اساسی اندیشیده شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا