مصباحی مقدم:

بانک مرکزی مسئولیت موسسات مالی غیر مجاز را نمی‌پذیرد

بانک مرکزی مسئولیت موسسات مالی غیر مجاز را نمی‌پذیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم ساماندهی و ضابطه مند کردن موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهارداشت: متاسفانه بانک مرکزی در شکل گیری این موسسات مماشات کرده و به آنها میدان داده است تا متولد شوند و این موسسات بسیاری از مشکلات را برای نظام بانکی و پولی ما به وجود آورده اند .

وی با بیان اینکه پرداختن نرخ های بالای سود از سوی این موسسات هزینه بانک های ما را تحت تاثیر قرار داده است افزود : روندی که تا کنون برای مقابله با این موسسات طی شده رضایت بخش نیست و کار جدی در مقابله با این موسسات نشده است.

مصباحی مقدم تاکید کرد : سهم بانک مرکزی در شکل گیری موسسات غیر مجاز بیشتر است زیرا برخورد جدی با آنها انجام نداده است و در گام بعدی قوه قضائیه باید اقدام کند و اینکه این قوه راساً ورود کرده است باید تشکر کرد .

وی با اشاره به اینکه اکنون شعبات برخی از مؤسسات غیر مجاز آنها زیاد شده و مقابله با آنها مشکل شده است، گفت: اطلاعات کافی از اینکه پشت این موسسات چه کسانی هستند ندارم اما غالبا کسانی که تجربه بانکی دارند این موسسات را مدیریت می کنند .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : بانک مرکزی می تواند در برخورد با تخلف موسسات مالی و اعتباری و بانک ها، هیات مدیره آنها را منحل و هیات مدیره موقت تعیین کند بدون آنکه مشکلی برای سپرده گذاران پیش بیاید .

مصباحی مقدم گفت: پرداخت سود بانکی برای بانکها هزینه دارد بنابراین هزینه بانک ها بالا رفته است و آنها هم برای تسهیلات اعطایی خود به سرمایه گذاران ، سود بالاتری را مطالبه می کنند .

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ها در نظام اقتصادی ما خیلی سود آور نیست، افزود : بانک ها بر اساس سودی که از سرمایه گذاران می گیرند سود به سپرده گذاران می دهند و این بیش از سود بخش تولید ماست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین پول از سمت تولید به بانک ها می رود و چون رقم سود موسسات غیر مجاز بالاتر است ، بیشترین جذب را دارند و یکی از علت های رکود هم این موضوع است زیرا پول ها در موسسات ، پول ذخیره شده است و به سمت تولید نمی رود .

مصباحی مقدم افزود : مجلس شورای اسلامی ارتباط مستقیمی با موسسات غیر مجاز ندارد و یک قانون گذار است و قانون تنظیم بازار پول را تصویب و بر اساس آن بانک مرکزی را مکلف به ساماندهی موسسات غیر مجاز کرده است.

وی اضافه کرد: نظارت از دیگر وظایف مجلس است و کمیسیون اقتصادی مجلس تا کنون چند بار از مجموعه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دعوت و تحقیق و تفحص کرد و مجلس به وظایف خود در این زمینه عمل کرده است .

مصباحی مقدم با بیان اینکه نظارت مجلس شورای اسلامی باید دائمی ، پیگیر و مکرر باشد اما اصل مسئله بر عهده نظارت بانک مرکزی است، افزود: اصلاح قانون عملیات بانکی در دستور کار مجلس است تا به کمک دولت، این مشکلات حل شود .

وی در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی مسئول برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است؟ گفت : از نظر قانونی بانک مرکزی به این موسسات مجوز نداده است پس مسئولیت نمی پذیرد و این حرف درستی است .

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مسئولیت با هیات مدیره موسسات است نه بانک مرکزی اما اگر بانک مرکزی این موسسات را ساماندهی کند در گام بعدی، مسئول است .

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا