پیش بینی های چندگانه از روند بازار ایالات متحده در 2016:

احتمال رشد چشمگیر شاخص اس اند پی

احتمال رشد چشمگیر شاخص اس اند پی

بازارهای سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی هر کشور، با ثبت هرگونه نوسانی علاوه بر انتشار سیگنال های هشدار دهنده و یا امیدوارکننده از وضعیت اقتصادی و نیز بازارهای مالی، تاثیری قابل توجه بر بازارهای سایر کشورها و گاه در مقیاس جهانی برجای خواهد گذاشت.

 

بازارهای سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی هر کشور، با ثبت هرگونه نوسانی علاوه بر انتشار سیگنال های هشدار دهنده و یا امیدوارکننده از وضعیت اقتصادی و نیز بازارهای مالی، تاثیری قابل توجه بر بازارهای سایر کشورها و گاه در مقیاس جهانی برجای خواهد گذاشت.

یکی از مهمترین شاخص ها، شاخص اس اند پی 500 است که افت و خیزهای آن در مدت اخیر همچون سایر شاخص ها از وضعیت نسبتا ناپایدار اقتصادی خبر میدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، نگاهی اجمالی به روند شاخص S&P 500 به وضوح از رفتارهای نوسانی آن خبر می دهد.

این شاخص که در آخرین معاملات ثبت شده در بازارهای جهانی، به رقم 2,089.18 رسید و به این ترتیب هفته گذشته را با رشد به پایان رساند، طی هفته گذشته به جز نوسانات اندک، در مجموع روندی رو به رشد داشت.

همچنین نمودار یک ماهه اخیر این شاخص نشان می دهد که روند این متغیر تا اواخر ماه اکتبر نسبتا رو به رشد بوده، اما در نهایت با آغاز ماه نوامبر ریزشی شدید را تجربه کرده تا جایی که در روز 13 نوامبر تا کف 2,023.04 سقوط کرده، اما در ادامه در مسیر صعودی گام برداشته است.

روند کلی حرکتی شاخص اس اند پی 500 در بازه یک ساله اخیر از نوامبر سال گذشته میلادی تا ماه مارس سال جاری میلادی به صورت سینوسی بوده است، از این زمان تا ماه آگوست نسبتا نوسانات کمتری داشته و در حوالی محدوده 2,100 در نوسان بوده است.

 اما در بازه زمانی 18 تا 25 آگوست افت بسیار شدیدی را تجربه کرده و از 2,096.92 تا مرز 1,867.61 سقوط کرد. پس از آن اما با رشدهای گام به گام به محدوده کنونی رسیده است.

اما آنچه در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران را درگیر کرده، روند پیش روی بازار سرمایه آمریکا و شاخص اس اند پی 500 در سال آینده است. چرا که گمانه زنی های متفاوتی در این خصوص از سوی تحلیل گران و کارشناسان مطرح شده است. اکثر غریب به اتفاق این پیش بینی ها از انتظار برای یک افزایش قابل توجه خارج از بازار سهام در سال آینده خبر می دهند.

طی زمان باقی مانده تا پایان سال جاری، نمی توان منتظر رخدادهای خاصی بود.  

طی هفته آینده جشن شکرگزاری برگزار خواهد شد که خود وقفه ای در فعالیت بازارها ایجاد می کند، پس از آن نیز به زودی کریسمس و آغاز سال 2016 میلادی از راه خواهد رسید.

حال باید دید، سرمایه گذاران در پی حل کدامیک از مشکلات خود در زمان باقی مانده تا پایان سال جاری هستند. به عقیده تحلیل گران، اگر چنانچه بازار بتواند انسجام خود را به رغم تعطیلات پیش رو حفظ کند،‌ شاید بتوان انتظار افزایش 1 درصدی را برای شاخص  اس اند پی 500 داشت.

در این بین، عملکرد کالاهای تکنولوژی (Techs ) با توجه به روند حرکتی شاخص نزدک به مراتب بهتر و بیشتر بوده و پیش بینی می شود افزایش 7 درصدی را تا مدت زمان باقی مانده از سال جاری در آن شاهد باشیم.

موسسه گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود اعلام کرد: همچون شاخص  اس اند پی، بازارها و شاخص های کالایی نیز به دلیل عملکرد ضعیف در سال جاری مورد سرزنش قرار می‌گیرند. بدین ترتیب ممکن است دوران سخت تری در سال 2016 در انتظار بازارهای کالایی باشد.

با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده، برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است در سال آینده میلادی، شاهد رشدی نزدیک به 11 درصد برای شاخص اس اند پی باشیم. اما مشکل اینجا است که تاکنون هیچ نشانه ای از احتمال محقق شدن این پیش بینی دیده نشده است.

جاناتان گلوب (Jonathan Golub) استراتژیست ارشد حقوق صاحبان سهام بازارهای سرمایه در  RBC در این خصوص گفت: شاخص اس اند پی به احتمال زیاد سقف حمایتی 2،300 را تا پایان سال 2016 میلادی شکسته و از آن فراتر خواهد رفت. این پیش بینی برای چشم انداز سال آینده با احتمال بالا محقق خواهد شد. این رشد، به معنی تجربه یک افزایش 10.5 درصدی از سطح کنونی و خوش بینانه ترین پیش بینی تا کنون است.

مشخصه هایی که گلوب براساس آنها، این پیش بینی را توجیه می کند، "ثبات قیمت کالاها و نیز رشد تدریجی ارزش دلار و نیز افزایش نرخ های مثبت مختلف از جمله نرخ رشد اقتصادی" است. وی اعتقاد دارد که این رشدها به افزایش سطح درآمدها منتج شده و اثر مستقیمی بر بازار سهام  خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا