افت واردات و کاهش ناچیز صادرات +نمودار

افت واردات و کاهش ناچیز صادرات +نمودار

در شش ماهه اول سال جاری میزان واردات مواد غذایی از صادرات آن پیشی گرفت. اما در مجموع روند تجارت غذا در ایران کند شده است. به نحوی که صادرات صنایع غذایی به لحاظ ارزشی هفت درصد و واردات آن 36 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی ایران، ارزش صادرات صنایع غذایی از یک میلیارد و 317 میلیون دلار در شش ماهه اول سال 93 به یک میلیارد و 228 میلیون دلار در شش ماهه اول سال 94 رسید. از سوی دیگر در این مدت صادرات صنایع غذایی از لحاظ وزنی بیش از 800 هزار تن به حدود 722 هزار تن در شش ماهه اول امسال رسیده است. به عبارت دیگر در این دوره صادرات صنایع غذایی به لحاظ ارزشی هفت درصد و به لحاظ وزنی 10 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، ارزش واردات مواد غذایی از سه میلیارد و 195 میلیون دلار در شش ماهه اول سال 93به دو میلیارد و 50 میلیون دلار در شش ماهه اول سال 94 رسیده است. از لحاظ وزنی نیز واردات صنعت غذا از سه میلیون و 298 هزار تن شش ماهه اول سال 93 به دو میلیون 187 هزار تن در شش ماهه اول امسال رسیده است. در این دوره واردات صنایع غذایی به لحاظ ارزشی 36 درصد و به لحاظ وزنی 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

آن طور که کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران گزارش داده، ارزش صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه اول سال جاری 20 میلیارد و 494 میلیون ریال بوده و سهم صنایع غذایی شش درصد بوده است. همچنین ارزش واردات غیرنفتی کشور در شش ماهه اول سال جاری 20 میلیارد و 852 میلیون ریال بوده و سهم صنایع غذایی 9.8 درصد بوده است.

در گروه‌بندی صنایع غذایی برنج و گوشت آورده شده اما اقلامی نظیر پسته، خرما و زعفران آورده نشده است. بنابراین یکی از دلایل بالا بودن سهم واردات و کمی صادرات صنعت غذا به این دلیل می‌تواند باشد. در سال 94 در مجموع 509 میلیون دلار پسته، خرما و زعفران صادر شده که این رقم در سال قبل، 611 میلیون دلار بوده است.  بر این اساس نشان می‌دهد که ارزش صادرات این سه قلم کالای صادراتی هم کاهش داشته است. پسته 26 درصد و زعفران پنج درصد کاهش صادرات داشته اما صادرات خرما 15 درصد افزایش یافته است.

صادرات مواد غذایی
در این دوره صادرات لبنیات، رب گوجه، نوشابه گازدار، مالتا و ماءالشعیر و روغن نباتی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و صادرات شیرینی و شکلات، ماکارونی، آبمیوه، کنسانتره، آب معدنی و آشامیدنی، کنسرو آبزیان، کنسرو غیرگوشتی، آرد و گوشت کاهش یافته است. بیشترین سهم از صادرات شش ماهه اول سال 94 مربوط به لبنیات با 31 درصد و بعد از آن شیرینی و شکلات با 19 درصد است.

واردات مواد غذایی
بیشترین اقلام وارداتی در این دوره مربوط به برنج، کنجاله، گوشت گوساله، کره، روغن خام، پالم، پودر کاکائو، روغن جانشین کره کاکائو و شیرخشک صنعتی بوده است. بیشترین سهم از واردات شش ماهه اول سال 94 پس از سایر اقلام مربوط به روغن‌های خام با 24 درصد و بعد از آن کنجاله با 20 درصد است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا