بورس صدرنشین تحولات تورمی شد

بورس صدرنشین  تحولات تورمی شد

با بروز رسانی تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی در مهرماه شاخص‌های برگشت سفته و برات و همچنین ارزش سهام معامله شده در بورس در صدر تحولات قرار گرفتند.

 آن‌طور که آخرین آمار بانک مرکزی از شاخص‌های ماهانه اقتصادی در مهرماه سال جاری نشان می‌دهد شاخص بهای تولید‌کننده در کشور نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن 4.5 درصد افزایش داشته است. در عین حال که شاخص بهای کالاهای صادراتی و به عبارتی دیگر تورم این کالاها در مهرماه ثابت مانده اما تورم نقطه به نقطه آن 15.1 درصد گزارش شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اما سفته و برات برگشت خورده بالاترین تغییرات شاخص را به خود اختصاص دادند به‌طوری که شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران در اولین ماه پاییز 44.9 درصد در مقایسه با شهریورماه رشد دارد. این در حالی است که تورم در مبلغ سفته و برات برگشت‌ خورده 41.3 درصد در ماه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

همچنین شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران کاهش حدود 41 درصدی در مهر امسال و در مقایسه با همین ماه در سال گذشته را داشته است. که این تغییرات موجب شده تا نوسان شاخص تورم در بورس در کنار شاخص سفته و برات در بالاترین سطح تغییر در بین شاخص های دیگر قرار گیرند.

شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز رشد حدود 0.7 درصدی در مهرماه امسال و 11.8 درصدی در مقایسه با همین ماه در سال گذشته را به همراه داشت. در عین حال که تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی شهری 0.5 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 10.5 درصد بود.

در بازار ارز روند به گونه‌ای بود که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 1.5 درصد در مقایسه با شهریورماه گران شد و همچنین متوسط قیمت فروش تمام سکه طرح جدید با رشد 1.6 درصدی همراه بود.

ارز نیز در مهرماه گران تر شد به‌طوری که متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد تهران هر کدام 1.2 درصد افزایش قیمت داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا