بهای مس کمتر از هزینه‌ تولید

بهای مس کمتر از هزینه‌ تولید

اگر چه مس همانند نفت با مشکلات شدید رقابت بر سر سهم بازار مواجه نیست،‌ ولی با پایین آمدن قیمت مس به دلیل کاهش تقاضا و عرضه بالا، از نظر بسیاری از کارشناسان قیمت کنونی مس از قیمت تمام شده تولید این فلز صنعتی پایین‌تر است.

 بازارهای کالا وضعیت خوشایندی در هفته‌های اخیر نداشته‌اند و مس به‌عنوان پر استفاده‌ترین فلز صنعتی از این قاعده مستثنی نیست.  ولیوواک در تحلیلی دلایلی از رکود بازار مس را ارائه کرده است:

معاملات دلار
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، یکی از معاملات رایج در بازارها در این روزها افزایش معاملات دلار و کم شدن معاملات کالا به ویژه فلزات صنعتی و فلزات گرانبهاست. امسال سال بدی برای کالاها بوده و قیمت اغلب آنها در شش هفته گذشته با سقوط مواجه شده است.

همه این‌ها بعد از آمار ضعیف اشتغال در دوم اکتبر رخ داد که منجر به این شد تا فدرال رزرو زمان افزایش نرخ بهره را تا سال آینده به تعویق بیندازد. این وضعیت تا 14 اکتبر ادامه داشت. بعد از انتشار آمار افزایش 271 هزار شغل در ماه گذشته و فاصله گرفتن چین از وضعیت بحرانی، فدرال رزرو مجددا اعلام کرد که افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر تقریبا قطعی خواهد بود. این موضوع باعث شد تا معاملات دلار مجددا با سرعت بیشتری انجام بگیرد.


بازارهای کاغذی
نفت نیز همراه با فلزات دچار ضربه شده ولی بیشتر این ضربه ناشی از جنگ قیمتی بر سر سهم بازار بیشتر است. ولی چنین جنگ سنگین قیمتی در صنعت فلزات وجود ندارد، اگر چه پایین بودن تقاضا از سوی چین مشخص است، فلزات صنعتی و گرانبها به طور کل از بازارهای کاغذی و حجم معاملات بالای دلار ضربه خورده‌اند. این معاملات بسیار انعطاف‌پذیر هستند،‌ اگر دلار قدرت بگیرد، معاملات طلا، نقره،‌مس‌، آلومینیوم،‌ پلاتین و پالادیوم به شدت افت خواهند کرد. 
 

تقاضای پایین
تقاضا برای فلزات صنعتی در شش هفته اخیر نوسان زیادی نکرده است، ‌چین و اقتصاد جهانی در کنار هم به کندی راه می‌روند و چین در حال رسیدن به تعادل مجدد بوده است. ولی چیزی که در این شش هفته تغییر کرده بودجه هنگفت سرازیر شده برای تقویت دلار و تضیف یورو بوده است. در حالی که معامله‌گران با استناد به اظهارات ماریو دراگی در انتظار محرک‌های پولی بیشتر در اتحادیه اروپا هستند.

تکنولوژی شیل در معادن مس وجود ندارد
به هر حال هر دارایی‌ای داری قیمتی است،  بازارها اغلب در نوسان قیمتی به سر می‌برند، ولی نهایتا، یک قیمت عادلانه با توجه به پویایی بازار حاصل می‌شود. بازار مس یک بازار جذاب است،‌ چرا که همراه طلا و نفت با سقوط مواجه شده و طرف عرضه بازار مس با مسائلی در سال 2015 مواجه بوده که مانع از عرضه جدید به بازار شده است. اغلب فشار از طرف تقاضا می‌آید، جایی که چین در حال به تعادل رسیدن مجدد است. ولی مس روند رو به رشدی ندارد. یکی از مشکلات صنعت مس، فراوری واقعی مس برای ایجاد فرم قابل ارائه به بازار بوده است.


هزینه‌های تولید در مقابل هزینه‌های نهایی

قبل از اینکه میزان عرضه بازار مس را به‌طور کلی به زمین بزند، هزینه‌های نهایی منجر به بروز مشکلات در صنعت مس شده بود. 

مسیر آینده مس
در ادامه این تحلیل، تحلیلگر نوشته است: من در مورد اینکه معاملات کنونی مس در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت یا خیر مطمئن نیستم. ولی تصور من این است که این دلار قدرتمند منجر به تعجیل در تصمیم بانک مرکزی اروپا برای اعمال دور جدید محرک‌های پولی و همچنین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر شود. همچنین، دو عامل دیگر تعیین کننده قبل از نشست‌های بانک مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو در ماه دسامبر انتشار گزارش اشتغال و برداشت سود معامله‌گران خواهد بود.
 

بهبود کم اثر

وقتی معامله‌گران با خرید طلا مشت اول را زدند،  بهبود کوچکی در بازار ایجاد شد، ولی با این‌کار پول بیشتری برای کار در بخش دیگر فلزات صنعتی و گرانبها ایجاد شد. ما احتمالا شاهد نقش همه این فلزات در بازار خواهیم بود، ولی مس دو دلاری می‌تواند منجر به بهبود اندک قبل از انتهای سال 2015 شود!

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا