تلاش خانواده ارتباطات برای روزهای پرازدحام اربعین

تلاش خانواده ارتباطات برای روزهای پرازدحام اربعین

میزان ارتباطات زائران ایرانی در آستانه اربعین حسینی روز به روز در حال افزایش است به طوری که به گفته مسوولان به فاصله یک روز 600 هزار دقیقه به میزان عادی ارتباطات روزانه اضافه می شود که این مسئله به شبکه ارتباطی گسترده‌ نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ایام اربعین حسینی سال گذشته کربلای معلی میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر از داخل و خارج عراق بود و در این ایام ازدحام بی‌سابقه در عراق بر ترافیک ارتباطی بین ایران و این کشور به شکل عجیبی اضافه کرد به گونه‌ای که بنا بر اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت ترافیک روزانه بین دو کشور در شرایط عادی ۱۵۰ هزار دقیقه است، در آن ایام به ۲.۵ میلیون دقیقه رسید.

در این شرایط سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی در شرایط خاصی قرار داریم ،با تاکید بر این که به دلیل بدهی مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت امکان واگذاری پهنای باند در هفت استان کشور وجود ندارد، متذکر شده است که در صورت حل نشدن این مشکل در استان‌هایی مانند خوزستان و ایلام ممکن است در ارتباطات زائران کربلا در اربعین اختلالاتی ایجاد شود.

داوود زارعیان درباره هفت استانی که به دلیل بدهی به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذاری پهنای باند به آنها متوقف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در برخی استان‌ها مانند کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، کردستان، فارس و ایلام پهنای باندی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار نمی‌شود و در استان‌های دیگر هم ما با محدودیت‌های مختلفی مواجهیم و گاهی 10 یا 20 درصد از پهنای باندی که نیاز داریم در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

به گفته وی سیاست‌های وزارت ارتباطات درخصوص هم‌کد سازی و پس از آن مشکلاتی برای شرکت مخابرات ایجاد شد که به دنبال حل آنها هستیم از سویی دیگر شرایط اقتصادی کشور و ناوصولی‌های شرکت مخابرات موجب شده است که شرایط خاصی بر ما حاکم شود. اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت به بهانه طلبی که از مخابرات دارد و البته ما هم منکر آن نیستیم، مدتی است که در ارائه‌ی پهنای باند محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین متذکر شد: تلاش ما بر آن است که بتوانیم سریع‌تر از طریق منابع مختلف این مشکل را برطرف کرده و با پرداخت بدهی‌ها شرایط را به حالت عادی بازگردانیم، اما در شرایط فعلی طبیعی است تا زمانی که پهنای باند در اختیار ما قرار نگیرد در استان‌های مذکور شرایط جذب مشترک جدید را نخواهیم داشت.

اظهارات وی درباره احتمال بروز مشکل در ارتباطات زائران در استانهایی مانند خوزستان و ایلام در حالی است که مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اعلام کرده با پیگیری‌ و در تماس تلفنی با معاون نخست وزیر کشور عراق مقرر شده است تا برای روزهای پر ازدحام اربعین 1800 کانال ارتباطی به شبکه ارتباطی ایران و عراق اضافه شود.

خسروی با بیان این که تمام ظرفیت‌های موجود از قبل به صورت چشمگیری افزایش یافته است عنوان کرد: وضعیتی که در سال گذشته حوزه ارتباطات را بین دو کشور ایران و عراق درگیر خود کرد تجربه ای بود برای امسال و سال های بعدی تا بتوانیم خدمات لازم را با افزایش ظرفیت در اختیار زائران اربعین حسینی قرار دهیم.

معاون وزیر ارتباطات همچنین خبر داد: برای پیگیری‌های وضعیت ارتباطی زائران ایرانی با معاون عراقی تماس گرفتم و قرار بر این شد تا هفته بعد که ازدحام جمعیت در عراق زیاد می شود به کانال های ارتباطی کشور عراق و ایران 1800 کانال دیگر اضافه شود تا زائرین مشکلی در امر ارتباطات نداشته باشند.

از سوی دیگر همراه اول از ایجاد ۱۰۲۰۰ کانال ارتباطی جهت بهبود ارتباط موبایلی در گذرگاه های مرزی با عراق به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی، خبر داده است.

بر این اساس در شهر مرزی مهران، با اضافه شدن ۱۳ سایت دو لایه معادل ۲۶ سایت، ۷۲۰۰ کانال ارتباطی ایجاد شد و ظرفیت شهر مهران نسبت به اربعین سال گذشته ۲ برابر افزایش یافت. همچنین در شهر مهران، امسال بمنظور رفاه حال شهروندان و زائران گرامی، ۵ سایت نسل ۳ راه اندازی شده است.

در نقاط مرزی شلمچه و چذابه نیز شش سایت جدید تلفن همراه راه اندازی و ۳۰۰۰ کانال ارتباطی ایجاد شده است و با استفاده از سایت های پر ظرفیت که جدیداً در شبکه همراه اول استفاده می شود، ظرفیت شبکه در این نقاط نسبت به اربعین سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است. همچنین در شلمچه و چذابه، دو سایت G۳ راه اندازی شده است تا زائران حسینی بتوانند با سرعت بیشتری از اینترنت همراه خود استفاده کنند.

همراه اول همچنین اعلام کرده که با همکاری اپراتورهای عراقی سرویس رومینگ بین الملل مکالمه، پیامک و دیتا با تعرفه ویژه مهیا کرده و همچنین جهت رفاه حال زائران حسینی وای فای رایگان درنظر گرفته است که جزئیات آن بزودی به اطلاع هموطنان ارجمند خواهد رسید.

از سوی دیگر برای ایجاد تسهیلات برای ارتباطات زائران اربعین حسینی، چندی پیش وزیر ارتباطات کشورمان به عراق سفر کرد و در جمع مدیران ارشد ارتباطی ایران و مسوولان ارتباطی عراق، گفت‌وگوهایی برای افزایش ظرفیت ارتباطی در مناسبتهای ویژه که مربوط به حضور ایرانیها در این کشور می شود انجام شد.

در نهایت با توجه به اینکه که شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اعلام کرده به تمام مسوولیت‌های خود در مقابل زائرین اربعین حسینی پایبند بوده و تمام ظرفیتها را به صورت چشمگیری افزایش داده است، اگر اپراتور عراقی نیز بتواند در مقابل مسوولیت‌هایی که دارد به خوبی وظیفه خود را انجام دهد میتوان گفت که امسال مشکل ارتباطی برای زائران ایرانی به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا