افت تقاضاي اژدهاي زرد، باعث شد:

ضربه چين به بازار جهاني فولاد

ضربه چين به بازار جهاني فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - حال و روز بازار فولاد همچون ساير بازارهاي کالايي چندان مساعد نيست، چرا که مدتي است بازار نفت به عنوان دماسنج اقتصاد جهاني که نبض بازارها را در دست دارد با افت و خيزهاي بسياري روبه رو است و عمدتا در سراشيبي نزول حرکت کرده است.

به گزارش ماین نیوز، از سوي ديگر شرايط اقتصادي چين نيز به عنوان بزرگ ترين مصرف کننده اغلب بازارهاي کالايي، چندي است از مسير رشد خارج شده و کاهش هاي متوالي را در کارنامه خود ثبت کرده است. در اين ميان، يکي از مهم ترين بازارهايي که تحت تاثير اوضاع اقتصادي اژدهاي زرد قرار دارد، بازار فولاد است که تاثير دوجانبه اي بر سنگ آهن دارد.

در مدت اخير، دولت چين در راستاي حمايت از توليدکنندگان داخلي و کمک به بهبود نرخ رشد اقتصادي، اقدام به اجراي تصميمات چندسويه اي گرفت که از اين ميان مي توان به کاهش واردات از يکسو و اعطاي تسهيلات به توليدکنندگان داخلي براي افزايش ميزان توليداتشان از سوي ديگر اشاره کرد. البته از چند هفته گذشته و در پي استمرار روند نزولي نرخ رشد اقتصادي چين و نيز عدم تطابق سود حاصل از توليد به دليل تفاوت بالاي هزينه هاي توليد با قيمت کنوني بازارهاي جهاني، بسياري از توليدکنندگان فولاد چين اقدام به کاهش توليدات خود کرده اند.

به نقل از شبکه سي.ان.بي.سي (CNBC)؛ بنابر جديدترين گزارش هاي رسمي، ميزان توليد فولاد جهاني در ماه گذشته ميلادي افتي نزديک به 4/ 4 درصد را تجربه کرده که رقم بالايي است. همچنين حجم توليد فولاد جهاني در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ميلادي کاهش هاي شديدي بيش از 3 درصد را ثبت کرده است.

فولاد بيشترين استفاده را در بخش ساخت وساز و نيز صنعت خودرو دارد که اصولادر بخش مسکن بالاترين نرخ رشد مربوط به کشورهاي در حال توسعه است که در تلاش براي بهبود روند شهرسازي خود هستند.

اين درحالي است که آمار و ارقام از کاهش شديد مصرف فولاد همگام با توليد آن در مقياس جهاني خبر مي دهند که خبر خوشايندي براي فعالان اين صنعت نيست. افت تقاضاي چين براي فولاد به همراه کاهش مصرف در اين کشور از مهم ترين فاکتورهاي کمک کننده به اين روند نزولي است. براساس جديدترين آمارهاي موجود، بهاي فولاد از روز 19 اکتبر (17 مهر ماه) سال جاري پس از طي حدود 10 روز که افزايش هاي گام به گام را به خود ديد، نهايتا روي قيمت 220 دلار بر هر تن ثابت ماند و کماکان نيز در همين محدوده مورد دادوستد قرار مي گيرد.

قيمت فولاد چين در محدوده هاي کاهشي در نوسان است که همين موضوع همچنان به عنوان اهرم فشار رو به پايين از ميزان نگراني هاي موجود در اين بازار مي کاهد. در شرايطي که بحران موجود گريبانگير دومين اقتصاد بزرگ جهان شده، بازار فولاد با مازاد شديد روبرو شده است. براساس جديدترين گزارش ها، بهاي ميلگرد فولاد در بورس فيوچرز شانگهاي، با کاهشي چشمگير رقم کم سابقه هزار و 733 يوآن چين (حدود 272 دلار) را در آخرين معاملات خود به ثبت رساند و به پايين ترين ميزان خود در بيش از چهار ماه اخير رسيد.

با توجه به اينکه چين، توليد حدود 800 ميليون تن فولاد در سال را به خود اختصاص مي دهد، يعني درست چهار برابر بيشتر از ميزان توليد هر کشور ديگري تا کنون، اين صنعت همچنان از معضل وجود مازاد شديدي حدود 400 ميليون تن رنج مي برد که عمده ترين دليل آن، کاسته شدن از سرعت ساخت و ساز در اين کشور است. گائورا سودي (Gaurav Sodhi)، تحليلگر ارشد سرمايه گذاري، در مصاحبه با CNBC گفت: «ميزان بالايي از اين حجم رشد به طور کاملامصنوعي و ساختگي رخ داده که توسط سياست ها و يارانه هاي دولتي چين پشتيباني شده است. پس طبيعي است که شاهد افت شديد واقعي در اين بخش باشيم.»

با توجه به اعلام جديدترين آمارها از سوي انجمن آهن و فولاد چين، ميزان مصرف ظاهري فولاد در کشور اژدهاي زرد، به عنوان بزرگ ترين توليد کننده و مصرف کننده در جهان، در 10 ماه اول سال جاري ميلادي، افتي به بزرگي 7/ 5 درصد را تجربه کرده و به سطح 591 ميليون تن کاهش يافت. رکود موجود در قيمت فولاد، همچنين بازار سنگ آهن را نيز هدف قرار داده است. در آخرين معاملات انجام شده، بهاي سنگ آهن براي تحويل فوري به بندر چينگدائو در محدوده قيمتي 45 دلار در هر تن، مورد دادوستد قرار گرفته که در نزديکي پايين ترين ميزان ثبت شده 44 دلار و 10 سنت در ماه آگوست به شمار مي رود.

نشانه هايي از دورنماي صعود اندک

اِوان لوکاس، استراتژيست بازارIG، در اين خصوص به خبرنگار سي.ان.بي.سي گفته است: «اگر چه آمارهاي مبتني بر جداول و نمودارهاي رسمي نشان مي دهد که بازار فلزات با شرايط پيچيده اي روبه رو بوده و از عوامل کاهشي اشباع شده است، اما کارخانه هاي توليد فولاد چين نه تنها به اين شرايط به عنوان زمان بهينه براي خريد سنگ آهن نگاه نمي کنند، بلکه مصرف کنندگان بزرگ نفت و مس نيز از اين فاکتور به عنوان دليلي محکم براي خريدهاي بيشتر ياد نمي کنند.

از ديد اين دسته از فعالان و نيز بسياري از تحليلگران به نظر مي رسد اين شرايط به منزله يک تله قيمتي است، چرا که تحليلگران فاندامنتال، براين باورند که اکنون زمان فروش است و اين روند را دنبال خواهند کرد.» براساس گزارش ها، بروز رکود در بازار فولاد چين، شرکت تانگشان سانگتينگ (Tangshan Songting) که توليدکننده آهن و فولاد است را وادار به توقف توليد کرده است. اين شرکت، با ظرفيت سالانه 5 ميليون تن، يکي از بزرگ ترين توليد کنندگان فولاد بخش خصوصي در چين است. شرکت تانگشان، در شرق پکن واقع شده و حجم توليد فولاد آن بيشتر از ميزان توليد يک سال ايالات متحده آمريکا است. ده ها کارخانه کوچک توليد فولاد زيرمجموعه اين شرکت عظيم، در خط مقدم کمپين مقابله با مازاد فولاد در چين بوده اند.

پکن، متعهد شده است تا ميزان ظرفيت فولاد خام سالانه خود را در بازه زماني سال هاي 2013 تا 2017 ميلادي به ميزان 28 ميليون تن کاهش دهد که حدود يک پنجم از کل ميزان توليدات آن است. اين تعهد در راستاي کاهش فشار مازاد عرضه و نيز کنترل آلودگي هوا اتخاذ شده که بيشتر توسط زغال سنگ مورد استفاده در صنعت فولادسازي ايجاد مي شود.

ماريو لونگي، مديرعامل شرکت يو.اس استيل در گفت وگو با شبکه CNBC گفت: «با ادامه روند مازاد توليد، فولاد سازان چيني درصدد صادرات مقدار زيادي از حجم توليدات خود به بازارهاي ديگر در محدوده قيمت هاي پايين هستند که درواقع همان دامپينگ است و صدمه هاي بي شماري را بر بدنه اين صنعت وارد خواهد آورد. به عنوان مثال، ايالات متحده، حجم واردات سالانه فولاد خود را طي چند سال گذشته با دو برابر رشد از ميزان 20 درصد به حدود 40 درصد رسانده است، اين در حالي است که رشد توليد ناخالص داخلي (GDP) اين کشور تنها در سطح 2 درصد قرار دارد.»
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا