راهکارهای توسعه مبادلات بخش کشاورزی بااقلیم کردستان عراق بررسی شد

راهکارهای توسعه مبادلات بخش کشاورزی بااقلیم کردستان عراق بررسی شد

سنندج – در نشست مسئولان بخش کشاورزی استان کردستان با استان سلیمانیه عراق، راهکارهای توسعه مبادلات در بخش کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلسه مشترک مسئولین بخش کشاورزی و دامپزشکی استان کردستان و استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق با حضور  فعالان بخش خصوصی دو استان شامگاه شنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و  کشاورزی سلیمانیه برگزار شد.

در این نشست یاسین رحیم فرج جانشین رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه ضمن ارائه تاریخچه ای از روابط تجاری بین دو استان در دو دهه اخیر  از مسئولین بخش کشاورزی هر دو طرف درخواست کرد ساز و کارهایی را جهت توسعه فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فراهم کنند تا تجار بتوانند به راحتی در این زمینه اقدام نمایند.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای اقلیم کردستان عراق برای استفاده از تجارت ایران در بخش کشاورزی، بیان کرد: انتظار می رود که با تسهیل شرایط زمینه برای توسعه و تقویت مبادلات تجاری به ویژه در بخش کشاورزی بین دو طرف فراهم شود.

سید احمد ذکریایی نژاد مدیر شرکت خدمات حمایت کشاورزی استان کردستان نیز ضمن تشکر از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی سنندج برای برگزاری چنین بازدیدی و با اشاره به سوابق روابط تجاری و اداری بین دو استان به ویژه در بخش کشاورزی بیان کرد: امیدواریم این روابط در مقایسه با گذشته مستحکم تر  و سطح همکاریهای دو طرف در تمام زیر بخش های کشاورزی نیز ارتقاء پیدا کند.

ذکریایی نژاد هدف از برگزاری این نشست را رفع موانع صادراتی کالا و محصولات  ایرانی از مرز باشماق خواند و گفت: تنظیم ساز و کار مقرراتی صادرات گوشت قرمز و سفید و جوجه یک روزه از کردستان ایران به اقلیم کردستان عراق  ، بحث و بررسی تعرفه های اعمالی در بعضی از فصول سال بر واردات از طرف مقابل و همچنین توجه به مسئولین بخش کشاورزی استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به درخواست های منطقی تجار ایرانی از مهمترین مباحثی است که امیدواریم مورد بحث و پیگیری قرار گیرد و در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در مقررات واردات و صادرات عراق و اقلیم کردستان عراق اشاره ای به شرایط و مقررات انواع گوشت تازه و واکیوم قرمز و سفید نشده است مقرر شد مسئولین بخش کشاورزی با نظر مثبت موضوع را به رده های بالاتر اداری منعکس و پیگیری نمایند.

در جریان برگزاری این نشست مشترک همچنین مقرر شد مسئولین بخش کشاورزی استان سلیمانیه میزان تشویقات و حمایت ها را در سرمایه گذاری بخش کشاورزی به منظور جلب نظر سرمایه گذاران ایرانی افزایش دهند.

در پایان بر افزایش کیفیت محصولات صادراتی به اقلیم کردستان عراق تاکید شد و توافق شد جلسات مشترک حداقل سالی دو بار به منظور رفع موانع و تبادل اطلاعات به ویژه در زمینه بیماری های دامی، نباتی و آفات  و امراض تشکیل شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا