توضیحات وزیر کشور درباره انتخابات و راه‌پیمایی اربعین

اخبار اسیدپاشی‌های اصفهان روی آنتن زنده

اخبار اسیدپاشی‌های اصفهان روی آنتن زنده

رحمانی فضلی در یک برنامه زنده در خصوص تبلیغات انتخاباتی، رای گیری الکترونیک، مباحث امنیت در برخورد با تروریستها، تامین رفاه و امنیت زائران اربعین، آخرین خبر از اسیدپاشی های اصفهان و برخورد با معتادان متجاهر توضیح داد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین برنامه نگاه امشب شبکه اول سیما میزبان رحمانی فضلی وزیر کشور بود. آنچه در پی می خوانید مشروح این گفتگوست.

۹۶ روز تا برگزاری دو انتخابات مجلس و خبرگان زمان داریم. وزارت کشور آمادگی برگزاری این انتخابات را دارد؟
از اوایل امسال مقدمات برگزاری انتخابات را تدارک دیدم. جلسات متعدد در همه حوزه ها، از جمله آسیب شناسی انتخابات قبل، طراحی انتخابات جدید با توجه به فضای جدید و همزمانی دو انتخابات، هماهنگی لازم با دستگاه های نظارتی انجام شده. تدارکات برای انتخابات آماده شده. امروز گزارش دادند همه چیز مهیا است و مشکلی در مورد مهرها، تعرفه ها و پشتیبانی نداریم. الان آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات داریم.

رعایت بی طرفی یک اصل است. برای اجرای این اصل، چه تمهیداتی اندیشیده شده؟
بی طرفی در انتخابات برای دستگاه های اجرایی اصل است. سه ضلع انتخابات، اجرا، نظارت و مردم است. احزاب، گروه ها و نامزدها تبلیغ و رقابت می کنند. ورود هر عنصر حاکمیتی به جز نظارت و اجرا در انتخابات، به جز در چهارچوب قانون، ممنوع است. ما داور بازی هستیم. اگر مجریان در انتخابات دچار لغزش له یا علیه جریان، فرد و گروه اقدام کنند، غیرقانونی است. به همه توصیه کردیم و بخشنامه های متعدد فرستادیم و آموزش گذاشتیم و یادآور شدیم و هم خودمان بازرس داریم هم حراست ما و وزارت اطلاعات مامور گزارش دهی شده و شورای نگهبان نیز نظارت می کند. تلاش ما بی طرفی کامل در حوزه نظارت و اجراست.

تغییر استانداران باعث حساسیت می شود. وقتی نزدیک به انتخابات این تغییر باشد، این حساسیت بیشتر می شود. چندی پیش دو استاندار تغییر کرد. با چه هدفی این کار شد؟ آیا تاثیری بر انتخابات دارد؟
نه واقعا اینطور نیست. دست ما نباید هیچ زمانی در جابجایی مدیران بسته باشد. یکی از برنامه های ما انتخابات است. وزارت کشور و استانداران مسئولیتهای متعددی از جمله انتخابات دارد. مولفه انتخابات به تنهایی نقش موثری ندارد. تعویض استانداران در راستای همان ارزیابی هایی بوده که از قبل داریم.

ولی قبول کنید تغییر استانداران در دوره شما خیلی دیر اتفاق افتاد.
این سئوال برانگیز در فضای سیاسی مطرح می شود. ولی واقعا اینطور نیست. با ارزیابی ها به این نتیجه رسیدیم. امکان دارد باز هم تغییر در استانداران، فرمانداران و بخشداران داشته باشیم ولی بهتر است ما در این ۳ ماه تغییر نداشته باشیم ولی اگر ضرورت اقتضا کند این کار را می کنیم.
همان کسانی که کشور را اداره می کنند انتخابات را برگزار می کنند. همکاران ما قانونمدار و متدین هستند و گرایشات سیاسی خود را در انتخابات دخالت نمی دهند. پاسخگویی ما در مقابل خدا و حق الناس بالاست. برای ما فرقی نمی کند چه کسی در انتخابات برنده شود. هر کسی طبق قانون برنده شود، برای ما بستر قانونی انتخابات مهم است. اگر ما احساس کنیم همه سیاسیون و مردم ناظر باشند، خوب است. هر کسی در هر جا، نه تنها در اجرا، بلکه در نظارت و بقیه دستگاه ها نیز چیزی را دیدند که مداخله در انتخابات است، مستندات را ارسال کنند. اگر به این قطعیت برسیم که فردی مسئولی، استانداری وارد در انتخابات شده، ما قطعا برخورد می کنیم.

فرض کنید در هر دوره ای بخواهد فردی گرایش سیاسی خود را دخیل کند. این شدنی است؟
فرایند انتخابات کاملا تعریف شده و دقیق و قانونی است. یعنی مجری، وزارت کشور است و ناظر شورای نگهبان است. کاندیداها و احزاب و نمایندگان نامزدها نظارت دارند. اگر بخواهد تخلفی صورت بگیرد همه ناظر هستند و امکان تبانی اینها صفر درصد است. در مراحل شمارش نیز بخشنامه شده نماینده نامزدها تا لحظه آخر در شمارش حضور داشته باشد. البته یک سری تخلفات امکانش بود از جمله استفاده چند باره از یک شناسنامه. امسال جلوی این هم گرفته شدچون نرم افزاری طراحی شده که این کار امکان پذیر نیست. رای دهی زیر ۱۸ سال دیگر امکان پذیر نیست. رای دادن با شناسنامه تقلبی یا اموات دیگر امکان پذیر نیست. همه تجربیات انتخابات گذشته لحاظ شد.

اگر تخلفات رخ داده باشد چقدر فراوانی داشته؟
این که تخلفات بوده، بله، درست است. راه تخلف همیشه باز است. ممکن است با شناسنامه مرده یا فرد غایب رای می دادند. همه اینها اصلا تعیین کننده نبود. برآورد دقیق نداریم ولی این بار می توانیم احصا کنیم. فکر نمی کنم همه اینها زیر نیم درصد باشد. در حوزه ها اصلا تعیین کننده نیست. برخی از افراد می گویند می توانند تعیین کننده باشد که اینطور نیست.

طبق گزارش شما، رای دادن در انتخابات الکترونیک ۴ دقیقه طول می کشد. قرار است همین مقدار زمان صرف شود؟
الان هم که رای می دهند از لحظه ورود به محل رای، گرفتن برگه، مهر زدن، جلو رفتن و ... بیش از اینها وقت می گیرد. ضمن اینکه خطا در این روشها بالاست. روش الکترونیک بسته به تعداد نامزدهاست. بالاترین تعداد در تهران با ۳۰ نفر است. زیر ۳۰ درصد مردم به ۳۰ نفر رای دادند. معمولا کمتر انتخاب می کنند. بنابراین تلاش شده انتخاب هر فرد زیر یک دقیقه باشد. البته برخی افراد سواد ندارند و البته در روشهای قبلی هم یک نفر را می آوردند که بنویسد. اعداد انتخاب دستگاه فارسی است و همه اعداد را می شناسند. ما با آموزشهایی که به مردم در سطح وسیع می دهیم تلاش می کنیم این کار روان شود. در شعب شلوغ دستگاه ها را زیاد می کنیم. ما آمار شعب را داریم. متوسط زمان را با کندترین افراد محاسبه می کنیم و دستگاه ها را می گذاریم.

شاید افرادی باشند با کارکردن با دستگاه الکترونیک مشکل داشته باشند. برای کمک به این افراد فکری شده؟
روش ساده است و فشار دادن چند دکمه است. افرادی را دارند که می توانند بیاورند و راهنمایی کنند. در روش قبلی یک بیسواد مثلا می گفت بنویس حسن، آن فرد کمکی می نوشت حسین. این قابل تشخیص نبود. ولی الان با فشار دادن دکمه ها، عکس نامزد می آید و مشخص می شود. این روش جدید نیست. همه دنیا دارد استفاده می کند. این روش آسان است و مشکلی نداریم. ما در انتخابات قبل هم همیشه الکترونیک بوده. فقط اخذ و شمارش، الکترونیک نبود. البته در انتخابات قبل در ۱۴ شهرستان، روش الکترونیک را داشتیم که هیچ مشکلی هم نداشت. این دفعه در ۹ کلانشهر گفتیم اخذ و شمارش می کنیم. شورای نگهبان روی دستگاه نظر داده ولی روی نرم افزار تازه فرستادیم و نظر نداده اند. یک بار سخت افزار را با همدیگر حل کردیم. باید نرم افزار را هم حل کنیم. از لحظه اول طراحی و تولید با کارشناسان شورای نگهبان هماهنگ بودیم. ۳ کارشناس داشتند که در فرآیند طراحی و ساخت در کنار ما بودند. خودم یک بار توضیح دادم. دو سه بار با آقای جنتی صحبت کردم. درباره نرم افزار نیز اینطور است. موافقت شورای نگهبان را می گیریم. در تهران دست کم ۱۵۰۰ نامزد داریم. هر کس می تواند ۳۰ نفر را بنویسد. در شمارش چه می شود، شما باید ۱۵۰۰ اسم را در شعبه بنویسید. انتخاب کننده باید برود اسم نامزد خود را بنویسد. شمارش در تهران ۳-۴ روز طول می کشد. شمارش و نظارت کمتر است. ولی در این روش ما تا ۴-۵ ساعت نتیجه را می گوییم. هر نوع بازرسی و بازبینی و بازشماری در این روش طراحی شده. کاملا مطمئن است. انشاالله با آموزش به مردم این مشکل حل می شود.

سخنگوی هیات نظارت مرکزی انتخابات گفته در مرحله ضرب الاجل هستیم .چرا؟
زمان بندی یک تفاهمی است که با همدیگر کردیم و یکی دو روز دیر یا زود، مشکلی نمی تواند ایجاد کند. ما در ۷ اسفند باید آمادگی داشته باشیم. مشکلی در این باره نداریم. ما روش اخذ و شمارش الکترونیک را آماده بودیم در همه کشور داشته باشیم ولی تامین منابع نشد ولی در ۹ کلانشهر که ۳۰-۴۰ درصد رای کشور است، انجام می دهیم. بقیه جاها سریع شمارش می شود.

پیش بینی شما درباره تعداد نامزدهای انتخابات خبرگان چقدر است؟
چیزی پیش بینی نمی کنم.

اطمینان مردم از ثبت و خواندن رای الکترونیک، چطور حاصل می شود؟
با شماره زدن، عکس نامزد می آید. وقتی این تایید شد، دوباره یک پرینت می آید و لیستی به او می دهد که این اسامی انتخابی شماست. همین که دید درست است، ثبت می شود. ضمن اینکه به صورت الکترونیک ثبت می کند ما رای کاغذی هم داریم. هر وقت اختلاف باشد کاغذی را شمارش می کنیم. هم روش کاغذی را داریم هم الکترونیک را. هر جا شبهه شد رای کاغذی را می شماریم.

رئیس جمهور درباره صندوقهای شیشه ای گفتند. قرار است این صندوقها استفاده شود؟
شیشه ای نه، صندوق را گفتند باید شفاف باشد. با شورای نگهبان بحث داشتیم چون رای محرمانه است، وقتی رای را می اندازند، قابل خواندن است. این نیز دغدغه ای است. به یک فرمول رسیدیم. نگرانی این است که در صندوق قبلا رای ریخته باشند. این با روشهای جدید، بعید است. این که شبانه ۹۰۰ رای در صندوق بریزند، چه کاری است. ما به فرمولی با شورای نگهبان رسیدیم. این که شفافیت به حدی باشد که پیدا باشد در صندوق چیزی نیست و وقتی رای انداخته می شود، خوانده نشود. این را توافق کردیم و صندوقها تولید شد.

تغییری درباره صلاحیت ها داریم؟
ما تابع قانونیم. در اجرا طبق قانون موظفیم بر اساس مراجع چهارگانه قوه قضاییه، اطلاعات، ثبت و نیروی انتظامی بررسی کنیم. شورای نگهبان نیز که نظارت را استصوابی می داند با روش خود پیش می رود. به یک توافق عقلی و شرعی بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری که حق الناس نباید از بین برود رسیدیم. تلاش می کنیم با تعامل با شورای نگهبان هر جایی که احساس کنیم در شرایط انتخابات، حق کسی اگر ضایع می شود به اطلاع آنها برسانیم و مدارک بدهیم. آنها نیز بنا بر این است که رسیدگی کنند. همیشه نیز اینطور بوده. یک دغدغه سنگین در ذهن جامعه ایجاد نکنیم. برخی افراد ممکن است مسایل مالی، اخلاقی یا محکومیت داشته باشند که رد می شوند. طبیعی است اینها در بیرون اعتراض کنند. البته بهتر است دلایل رد به آنها گفته شود و آنها نیز قانونا باید پیگیری کنند. این مسیر احقاق حق توافق شده باز باشد. به همه توصیه می کنیم کار را از مسیر قانونی تا احقاق حق پیگیری کنیم.
در هیات های اجرایی قول می دهیم هیچ کار خلاف قانون نشود و حرف همه را می شنویم. در هیات های نظارتی نیز بنا بر احقاق حق مردم است و امیدواریم کمتر نگرانی داشته باشیم.

یک موضوع غیرقانونی، تبلیغات زودهنگام است. این در همه ادوار بوده و برخورد چندانی نشده. این روزها نیز شاهد سخنرانی و مراسم انتخاباتی هستیم. می شود به این تبلیغات گفت؟ عزمی برای برخورد دارید؟
در تغییر قانون انتخابات، امسال این موضوع جدی تر گرفته شد. مشخص شده یک هیات ناظر بر تبلیغات انتخابات در فرمانداریها و استانداریها تشکیل شود و مسئولیت هم با وزارت کشور است. برای تبلیغات انتخابات زودرس باید تعریف داشته باشیم. فردی ممکن است نامزد شود و مردم هم بدانند. نمی توانیم به او بگوییم در خانه خودت یا دوستت جلسه نگیر. تبلیغات حضور در افکار عمومی با ابزار رسانه ای است. جلسات خانگی یا شرکت در مراسم عزا و عروسی از نظر ما تبلیغات نیست.

در تجمعات، مسایل رسانه ای شود؟
نه نمی رود بگویم من نشسته ام که تبلیغات کنم. می رود می نشیند. ولی اگر کسی قبل از انتخابات، عکس و پوستر چاپ کند و بگویم به من رای بدهید. سخنرانی و مراسم داشته باشد، این تبلیغات زودرس است. حضور در مراسم عزاداری و جشن، تبلیغات نیست.

ولی سخنرانی در همایش های انتخاباتی چه عنوانی دارد؟
برخی احزاب جلسه تشکیل می دهند و جمع می شوند و تصمیم می گیرند. شعارها و گفتمان و کاندیدا انتخاب می کنند. این از نظر ما اشکال ندارد و مقدمات کار است.ولی در زمان انتخابات، تخلفات زیادی صورت می گیرد که با تدبیر قانونی، پیگیری می شود. این به معنای این نیست که از فردا راه بیفتند در خیابانها و بگویند ما کاندیدا شده ایم. اگر تقویم و خودکار چاپ کنند تخلف است.

درباره حادثه شهرستان ورامین چه پیگیری هایی شد؟
ما چند مورد داشتیم. در یک سخنرانی استانی، فرمانداری، سخنرانی را تعطیل کرد چون ۱۵ نفر جمع شده بودند و تهدید کرده بودند. فرماندار ما مسئول امنیت بود و نباید تعطیل می کرد. موردی بود در شیراز آقای مطهری رفتند و اتفاقاتی افتاد. بلافاصله آقای رئیس جمهور دستور دادند و وزارت کشور وارد شد و مستندات را در دو هفته جمع آوری کرد و به قوه قضاییه داد. قوه قضاییه نیز در مرحله تحقیقات و صدور رای است. موضوع اخیر، عده ای جمع شدند مجوز گرفتند در سالنی و سخنرانی درباره مسایل کشور و انتخابات کنند.۳۷ سال از انتخابات می گذرد. در دنیا الگو شده ایم و ادعای قانونمداری و آرامش و امنیت را داریم. اصلا پسندیده نیست افرادی تجمع کنند و نشستی را بهم بزنند. دغدغه هاشان را باید به مسئولان، نیروی انتظامی، اطلاعات، فرمانداری و قوه قضاییه بگویند. اینها نیز علیه آن جریان سخنرانی کنند. ما مشکلی نداریم. ولی وزارت کشور اجازه نمی دهد به هیچ وجه مراسم قانونی بر هم بخورد و نظم عمومی بر هم بخورد و مسایل امنیتی ایجاد کند برخورد می دهد. این که هر کس به خود اجازه دهد مراسم دیگری را به روش قهرآمیز بر هم بزند به هیچ وجه اجازه فضای درگیری نمی دهیم. هر کس بخواهد خود را ارائه دهد به او مارک بچسبانیم و بگوییم حق نداری سخنرانی کنی. کشور مسئول دارد. هر مقامی وارد این عرصه ها شود، اتفاقا از آن مقام، توقع بالاتر است. عده ای احساساتی می شوند، این توجیه خود را دارد. زمانی مقام مسئول می ر ود اینها را هدایت می کند. ما از او انتظار نداریم اینطور برخورد کند.

چرا برخی تجمعات در فضای انتخاباتی، شایبه دارد وزارت کشور مجوز داده؟
این مجوز بر اساس شرط و شروط است. هدف، سخنران، موضوع، تاریخ و ساعت و محل و مسئولیت اشخاص را تعیین می کنند. وزارت کشور بر اساس شرایط، مجوز می دهد. ما مطابق قانون همه وظایف را انجام می دهیم و بنا بر این است اتفاقی نیفتد. ولی اینکه یک عده ای بلند شوند و بروند بر هم بزنند، موضوع دیگری است. ممکن است این اقدام بر علیه ما نیز شود. باید قدرت تحمل شنیدن منطق و استدلالمان بالا باشد. این اتفاق چه حسنی داشت؟ در رسانه های خارجی کشور را بی انضباط و ناامن نشان دادن به نفع کیست؟ اینها سخنرانی می کردند ومی رفتند چه ایرادی داشت؟ روزی ۱۰۰ اجتماع و سخنرانی در کشور داریم. به انتخابات برسیم خیلی زیاد می شود. به اندازه تعداد انگشتان یک دست مشکل نداشتیم. با هر مشکلی، برخورد می شود. اسناد و مدارک را به قوه قضاییه می دهیم و آنها باید برخورد کنند. درباره این ماجرا هم این کار را می کنیم.

ماجرای جلوگیری از ورود پولهای کثیف در انتخابات چه شد؟ چقدر قابلیت جلوگیری از این تخلفات است؟
پولهای کثیف را بنده در جمع فرماندهان نیروی انتظامی درباره قاچاق مواد مخدر عرض کردم. که گردش مالی ۱۸ میلیارد دلاری دارد. این پولها کثیف است و مبدا، مسیر و اهداف شفاف نیست. اینها ممکن است به هر جایی ورود کند. حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ورود می کند. در حوزه امنیتی مانند اشرار نیز ورود می کنند. آن زمان بنا به مسایل سیاسی، بنا را بر این گرفتند که شده یا نشده. من را در مجلس خواستند که توضیح دهم. عقب نشینی از حرفم نکردم. امکان ورود این پولها در همه جا هست و باید حساس شویم. مجلس از ما خواستند تدابیری اندیشیده شود و اگر قانونی لازم است، ما نیز آماده ایم. این موضوع را در حوزه انتخابات، تبدیل به لایحه کردیم. ۸ کشور را بررسی کردیم که مسایل مالی انتخابات چطور رصد می شود. همه کشورها برای نامزدها سقف قائلند و می گویند بیشتر از این مبلغ نمی توانی خرج کنی. منابع باید کاملا مشخص و هزینه مشخص شود. لایحه ای برای شفاف سازی منابع مالی نامزدها و احزاب در انتخابات تعیین کردیم و با دو فوریت، دو هفته است به مجلس دادیم. بر اساس قول مجلس، گفتند حتما این طرح بررسی می شود. ما دو هفته است دو فوریت را دادیم و انتظار داریم این حتما تصویب شود. منابع مالی همه باید مشخص شود. نحوه هزینه ها چطور است؟ نقدی یا غیر نقدی باید کنترل شود. امیدوارم با روحیه فسادستیز و عدالتجوی مجلس آماده ایم با ورود جریان پول کثیف جلوگیری کنیم.

اگر قرار باشد ۱۸ میلیارد دلار وارد انتخابات شود، چطور می شود جلوی آن را گرفت؟
در قانون فعلی انتخابات، بحث خرید و فروش رای ممنوع است. در قانون جدید نیز این نگرانی آمده است. یک واقعیتی در بیرون است که اینها در قانون می آید. در مجمع تشخیص مصلحت نیز سیاستهای کلی نوشته شده و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده. یکی از بندها، شفاف سازی منابع مالی است. مکانیزمهای این، فنی است. همه دنیا کرده اند. ما گفتیم هر نامزدی باید یک شماره حساب داشته باشد و هر کسی می خواهد به او کمک کند به این شماره حساب بریزد. یک مسئول امور مالی در ستاد باید اجازه برداشت داشته باشد و با امضای مشترک با نامزد، هزینه کند. موارد غیر نقدی نیز باید دردفتر حسابداری بنویسند. مثلا بنویسند ۲ هزار خودکار به ما داده اینجا استفاده شده. این قدرت بازدارندگی بالاست. لزومی به بررسی همه دفاتر نیست. بیشترین شکایت نامزدها بر علیه همدیگر خرید و فروش رای و تخلفات مالی است. همین الان این شکایات برای ما می آید که فلانی پول می دهد، روغن می دهد و شام و نهار می دهد. نمی گوییم درست است ولی اگر یک روز خواست کسی بررسی کند این شفافیت به او کمک می کند. ولی ما برای آن سقف مشخص نکردیم. من موافق بودم رقم بگذاریم ولی نگذاشتیم.

تروریستهای تکفیری این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته اند. در کشور امنیت بی نظیر است و باید شکرگذار خداوند و سپاسگذار عزیزان نظامی، انتظامی و امنیتی باشیم. تهدید این ها برای کشور چقدر جدی است؟
ما مدیون نیروی انتظامی، نظامی و اطلاعاتی هستیم. خیلی هم اینها گمنام نیستند. نیروی انتظامی و سپاه، این کارها را می کنند. در کنار امنیت، باید آرامش را هم داشته باشیم. اگر در جامعه توفیق اعمال حاکمیت و اقتدار را داریم مرهون آرامش و امنیت است. امروز در بازی فوتبال، شدیدترین نظارتهای امنیتی و بازرسی برای آنها شد. مردم برای ما عامل امنیت هستند. هیچکس نباید امنیت را خدشه دار کند. بنده به عنوان رئیس شورای امنیت کشور می گویم قاطعانه روی امنیت ایستادیم و با این مسئله را با هیچکس معامله نمی کنیم.
ما تهدید می شویم. در منطقه به همان نسبتی که تاثیر می گذاریم، در نظام بین الملل روی ما حساب می کنند، دشمنانی داریم که علیه ما فعالند. در اعترافات آنها، بیانیاتشان و کشفیات ما نشان می دهد اینها دنبال عملیات هستند. همین امروز تعداد زیادی بمب در کشور کشف کردیم. در عاشورا تعدادی از اینها می خواستند وارد کشور شوند که همه بازداشت شدند. هر روز در مرزها اینها را داریم ولی می توانیم خنثی کنیم. هوشیاری کامل مردم برای ما راهگشا بوده است. جغرافیای ما خاص است. در شرق و غرب، ما آثار ناامنی در کشورهای همسایه را داریم. افغانستان، پاکستان و عراق هر روز درگیری است و ما در یک جغرافیای خاص امنیتی هستیم. امنیت محقق نمی شود مگر اینکه مردم مشارکت کنند. پیش بینی ما در اربعین، خروج ۲ میلیون نفر از ایران به عراق است. در یک هفته اینها را ساماندهی کردن و برگشت دادن بسیار کار سنگینی است. مسئولیتشان نیز با وزارت کشور کشور است. اولویت اصلی ما امنیت است. زوار باید با امنیت بروند و برگردند. این مانور قدرت امنیتی کشور است.

خط قرمز ۵۰ کیلومتری برای تروریستها را تعیین کردید. تروریستها چقدر با مرز فاصله دارند؟
هر روز اینها را رصد می کنیم و مرزبانی، سپاه و ارتش ما فعالند. در شرق و شمال غرب سپاه مستقر است و ارتش و مرزبانی نیز کار خود را می کنند. هر جا حس کنیم امنیت ما در نقطه ای از مرز دچار مشکل می شود، به خود اجازه دخالت می دهیم. با دولتهای مقابل هماهنگیم. با دولت عراق، افغانستان و پاکستان هماهنگیم. روزانه این مسایل کنترل می شود و برای ما گزارش می آید. آنها نیز به خود جرات نمی دهند. اگر آنها از محدوده ای که گفتیم رد شوند، مقابله می شود. هر چند اینها به صورت چریکی، مخفیانه و نفوذ می خواهند عملیات کنند که با تسلط نیروهای ما اینها رانده شده اند. با همه روشهای امنیتی، ممکن است خلا باشد. در فرانسه دیدیم که از جغرافیای امنیتی دور بودند یا تسلط داشتند ولی دیدیم چه اتفاقی افتاد. نیروهای ما باتجربه هستند و اطلاعات خوبی از تحرکات داریم.

قرار بود روادید عراق برای اربعین قرار بود ۲۴ ساعته صادر شود، ولی این کند شده و مردم سرگردان شده اند. چه اقدامی در این باره شده؟
باید از همه اعضای ستاد اربعین و دستگاه ها تشکر کنم. به خصوص از کسانی که این موضوع را در سال اخیر پیگیری می کردند، بعثه و حج و زیارت فعال بودند. بخش امنیت نیز با وزارت کشور بود. از مقطعی تصمیم گرفته شد مسئولیت هماهنگی به وزارت کشور داده شود. اصل موضوع وابسته به سازمان حج و زیارت و بعثه است، ولی فعلا مسئولیت با ماست. دوستان و بنده به مهران و مرز و ایلام رفتیم. همکاری بین همه مسئولان و تعامل خوب مردم را دیدیم. ۹۰ درصد تدارک اربعین به دست مردم انجام می شود. ما فقط بسترهای حاکمیتی، صدور گذرنامه و روادید را داریم. جلوه های حضور مردمی در اینجا مشهود بود. دستگاه ها نیز خارج از روال کاری همکاری می کردند. این مورد هم که می گویید درست است. امسال با عراق هماهنگی شده و چون امکان سواستفاده تروریستها و دشمن است، بدون روادید رفتن خیلی خطرناک است. اگر برای کسی اتفاقی افتاد، چطور پیگیری کنیم؟ اگر بدون روادید برویم عده ای تروریست هم قاطی اینها وارد می شوند. برای همین لزوم روادید قطعی شد. این با طرف عراقی است. آقای جهانگیری با آقای العبادی صحبت کردند. من هم معاون امنیتی خود را سه روز به عراق فرستادم. تا امروز ۶۰۰ هزار روادید صادر شده. قول دادند که ۲۴ ساعته کار کنند و انشالله همه مردم روادید خود را می گیرند. در خرمشهر و ایلام نیز امکان صدور روادید را داشتیم. الان در ۱۵ شهر روادید می دهند. نیروی انتظامی در ظرف ۲ ساعت گذرنامه می دهد. یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سایت سماح ثبت نام کردند و ۴۰۰ هزار نفر نیز در شرکتهای مسافرتی ثبت نام کرده اند. وزارت خارجه عراق، دولت، وزیر کشور و همه مسئولانش کار می کنند. نیروهای ما نیز دنبال این هستند هر چه سریعتر روادید صادر شود.

برخی از اتباع بیگانه گذرنامه ندارند. می توانند از روادید استفاده کنند؟
اینها دو دسته اند. گروهی به صورت مجاز در کشور هستند که اینها بدون مشکل روادید می گیرند. دسته دوم حضور غیرقانونی در ایران دارند. اینها غیرقانونی هستند. عده ای هم از پاکستان و افغانستان حرکت کرده اند به قصد اربعین. به آنها گفته ایم در همان کشور باید ویزا بگیرند. این را به همه اعلام کرده ایم. البته قرار شده اتباع خارجی را از یک مسیر ترجیحا شملچه عبور دهیم.

درباره رفاه و اسکان زائران هم گله هایی بوده؟
زائران توقع پذیرایی زیادی ندارند. پیاده به یاد امام حسین می روند. توقع آنها امنیت است.و اما ما وظیفه داریم بیشترین خدمت را بدهیم. امسال نسبت به سال قبل دهها برابر امکانات را بیشتر کردیم. مهران سال قبل ۱۶ گیت بود، امسال ۹۰ گیت شده است. تمام استانها از لب مرز تا کربلا تقسیم شده و هر ۱۵ کیلومتر به یک استان داده شده. به ویژه از نجف تا کربلا که پیاده روی است. تمام این مسیر را در اختیار استانها گذاشتیم و موکب برقرار شده است. ۹۰ تن دارو، ۹۰۰ پزشک و هلیکوپتر دادیم. ۷۰۰ اتوبوس آن طرف فرستادیم تا مردم را از لب مرز تا نجف برسانند. ۳۰۰ تریلی و کامیون برای تدارک گذاشته ایم. پریروز از یک موکب پرسیدم چقدر غذا دادی؟ گف ۲۵ هزار پرس غذا دادم. آن یکی گفت ۱۵ هزار پرس دادم. در شلمچه ۵ میلیون لیتر بطری آب تهیه شده. ولی ۲ میلیون نفر در ۱۰ روز خیلی عدد بزرگ است. ولی از مردم می خواهیم کمک های اولیه و پتو را بردارند. در مسیر تلاش می کنیم کمک برسانیم.اگر کمبودی بود مردم به بزرگواری خود ببخشند.

چرا قیمت اتوبوسها ۱۰۰ درصد افزایش یافته؟
اتوبوسهایی که از این طرف می روند، مال مردمند. ۶۰۰ اتوبوس از شهرداریها می بریم که کرایه نمی گیرند. اتوبوس مردمی، یک سر مسافر پر می کند می رود و از یک سر خالی برمی گردد. چون ترافیک زیاد است، ممکن است یک روز معطلی داشته باشد. امروز قرار شد حداکثر کرایه ها دو برابر شود تا انگیزه داشته باشند. نمی توان به آنها اجبار کرد که حتما بروند. ولی کرایه ها ۱۰ برابر و ۵ برابر نمی شود.

ال نینو را تایید می کنید؟
به اربعین چه ربطی دارد؟

بحث اربعین تمام شد.
آثار ال نینو به کشور ما می رسد. بارندگی های اخیر مثلا در ایلام شاید در ۸۰ سال اخیر نظیر نداشته. باید در این باره دقت شود. در ایلام چون چندین سال بارندگی کم بوده، مسیل های اصلی پوشیده شده و آسفالت شده. این سیل در بستر قبلی می خواست جاری شود. چون مسیل بوده و بسته شده، آب به شهر رفته. آب عظیم وارد شده و خسارت زده. دولت نیز در پرداخت این خسارت کمک می کند. در بقیه کشور مشکل چندانی نداشتیم. به ایلام کمکهای اولیه کردیم. آب و هوا شناسی می گوید تاثیرات ال نینو را داریم.

درباره فصل سرما و مشکل معتادان و کارتن خوابها چه تمهدیدی اندیشیدید؟
ما در بحث مقابله نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشتیم. در مرزها به خصوص سپاه کار خوبی کردند. منابع نیز در حال تامین است. درباره موضوع معتادان متجاهر ظرفیت نگهداری از ۵۰۰ نفر به ۶ هزار نفر رسیده. اینها ۳ماه نگهداری و بازپروری می روند. البته ۸۰ درصد برمی گردند و مرتب با آنها سر و کار داریم. بازگشت آنها مسایل اجتماعی و فرهنگی است.

چرا نمی توان با این پدیده ها برخورد شود؟
برخورد می شود. مرزهای شرقی ما ۲۷۰۰ کیلومتر و پر از کوه و مالرو و ارتفاع است. اینها با توجه به مسایل اقتصادی و سهم و سودشان با همه مسایل بازداشت و اعدام، قاچاق می کنند. سالی ۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال آنجا تولید می شود. سالانه ۵۰۰ تن می گیریم و حداکثر همین مقدار هم عبور می کند. باید قوی تر برخورد شود. ولی امیدوارم ۲ سال آینده این مشکل را نداشته باشیم. درباره متجاهرین ۲۰ درصد پاک می مانند و ۸۰ درصد برمی گردند. شهردار تهران قول داده تا عید ظرفیت را افزایش دهد تا همه را جمع کنیم. عاجزانه می گویم تنها راه مقابله جدی با اعتیاد، فقط پیشگیری است. حداکثر ۲.۵ درصد جمعیت ما آلوده اند. ۹۷.۵ درصد پاک ما باید متولی خودشان شوند و نگذارند کسی معتاد شود. انسان دوست ها و خیرین باید بیایند کمک کنند.

برخی انسان دوستها نمی گویم شوی تبلیغاتی دارند و غذا می دهد. ولی برخی مردم هم برخورد خشن می کنند.
این راه حل نیست. باید عاطفی برخورد شود. کانونهای خاص اینها را نیروی انتظامی دارد جمع آوری می کند. البته برمی گردند. باید تلاش کنیم اینها جمع آوری شوند. برای اشتغال و درمان اینها دارد کار می شود. با همت مضاعف انشالله که آقای رئیس جمهور اعتیاد را موضوع اصلی امسال کرده و امیدواریم کار زیادی شود.

درباره اسیدپاشی های اصفهان خبر جدید دارید؟
نه، این را آقای رئیس جمهور هر دوهفته از ما می پرسد. اخیرا یک مظنون را گرفتند که اسیدپاشی کرده بود. یکی قتل و چاقو کشی کرده بود. ایشان گفت اسیدپاشی را من کرده ام. جدی اعتراف کرد ولی وقتی روبرو کردند دیدند اختلال روانی دارد. در دستور نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است که اینها پیگیری شود. اینها پرونده جاری مفتوح است. شما هم می پرسید و ما شرمنده می شویم. این زخم بزرگی بود. مردم اصفهان نیز می پرسیدند و می گفتند همه ناراحتیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا