اجرت غیرمنصفانه در مکانیکی‌های غیرمجاز

اجرت غیرمنصفانه در مکانیکی‌های غیرمجاز

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در گفتگویی گفت: این اتحادیه حدود 2200 واحد جواز‌دار دارد و تعداد زیادی واحد بی‌جواز نیز در این بخش مشغول فعالیت هستند که متاسفانه تعداد واحدهای غیرمجاز فعال در این صنف بیشتر از واحدهای جواز‌دار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از کسب و کار ، علیرضا نیک‌آیین افزود: در راستای برخورد با واحدهای غیرمجاز، تهران به 15 منطقه تقسیم شده و 15 اکیپ بازرسی برای اخطار و شناسایی این واحدها در این مناطق ورود می‌کنند. 
وی افزود: با شناسایی این واحدها برخوردهای قانونی با آنها انجام می‌شود. سیاست ما پلمب واحدهای غیرمجاز نیست، ما قصد داریم این واحدها برای اخذ مجوز اقدام کنند و به صورت مجاز به فعالیت خود ادامه دهند. 
به گفته نیک‌آیین، در اتحادیه مکانیسین‌ها، یک واحد مجزا برای رسیدگی به شکایات مستقر شده است. این واحد آماده پذیرش شکایت‌های مردم از مکانیسین‌هاست. به محض ورود شاکیان، فرم‌هایی توسط پرسنل اتحادیه و خود شاکی تکمیل می‌شود و اسناد و مدارک شاکی نیز، به آن ضمیمه می‌شود. کارشناس فنی اتحادیه، خودرو را تحت بررسی فنی قرار می‌دهد. در انتها روزی مقرر می‌شود و با حضور شاکی، نظر نهایی توسط قاضی اتحادیه اعلام می‌شود. کل این پروسه معمولا 5 یا 6 روز زمان می‌برد. 
 
90 درصد شکایات، از مکانیک‌های بدون مجوز
اتحادیه معتقد است که 90 درصد شکایات، از مکانیک‌های بدون مجوز است. موضوع اکثر شکایات هم استفاده از لوازم تقلبی است. اخیرا کپی‌هایی که از لوازم یدکی ماشین صورت می‌گیرد، بسیار دقیق شده و تشخیص آن مشکل است و این هم مساله را پیچیده‌تر کرده است. 
البته می‌توان گفت منشأ اکثر مسائلی که موضوع شکایات‌اند، مربوط به اخلاق کسب هستند. اتحادیه سعی کرده است علاوه بر گذاشتن دوره‌های آموزش فنی و برگزاری سمینارهای آموزشی، با تشکیل کلاس‌های مکاسب که در آن احکام مربوط به کسب و کار آموزش داده می‌شود، مسائل اخلاق در کسب را نیز مورد حل و فصل قرار دهد. 
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در ادامه به ضرورت برخورد با واحدهای غیرمجاز اشاره و تاکید کرد: در برخی از این واحدها در زمان تعمیر اتومبیل، اقدام به جابه‌جایی لوازم یدکی ماشین می‌کنند و لوازم کهنه را به جای لوازم نو قرار می‌دهند. 
وی افزود: این دسته از واحدها، مالیات و بیمه پرداخت نکرده و از طرفی اجرت و دستمزد چند برابر از مردم دریافت می‌کنند و این موضوع از مهم‌ترین معضلات این صنف محسوب می‌شود. 
 
جولان قطعات یدکی تقلبی خودرو در بازار
نیک‌آیین ادامه داد: جولان قطعات یدکی تقلبی خودرو در بازار نیز موجب نگرانی مکانیک‌ها و مردم شده است. این قطعات تقلبی خارجی به قدری ماهرانه بسته‌بندی شده‌اند که مصرف‌کنندگان به سختی می‌توانند آنها را از قطعات اصلی تمایز بدهند. 
این اجناس و قطعات تقلبی، علاوه بر اینکه موجب می‌شوند تا دارندگان خودرو مجبور باشند هر هفته قطعه جدیدی را برای خودروی خود خریداری کنند، به‌شدت آنها را در معرض خطر تصادف‌های شدید هم قرارمی دهد. تعمیرکارانی که از ما پروانه کسب دارند جنس‌های تقلبی یا بدون کیفیت را روی اتومبیل نمی‌بندند. به‌هرحال دراین‌ بین این مردم هستند که باید خسارت مالی و احتمالا جانی این سهل‌انگاری‌ها و عدم نظارت را بپردازند. ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و ورود و عرضه لوازم یدکی تقلبی موجب شده تا بخش خدمات تعمیراتی خودروها با یک مشکل جدی مواجه باشد و این ساماندهی نمی‌شود مگر با نظارت جدی و برخورد با متخلفان این حوزه. 
 
موضوع تداخل صنفی مکانیسین‌ها با فروشندگان قطعات یدکی
وی همچنین درباره موضوع تداخل صنفی مکانیسین‌ها با فروشندگان قطعات یدکی اظهار داشت: تداخل صنفی تعریفی دارد که باید آن را مدنظر قرارداد اگر همکاران ما در مغازه شان قطعات یدکی مورد نیاز و ضروری دارند نباید گفت تداخل صنفی کرده‌اند.
 شما در نظر بگیرید در اورژانس بیمارستان برخی داروها برای رسیدگی به بیماران اورژانسی همیشه موجود است و پس از رفع و رجوع آن دارو مجددا تامین می‌شود. در کار ما هم بعضی قطعات ضروری است.
 لذا خودرویی که در ساعت غیرکاری تعمیر فوری نیاز دارد باید خدمت و قطعه مورد نظر را تامین کرد. بنابراین برخی قطعات که در تعمیرات فوری نیاز است باید در تعمیرگاه‌ها باشد و غیر از این تخلف است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا