رضایت اعضای GECF از عملکرد دبیر کل ایرانی

رضایت اعضای GECF از عملکرد دبیر کل ایرانی

رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت درباره تمدید دبیر کلی دکتر عادلی در GECF با تاکید بر این‌که اکثریت کشورها از عملکرد یکسال گذشته وی راضی بودند گفت: پیش‌بینی این امر به دلیل وجود برخی مسائل سیاسی و داخلی در کشورهای عضو امکان‌پذیر نیست.

مهدی عسلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که یکی از مسائل مهم مطرح در مجمع عادی کشورهای صادر‌کننده گاز انتخاب دبیر کل مجمع است، گفت: در جلسات عادی وزراء کل برنامه‌های یک سال تدوین می شود.

وی ادامه داد: ما با هر کدام از کشورها که درباره‌ تمدید دبیرکلی دکتر عادلی صحبت کرده‌ایم راضی بوده‌اند.

رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با تاکید بر این‌که در تعیین دبیر کلی این مجمع تمام نظرات بی‌طرفانه نیست، تصریح کرد: در این بین مسائل و هماهنگی‌های سیاسی بین برخی کشورها وجود دارد و ممکن است بخواهند کاندیداهای خود را معرفی کنند، حتی مسائل داخلی کشور‌ها نیز در این بحث تاثیر‌گذار است.

عسلی در این باره خاطر نشان کرد: برای مثال کشوری مانند نیجریه هیچ وقت تجربه این‌که شخصی از این کشور ریاست یک مجمع رسمی را برعهده داشته باشد نداشته است، بنابراین ممکن است بخواهد یک نفر را به عنوان دبیر کل معرفی کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید اینگونه مسائل را در نظر داشت و هر کس که کاندیدای جدید معرفی می‌کند حتما به این دلیل نیست که از عملکرد دبیر کل ایرانی این مجمع ناراضی است و ممکن است به دلیل مسائل سیاسی خود این کار را بکند.

رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در مورد پیش‌بینی وضعیت‌ دبیر کلی مجمع GECF اظهار کرد: اکثریت از عملکرد دکتر عادلی راضی بوده‌اند، چرا که وی به خصوص بخش‌های کارشناسی دبیرخانه را تقویت کرده است و قبلا کمیته فنی اقتصادی وجود نداشت و دکتر عادلی آن را ایجاد کرد.

رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت ادامه داد: گزارش‌های ماهانه و فصلی مجمع نیز از جمله دیگر اقدامات دکتر عادلی در سمت دبیر کلی بوده است و این مجمع قبل‌تر به عنوان جایی بود که سران تنها در آن بحث می‌کردند و گزارش‌های کارشناسی تهیه نمی‌شد، اما طی پنج ماه گذشته این کار شروع شده است و گزارش‌های کارشناسی در مورد وضعیت بازار گاز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثریت با عملکرد دکتر عادل مشکلی ندارند ادامه داد: اما مسائل سیاسی وجود دارد و کشورها می‌خواهند برای خود یک دبیر کل از کشورشان انتخاب کنند به ویژه این‌که کشورهای عضو این مجمع اکثرا کشورهای جهان سومی هستند و علاقه‌مندند که در یک مجمع مهم دبیر کل داشته باشند.

به گفته رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت برخی کشورها نیز ممکن است انگیزه قوی‌تری داشته باشند، اما روی هم رفته جو بین کشورها در مورد عملکرد دبیر کل صمیمانه بود.

وی همچنین اظهار کرد: اما تا لحظه آخر نمی‌توان به صورت 100 درصدی اعلام کرد که دکتر عادلی به عنوان دبیر کل این مجمع باقی‌ خواهد ماند، چون جو سیاسی حاکم است و ممکن است روسای جمهوری بعضی کشورها دستور مخالفت دهند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا