2راهی ایران برای جذب مشتریان نفتی

2راهی ایران برای جذب مشتریان نفتی

از زمانی که مساله کاهش قیمت نفت به میان آمد، برخی کشورها نگرانی بیشتری برای مشتریان نفتی خود پیدا کردند. این نگرانی از آن جایی ناشی می‌شد که هزینه تولید نفت در برخی کشورها پایین نبود. یعنی هزینه‌های بالایی برای تولید آن صرف شده بود و به یکباره، هزینه نهایی پایین آمده بود.

به گزارش نامه نیوز به نقل از اقتصادنیوز، در این میان، دو راهکار پیش روی کشورهای نفتی بود. یا نفت خود را با همان قیمت‌های قبل ارائه کنند و ضرر آن را خود، متحمل شوند یا برای از دست ندادن مشتریانی که قطعا در شرایط ارزانی نفت، به دنبال نفت ارزان بودند، قیمت تمام شده نفت خود را برای مشتریان نفتی، پایین آورند.
 
درست همان کاری که عربستان و عراق در مقاطع مختلفی دست به آن زدند. عربستان پیش ازاین و عراق اخیرا، قیمت تمام شده نفت خود را برای مشتریان نفتی پایین آورد تا مشتریان قبلی خود را از دست نداده و مشتریان تازه‌ای را از آن خود کند.
 
در این میان، این سوال به میان می‌آید که در بحران پیدا کردن مشتری و روش‌هایی که عربستان دست به آن می‌زند، جای ایران کجاست و برای حفظ خود در شرایط فعلی بازار، چه می‌کند؟
 
آن‌گونه که از صحبت‌های قبلی مقامات دولتی ایران برمی‌آید، ایران به دنبال روش‌های این چنینی برای بازاریابی در حوزه نفت نیست. کما اینکه پیش از این نیز، محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت به آن اذعان کرده بود:« پیدا کردن مشتریان جدید با استفاده از روش‌های نوین انجام خواهد شد ولی معنای آن این نیست که نفت خام را حراج کنیم یا به مزایده بگذاریم.»
 
صحبت‌های قمصری در شرایطی است که برخی معتقدند در شرایطی که عراق و عربستان به دنبال مشتریان جدید نفتی است، ایران نیز باید دنبال راهکاری برای جذب مشتریان بیشتری باشد. با این حال، صحبت‌های نماینده سابق ایران در اوپک نشان از آن دارد که فعالیت‌های این چنینی عراق و عربستان، راهکارهایی سنتی برای بازار نفت است و ایران به دنبال چنین راهکارهایی نیست.
 
محمدعلی خطیبی پیش از این به اقتصادنیوز گفته بود:« پایین آوردن قیمت نفت که در مقاطعی عربستان به آن دست زده است، روش‌هایی سنتی برای حفظ مشتری است که به نظر می‌رسد قدری در بازار قدیمی است. در حقیقت ایران باید دنبال روش‌های نوین و بهتری برای جذب مشتری در این بازار باشد.»
 
در چنین شرایطی، باید پذیرفت که ایران هنوز خان هفتم تحریم‌های نفتی را پشت سر نگذاشته است. این بدان معنی است که هر یک روزی که ایران در شرایط تحریم، نفت می‌فروشد، با خطر از دست دادن مشتری‌های بالقوه خود روبرو است، چرا که نقل و انتقالات مالی درست همان مانعی است که بدون برداشته شدن تحریم‌ها، تصور اصلاح آن ممکن نیست.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا