مدیرکل منابع طبیعی همدان:

فعالیت معدنی در ۱۴۵ هزار هکتار از منابع طبیعی همدان ممنوع شد

فعالیت معدنی در ۱۴۵ هزار هکتار از منابع طبیعی همدان ممنوع شد

گروه معادن - مدیرکل منابع طبیعی همدان با اعلام اینکه فعالیت معدنی در 145 هزار هکتار از منابع طبیعی همدان ممنوع شد، گفت: در صورت سخت گیری 500 هزار هکتار از اراضی همدان ممنوعه می شد.

به گزارش ماین نیوز، محمدرضا همتی بعدازظهر امروز در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی همدان اظهار داشت: بخش معدن را به عنوان بخش سرمایه گذار و موثر در اقتصاد و بهره وری استان همدان تلقی کرده و تلاش شده تا پاسخ مثبتی به استعلامات این بخش داده شود.

وی با اعلام اینکه از سال 86 تاکنون هزار و 448 فقره استعلام از منابع طبیعی برای معادن انجام شده که با 600 فقره موافقت شده است، افزود: 277 معدن فعال از نظر منابع طبیعی مجاز بوده و تعطیلی معادن به خاطر اقدام اداره منابع طبیعی نبوده و مشکلات دیگری گریبانگیر آنها شده است.

همتی درباره پهنه بندی مناطق قرمز و ممنوعه فعالیت معدنی در همدان نیز گفت: براساس دستورالعمل سازمان جنگل ها که سال 91 ابلاغ شده نسبت به تهیه پهنه های قرمز و ممنوعه فعالیت معدنی در همدان اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه الزامات قانونی در تهیه این نقشه وجود دارد، تصریح کرد: براساس ابلاغ سازمان جنگل ها گونه گون که به عنوان گونه پیش پا افتاده فرض می شود به عنوان گونه ممنوع القطع شناخته شده و اجازه صدور پروانه بهره برداری معادن در مناطقی که گون وجود داشته باشد، نداریم.

همتی با بیان اینکه براساس ماده دو ضوابط زیست محیطی مصوب سال 84 هیئت وزیران فعالیت های معدنی در جنگل و مراتع مشجر ممنوع است، اظهار داشت: براساس این پهنه بندی 145 هزار هکتار از مراتع و منابع طبیعی همدان به عنوان مناطق ممنوعه مشخص شده که شامل 73 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر اینکه اگر در تعیین مناطق ممنوعه سختگیری می شد تاکنون 500 هزار هکتار از منابع طبیعی همدان ممنوعه شده بود، گفت: در حال حاضر مناطق ممنوعه در حوزه هایی همچون سد اکباتان، دامنه الوند، سراب‎ های گیان و گاماسیاب، کوه کرفس رزن، خان گرمز تویسرکان و لشگردر ملایر است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو حوزه سد سرابی تویسرکان و اکباتان همدان به سبب فعالیت های معدنی دچار سیل رسوب شده و مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

همتی تصریح کرد: همچنین 113 هزار هکتار از عرصه های حفاظت شده محیط زیست نیز در مناطق ممنوعه معدنی قرار دارد و 40 هزار هکتار از مناطق ممنوعه نیز در حوزه سدهاست که فعالیت معدنی مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه در مناطق خاکستری اجازه فعالیت معدنی داده می شود، تصریح کرد: اما در مناطقی که به عنوان قرمز مشخص شده اجازه هیچ گونه فعالیت معدنی داده نمی شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان صنعت و معدن و منابع طبیعی همدان عنوان کرد: سازمان صنعت و معدن محدوده بزرگی را برای بهره برداری معدنی مجوز می دهد ولی منابع طبیعی محدوده کوچک تری به عنوان سینه کار در نظر می گیرد.

همتی بیان کرد: وقتی که بهره بردار اقدام به خروج از محدوده مشخص شده منابع طبیعی می کند باید با این اداره کل هماهنگی هایی داشته باشد که بیشتر بهره برداران معدنی همدان این کار را انجام نمی دهند و همین امر سبب بروز مشکل می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان اظهار داشت: انتظار می رود بهره برداران در این زمینه هماهنگی های لازم را با اداره کل منابع طبیعی همدان داشته باشند تا شاهد بروز مشکل در این بخش نباشیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا