صعود سنگ‌آهن در محدوده 50 دلار پس از عید شکوفه‌های چین

صعود سنگ‌آهن در محدوده 50 دلار پس از عید شکوفه‌های چین

رئیس امور بین‌الملل تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجمن سنگ‌آهن چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن تا پایان سال 94 را تشریح کرد و سرنوشت اصلی قیمت سنگ‌آهن را پس از عید شکوفه‌های چین دانست.

 

کیوان جعفری‌طهرانی، با بیان اینکه قیمت‌ سنگ‌آهن تحت تاثیر عوامل مختلفی است و به همین دلیل نمی‌توان قیمت آن را در بلندمدت پیش‌بینی کرد، اظهار کرد: در حال حاضر بازار چین قیمت سنگ‌آهن را تعیین می‌کند و غیر از یک ماه و ده روزی که به پایان سال میلادی 2015 مانده است، عید شکوفه‌های چین هم به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار در بازار سنگ‌آهن در پیش داریم.
این تحلیلگر بازار سنگ‌آهن معتقد است: تحویل سال جدید و تعطیلات شکوفه‌های چین به تاریخ ایرانی 19 بهمن ماه و 26 بهمن ماه است که در این فاصه زمانی پیش‌بینی‌ام این است که بازار سنگ‌آهن و فولاد هیچ تغییر خاصی نمی‌کند و هیچگونه شانسی برای افزایش قیمت ندارند زیرا فصل زمستان است و هم تقاضا برای تولید فولاد کم است و هم ساخت و ساز کاهش یافته است. در واقع تقاضایی نیست و شانس سنگ‌آهن برای افزایش قیمت بسیار اندک است.
او با بیان اینکه معمولا در دوران رکود بازار کارخانجات فولادی چین مخصوصا در سرما به بازسازی سالیانه که 15 روز تا یک ماه طول می‌کشد، رو می‌آورند، گفت: این وضعیت تا آخر سال میلادی که دهم ژانویه است و به تاریخ ایران 19 بهمن‌ماه می‌شود، به طول می‌انجامد و همزمان با این اتفاق عید شکوفه‌های چین آغاز می‌شود. معمولا هم روال این است که قبل از آن بازار سنگ‌آهن کمی رونق می‌گیرد. البته از آنجایی که بهار چینی‌ها بر اساس تقویم قمری است و جابه‌جایی این روزها محتمل است و معمولا 10 تا 15 روز ممکن است زودتر یا دیرتر شود، کمی وضعیت متفاوت است. به طور مثال سال گذشته فاصله اول ژانویه تا تعطیلات عید شکوفه‌های چین حدود یک ماه ونیم تا دو ماه بود و در این فاصله فرصت کافی پیدا شد تا چینی‌ها خرید کنند و حتی از ایران سفارش سنگ‌آهن بدهند.
 این کارشناس افزود: فاصله زمانی دریایی هر کشتی از ایران به چین حدود 21 روز است. اما الان به دلیل محدودیت زمانی و اینکه چینی‌ها از اول تا سوم ژانویه تعطیل هستند، در واقع تا 13 و چهاردهم دی‌ماه این تعطیلی طول می‌کشد. آنها بعد از ظهرها سرکار می‌آیند و دوباره 19 تا 26 بهمن‌ماه تعطیل هستند.
او با بیان اینکه سردی هوا و افت تقاضا شانس رونق را برای بازار سنگ‌آهن را پایین آورده است، گفت: با توجه با این دوره تعطیلی در ژانویه و آغاز عید شکوفه‌ها بعید است که بازار سنگ‌آهن و فولاد تغییر خاصی پیدا کند زیرا هنوز هوا سرد است و تقاضا پایین است. اما تنها شانسی که وجود دارد دوره پس از تعطیلات عید شکوفه‌های چین است که برای سرنوشت قیمت سنگ و فولاد وضعیت متفاوت می‌شود. چرا که پس از تعطیلات عید چین با وجود اینکه این کشور به سرعت گرم نمی‌شود اما فصل بهار آغاز می‌شود و میزان تقاضا افزایش پیدا می‌کند. از این رو پیش‌بینی می‌کنم از اوایل اسفندماه چهار، پنج روز پس از تعطیلات چین، وضعیت بهبودی نسبی برای بازار سنگ‌آهن رقم بخورد.
رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن افزود: قیمت سنگ‌آهن الان به 45 دلار رسیده و ممکن است تا آخر سال میلادی حتی دو سه دلار هم کاهش پیدا کند و این کاهش حتی تا عید شکوفه‌های چین ادامه پیدا کند.
او همچنین پیش‌بینی کرد: پس از تعطیلات شکوفه‌های چین، احتمال افزایش قیمت سنگ‌آهن وجود دارد و حتی تا مرز 50 دلار هم خواهد رسید. قیمتی که حدود یک ماه پیش سنگ‌آهن در بازار معامله شد. اما پس از اسفندماه روند قیمت سنگ‌آهن ایران قابل پیش‌بینی نیست زیرا متغیرهایی که در بازار هستند انقدر زیاد هستند که نمی‌توان افق بیشتر از چهار ماه را برای این بازار ترسیم کرد.
جعفری‌طهرانی تصریح کرد: کارشناسان معتقدند در سال 2016 معدل قیمت سنگ‌آهن در طول سال حداقل قیمت آن 40 دلار و حداکثر 50 دلار است که متوسط قیمت را باید در محدوده 45 دلار دانست. با این حال پیش‌بینی می‌شود سال آینده وضعیت قیمت سنگ‌آهن بهبودی خاصی در سال 2016 نداشته باشد. اما محدوده قیمت سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا بین 45 دلار تا 55 دلار متغیر خواهد بود که متوسط آن حدود 50 دلار برآورد می‌شود.
عضو هیات مدیره انجمن درباره جابه‌جایی شاخص سنگ‌آهن از یومتال به متال بولتن و تاثیر آن در بازار گفت: سایت مرجع متال بولتن قیمت‌های واقعی را درج کرد و روزی که قیمت سنگ‌آهن ایران را روی خروجی سایت درج کرد، عیار قیمت سنگ‌آهن ایران سی‌اف آر تحویل چین حدود 52 دلار بود که نسبت به آن زمان 10 تا 13 دلار قیمت‌ها پایین آمده است و این کاملا مربوط به عوامل بازار است و برای عیارهای مختلف قیمت سنگ‌آهن هم متفاوت است.
رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن در خصوص صادرات‌ سنگ‌آهن تا پایان سال 94 پیش‌بینی کرد: میزان صادرات سنگ‌آهن حداکثر 15 میلیون تن خواهد بود و حداقل آن 12 میلیون تن است و در نهایت میزان صادرات بین این دو متغیر خواهد بود. زیرا معمولا در یکی دو ماه آخر سال همچنان بازار سنگ‌آهن ایران رو به بهبود است و میزانی از تولیدمان را در فصل پایانی صادر کرده‌ایم. به طور مثال سال گذشته ایران دو میلیون تن سنگ‌آهن در اسفند‌ماه صادر کرد و سال 92 از آن 93 بیشتر توانسته بود صادرات داشته باشد به حدی که در اسکله ترافیک شدیدی بود. حتی میزان صادرات در ماه پایانی سال به سه میلیون تن هم رسید.
او با بیان اینکه برای همین اسفندماه بسیار ماه تعیین کننده‌ای برای صادرات سنگ‌آهن محسوب می‌شود، گفت: در صادرات سنگ‌آهن ایران مخصوصا پس از تعطیلات شکوفه‌های چین، اگر بازار اسفندماه بهبود پیدا کند، می‌توانیم 15 میلیون تن صادرات داشته باشیم و اگر طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرود بیش از 12 میلیون تن صادرات نخواهیم داشت. این مجموع صادرات کل سنگ‌آهن بخش خصوصی بعلاوه سنگ‌آهن کنسانتره است که مشمول تولید گل‌گهر هم می‌شود.
جعفری‌طهرانی درخصوص دپوی سنگ‌آهن در معادن نیز تصریح کرد: اغلب تولیدات سنگ‌آهن در معادن هستند و درصد کمی‌ از معادن که متعلق به شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی هستند بار را به بندرعباس بردند زیرا زمانی که بار به بندرعباس منتقل می‌شود، برای مدت یک تا دو ماه باید بار در انبار بماند و اگر بازار راکد باشد، هزینه انبارداری روی دست تولیدکننده می‌ماند و ضرر می‌شود. از این رو اغلب معادن خصوصی بارها را به بندر منتقل نمی‌کنند و معادن دولتی اگر باری را هم داشته باشند به عنوان بار تحویلی بندرعباس آن را به مزایده می‌گذارند.
او افزود: در حال حاضر با وجود اینکه حمل و نقل از معادن به بنادر برای سنگ‌آهن هم مناسب است و نرخ حمل زمینی پایین آمده اما معدنکاران ریسک انبارداری در بندر را متحمل نمی‌شوند و اگر باری هم داشته باشند، در معدن نگهداری می‌کنند. برخی از معدن‌داران هم به همان اندازه‌ای تولید خود را کاهش داده‌اند و شرایط را مساعد نمی‌دانند که با حداکثر ظرفیت کار کنند. بنابراین غیر از معادن خصولتی و دولتی‌ها ظرفیت تولیدشان را تا حدی کاهش داده‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا