رایزن بازرگانی ایران در افغانستان عنوان کرد

تقلب برند برخی کالاهای ایرانی در افغانستان

تقلب برند برخی کالاهای ایرانی در افغانستان

تقلب برخی برند‌های ایرانی در کشور‌های هدف، ضرورت ثبت برندهای ایرانی را در این کشورها دو چندان کرده است. از طرفی با توجه به پیچیده بودن شیوه‌های ثبت برند و تقلب‌هایی که بعضا در این زمینه صورت می‌گیرد، روش‌های ثبت برند در کشور‌های مختلف و ممانعت از هرگونه سوءاستفاده احتمالی آن از موضوعاتی است که ذهن فعالان و صادرکنندگان صنایع مختلف را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بی شک نگاه صادراتی و توجه به بازار‌های هدف یکی از مظاهر توسعه یافتگی کشور‌ها به شمار می‌رود. ایران نیز صنایع مختلفی با توجه به مزیت‌های پر شماری که دارد از ظرفیت‌های بسیار برای صادرات به خصوص به کشور‌های منطقه و در رأس آنها عراق، افغانستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه دارد که البته با توجه به عدم ثبت برخی برندها در صنایع مختلف شاهد سوءاستفاده هایی در این زمینه هستیم.

در این زمینه محمدرضا کریم‌زاده - رایزن بازرگانی ایران و افغانستان - به خبرنگار ایسنا گفت: سوء‌استفاده از برندها از موضوعاتی است که به طور جدی پیگیری می‌کنیم چون ممکن است بعضی از برندها ثبت نشود و تجار دیگر آن برندها را ثبت کنند که این موضوع برای صادر‌کنندگان ما مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: در برخی مواقع شاهدیم برخی از برندهای معروف ما که در بازار افغانستان جایی برای خود باز می‌کند توسط برخی کشورها کپی می‌شود که البته در این راستا اطلاع‌رسانی‌های لازم را به تجار و صادر‌کنندگان انجام می‌دهیم و در مراجع ذی‌ربط در افغانستان نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم که قول‌های مساعدی نیز داده شده تا مشکلی برای صادر‌کنندگان به وجود نیاید.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان درعین حال بیان کرد: حجم صادرات ما به افغانستان در سال گذشته 2.4 میلیارد دلار و از افغانستان به ایران حدود 32 میلیون دلار بود.

کریم‌زاده با تاکید بر ضرورت حضور در بازار افغانستان افزود: هرچقدر در بازار افغانستان حضور داشته باشیم می‌توانیم نسبت به فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود نهایت استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه بحث امنیت از دیگر مباحثی است که برای فعالیت در افغانستان مورد توجه است، تاکید کرد: حجم تولید در افغانستان پایین است و فعلا روی محصولات کشاورزی و سنگ‌های معدنی متمرکز است. ما نیز به دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانیم بخشی از نیازهایمان را از افغانستان تامین کنیم که در این حالت توازن تجاری‌مان نیز بهبود می‌یابد.

وی در عین حال بیان کرد: با توجه به این‌که دولت وحدت ملی درافغانستان شکل گرفته است یکی از موضوعات مطرح شده توسط این دولت توجه به توسعه صنایع کوچک و متوسط است و طبیعی است ما هم می‌توانیم با انتقال تجهیزات و دانش فنی کاری کنیم که در بازار افغانستان حضور بیشتری داشته باشیم و با توجه به نیاز آنها به مواد اولیه و نیروی متخصص می توانیم برندهای خودمان را در آنجا معرفی کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، کالاهایی مثل کنجد، سنگ مرمر، محصولات کشاورزی و خشکبار را از جمله کالاهای صادراتی افغانستان به ایران عنوان کرد و افزود: مواد نفتی، حلال‌ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، تجهیزات ماشین‌آلات از جمله کالاهای صادراتی ایران به افغانستان است.

اما بدون شک افغانستان دارای بازار های بکر برای حضور محصولات ایرانی است و حضور بخش خصوصی به صورت هدفمند در شمال این کشور می‌تواند فرصتی جدید در توسعه روابط تجاری باشد.

به گفته کارشناسان بیشتر از 60 درصد اقتصاد افغانستان به حوزه کشاورزی و دامپروری متکی است که به دلیل مشکلاتی در این حوزه عقب‌مانده است. همچنین از چند منظر ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تجارت با افغانستان وجود دارد که نگاه اول معطوف بر تجارت کنونی دو کشور در زمینه تامین انواع کالاهای مصرفی و واسطه‌ای و حضور کالاهای ایرانی در بازار افغانستان است که لازم است ضمن حفظ بازار کنونی، تعمیق و تثبیت حضور کالاهای باکیفیت مد نظر قرار گیرد.

منظر دیگر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های توسعه صنایع کوچک و متوسط، پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز افغانستان و حوزه معادن این کشور است که دولت افغانستان در نظر دارد در جهت توانمندسازی زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی آتی در راستای تحقق شعار توسعه آن‌ها را فعال‌تر کند. همچنین یکی دیگر از مزایای تجارت با افغانستان نیروی کار فراوان، ارزان و قانع است که می توان از این فرصت نیز بهره مند شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا