رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

۹۸ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی صادر شد

۹۸ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی صادر شد

بیرجند- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صادرات ۹۸ میلیون دلار کالا از استان طی هفت ماه گذشته خبر داد و گفت: صادرات استان به لحاظ ارزشی سه درصد افزایش یافته است.

سید نعمت‌الله حقیقی ظهر شنبه در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ میلیارد دلار صادرات در کشور داشته‌ایم که سهم عمده این صادرات به کشورهای چین، عراق، امارات، هند و افغانستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیارد دلار از حجم صادرات کشور به افغانستان صادر شده است، بیان کرد: در چند سال گذشته کشور افغانستان جزء پنج کشور هدف کشور در صادرات بوده که ۳۰ درصد از حجم صادرات انجام‌شده به افغانستان از مرز خراسان جنوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صادرات ۹۸ میلیون دلار کالا از استان طی هفت ماه گذشته خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال از نظر ارزشی سه درصد و از نظر وزنی حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

حقیقی به ۴۰۰ میلیون دلار خروجی کالا از استان طی این مدت اشاره کرد و گفت: این میزان نیز از نظر ارزشی شش درصد و از نظر وزنی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه این در حالی است که صادرات کشور در این مدت از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش داشته است، عنوان داشت: این موضوع نشان می‌دهد هر چند رشد صادرات استان مطلوب نیست اما حدود ۱۸ درصد از متوسط کشوری بالاتر هستیم.

حدود ۷۵ درصد از صادرات کالای کشور از زیرساخت های خراسان جنوبی استفاده می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در کشور رشد منفی در تجارت داریم اما در خراسان جنوبی رشد صادرات مثبت بوده که این امر بیانگر این است که هم زیرساخت‌های مناسبی برای تجارت در استان شکل‌گرفته و هم خط های انتقال استان مسیر مناسبی است.

حقیقی با بیان اینکه باوجود همه این مسائل مشکلات زیادی در حوزه صادرات استان داریم، بیان داشت: حدود ۷۵ درصد از صادرات کالای کشور از زیرساخت های خراسان جنوبی استفاده می‌کند اما زیرساخت های ما مورد بی‌توجهی عدیده‌ای قرار گرفته است.

وی با انتقاد از اینکه خطوط ترانزیتی استان خطوط مناسبی نیست، بیان کرد: راه‌اندازی راه‌آهن در خراسان جنوبی نقش اساسی در توسعه تجارت خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی انتقاد کرد: در حال حاضر زیرساخت های مناسبی برای صادرات به کشور افغانستان که ۱۰ درصد از حجم مبادلات کشور را به خود اختصاص داده، نداریم و باید نگاه ویژه‌ای به این زیرساخت‌ها شود.

در پسا تحریم خراسان جنوبی باید جزء طرح های اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت باشد

حقیقی با تاکید بر اینکه در دوران پسا تحریم خراسان جنوبی باید جزء طرح های اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت باشد، عنوان داشت: اگر زیرساخت های صادراتی در استان فراهم نشود بازار افغانستان را از دست خواهیم داد چراکه کشور ترکیه با ایجاد تعرفه‌های خاص برای افغانستان این بازار را از ما می‌گیرد.

وی با اشاره به اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای تأمین سرمایه در گردش صنایع کوچک، بیان کرد: خراسان جنوبی همیشه به دلیل دوری از مرکز از جذب اعتبارات بی‌نصیب بوده که امیدواریم از این اعتبار سهمی به استان اختصاص یابد.

همزمانی واردات پنبه با زمان برداشت کشاورزان را متحمل خسارت کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین از نامناسب بودن زمان صدور مجوز واردات پنبه به کشور انتقاد کرد و افزود: به دلیل همزمانی صدور این مجوز با فصل برداشت پنبه میزان زیادی از تولید کشاورزان برای سال بعد باقی می‌ماند که در نهایت نیز مجبورند محصول خود به قیمت پایین بفروشند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این جلسه به آمادگی خراسان جنوبی برای توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: این توسعه اقتصادی تنها یک رشد اقتصادی نیست بلکه همراه با رشد مسائل اجتماعی خواهد بود.

صفدری با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند به‌عنوان یکی از استان های برتر در دوران پسا تحریم باشد، بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت های خوبی در استان مهیا شده و توسعه اقتصادی باور مردم و مسئولان است.

وی، وجود منطقه ویژه اقتصادی را یکی از این زیرساخت های ایجادشده عنوان کرد و افزود: این منطقه به همت دولت اجرایی شد و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این منطقه ایجادشده و نویدبخش روزهای خوب برای صادر کندگان خواهد بود.

میزهای مشترک با کشورهای عراق و تاجیکستان برگزار شد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ادامه داد: علی‌رغم همه کمبود امکانات در حال حاضر بیشترین صادرات کشور به افغانستان از طریق مرز میل ۷۸ بوده که اگر امکانات افزایش یابد به‌طور حتم توفیقات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

صفدری زاده تاکید کرد: بااین‌وجود نگاه صرف به بازار افغانستان درست نیست و اشتباه تاریخی خواهد بود که در همین راستا منطقه ویژه اقتصادی میزهای مشترک با کشورهای عراق و تاجیکستان برگزار کرده است.

گفتنی است در این جلسه که با حضور مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، از هشت صادرکننده برتر استان و چهار دستگاه اجرایی خادم صادرات در سال ۹۴ تجلیل شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا