بهره‎گیری از منابع معدنی همدان با صیانت از محیط زیست/سخت‎گیری با استخراج غیر قانونی معادن

بهره‎گیری از منابع معدنی همدان با صیانت از محیط زیست/سخت‎گیری با استخراج غیر قانونی معادن

دنیای معدن - استاندار همدان رعایت قانون به شیوه انعطاف پذیر را برای تولید و اشتغال با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را یک راهکار دانست و گفت: در صورت عدم رعایت حدود و اکتشاف و استخراج غیر قانونی باید سخت گیری شود.

به گزارش دنیای معدن، محمد ناصر نیکبخت ظهر امروز در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به فعالیت اتاق معدن برای پیگیری مشکلات و گره گشایی اظهار کرد: پیگیری این مهم نویدی برای تراز شدن استان در تولید و توسعه است.

وی با بیان اینکه پیگیری مسائل مربوط به معدن به صورت دسته بندی نتیجه بخش است، گفت: در رابطه با فعالیت معادن استان، گزارشات خوبی ارائه شده است.

استاندار همدان در ادامه سخنانش تصریح کرد: در دنیا ابتدا استفاده از مزیت های نسبی و سپس استفاده از مزیت های اکتسابی برای توسعه، رشد و رونق اقتصادی مرسوم است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور بزرگ دارای مزیت های بسیاری است ادامه داد: مزیت های ناچیزی را در کشور و به ویژه استان مورد بهره برداری قرار داده ایم.

*بهره برداری مناسبی از معادن استان نشده است

نیکبخت تعداد مواد معدنی استان را 28 نوع و ذخایر موجود را 1.7 میلیارد تن عنوان کرد و افزود: وجود معدن دولومیت نهاوند در کشور کم‎نظیر است که هنوز با گذشت سی و اندی سال از پیروزی انقلاب، بهره برداری مناسبی از معادن استان صورت نگرفته است.

وی یاد آور شد: با تلاش های صورت گرفته در دو سال اخیر شرکت بزرگ «شستا» پای کار آمده و با صدور مجوز ها و تعیین محدوده ها برای آغاز به کار، آماده فعالیت است.

استاندار همدان با بیان اینکه بهره برداری از معادن سیلیس نیز در حال اجراست تصریح کرد: با ورود سرمایه گذاران عراقی و سرمایه‎گذاری بالای 200 میلیارد تومان در ملایر بهره برداری از معادن موجود نیز انجام خواهد شد.

*با توجه به وجود سیلیس باید همدان یک «شهر شیشه» داشته باشد

وی با بیان اینکه با توجه به معادن سیلیس اکنون باید یک «شهر شیشه» در ملایر داشته باشیم ادامه داد: بنیاد بتون ایرانیان نیز در نهاوند با راه اندازی واحد تولیدی شروع به کار کرده و بزرگترین واحد تولید مصالح ساختمانی ایجاد شده است.

نیکبخت یکی از مزیت های استان را وجود معادن دانست و افزود: در کشاورزی با توجه به کمبود آب نمی توانیم افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم که باید از ظرفیت معدن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در مورد معادن در ابتدای کار هستیم، گفت: نسبت به وجود 28 نوع فرآورده معدنی و استخراج آن از استان باید فعالیت کنیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه مزیت های موجود در استان برای تولید، اشتغال، ارتقا، رونق و رشد اقتصادی مد نظر است، اظهار کرد: استفاده از این مزیت ها باید با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر موارد ایمنی مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی رعایت شده بود اکنون سیلاب و سیل مشکل ایجاد نمی کرد.

نیکبخت رعایت قانون به شیوه انعطاف پذیر را برای تولید و اشتغال با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را یک راهکار دانست و گفت: در صورت عدم رعایت حدود و اکتشاف و استخراج غیر قانونی باید سخت گیری شود.

وی خواستار تعامل سازنده سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل منابع طبیعی شد و تصریح کرد: در صورت تعامل سازنده نتیجه گیری بهینه حاصل می شود.

استاندار همدان همچنین نشست مشترک منابع طبیعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی را خواستار شد و تأکید کرد: در تفاهم نامه های منعقد شده به هیچ وجه اجازه آسیب به جنگل ها به ویژه جنگل های دست کاشت که با زحمات فراوان ایجاد می شوند داده نشود.

وی پرداخت وجه به صاحبان مراتع و پروانه داران را در خصوص ایجاد معدن قانونی دانست و افزود: دامداران با منابع طبیعی در ارتباط هستند و منابع طبیعی باید معدن داران را در این خصوص کمک کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا