زنگنه به دو پرسش مهر پاسخ داد؛

سیاسیون بازار گاز را سیاسی نکنند/ برنامه جدید صادرات گاز به عمان

سیاسیون بازار گاز را سیاسی نکنند/ برنامه جدید صادرات گاز به عمان

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران مخالف سیاسی شدن بازار جهانی گاز است، گفت: با لغو تحریم‌ها، طرح صادرات مستقیم گاز ایران به عمان اجرایی می‌شود.

بیژن زنگنه امروز در حاشیه برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پاسخ به پرسش مهر درباره نگرانی اکثر کشورهای صادرکننده گاز از قیمت‌های پایین نفت و گاز در بازار، گفت: در مذاکراتی که با برخی از وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز در تهران انجام دادم، اکثر وزراء آثار کاهش قیمت نفت و گاز را مخفی نمی‌کنند.

وزیر نفت با اعلام اینکه حتی در بیانیه پایانی نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره آثار و تبعات پایین بودن قیمت نفت و گاز در بازار جهانی مطالبی ارائه خواهد شد، تصریح کرد: قطعا پایین ماندن قیمت نفت و گاز در بازار، مشکلات و اختلالات متعدی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنایع نفت و گاز جهان ایجاد می‌کند.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه علاوه بر این یکی از مهمترین مزیت‌های گاز طبیعی در مقایسه با تمامی حامل‌های انرژی، مزیت‌های زیست محیطی و کاهش تولید آلاینده‌ها هست، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده برای مصرف زغال‌سنگ یارانه در نظر می‌گیرند، اما تاکنون حمایت جدی از مصرف گاز در سبد سوخت انرژی این کشورها به عمل نیامده است.

زنگنه همچنین یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی بازار نفت و گاز را سیاسی کردن این بازارها عنوان کرد و افزود: سیاسی کردن بازار تولید و صادرات گاز در بلندمدت مشکلات متعددی برای امنیت عرضه گاز در بازار جهانی ایجاد می‌کند.

وی با اعلام اینکه اعمال برخی رفتارهای سیاسی در بازار نفت، یکسری نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آورده است، یادآور شد: به طوری که هم‌اکنون یک اراده سیاسی به منظور پایین نگه داشتن قیمت نفت در بازار وجود دارد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر آخرین وضعیت سوآپ یا ترانزیت گاز ترکمنستان به عمان از مسیر ایران، توضیح داد: ترانزیت گاز از کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج‌فارس فعلا توجیه اقتصادی ندارد و بیشتر مذاکراتی که با ترکمنستان انجام شده، با محوریت سوآپ گاز طبیعی بوده است.

زنگنه همچنین با اشاره به وجود یک میلیون تن ظرفیت خالی در کارخانه‌های تولید LNG عمان گفت: بر اساس مذاکرات و توافق اولیه‌ای که با عمان انجام گرفته، قرار شده بخشی از گاز ایران به این کشور عربی صادر شود.

وی با یادآوری اینکه پیش از این قرار بود گاز ایران از مسیر قطر به عمان صادر شود، تصریح کرد:  اما با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها، طرح صادرات مستقیم گاز ایران به عمان در دستور کار قرار گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا