محدودیتی برای مالکیت اوراق بهادار سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد

محدودیتی برای مالکیت اوراق بهادار سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد

هیچ گونه محدودیتی برای مالکیت اوراق بهادار، خرید سهم یا تاسیس موسسه مالی برای سرمایه گذار خارجی در ایران وجود ندارد و سازمان بورس بر آن است تا مراحل سرمایه گذاری و عملیاتی را برای سرمایه گذاران خارجی تسهیل کند.

 

بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: اخبار بسیار امیدوارکننده ای در چند سال اخیر در خصوص بازار سرمایه ایران و فرصتهای مناسب سرمایه گذاری منتشر شده است  و شرکای تجاری قدرتمند ایران در ماههای اخیر به طور متناوب به این کشور سفر کرده اند تا از نزدیک، شاهد تحولات بازار سرمایه ایران باشند و موقعیتهای سرمایه گذاری را در کشور بررسی کنند.
وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران قدیمی ترین بازار در خاورمیانه است و بورس تهران نیز قدیمی ترین بازار اوراق بهادار در منطقه است. بورس تهران در سال ١٩٦٧ میلادی (١٣٤٥-١٣٤٦ شمسی) تاسیس شد و در آن تاریخ در واقع بازاری پیشرو در منطقه محسوب می شد.
بیژنی در ادامه با اشاره به ساختار بازار سرمایه و ارکان فعال در آن  گفت: بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی در واقع ٤ بورس قدرتمند و فعال کشور هستند که بازار سرمایه ایران را تشکیل می دهند.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در خصوص سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص ملی ادامه داد: با حضور ٣٨٠ شرکت در بازار سرمایه از صنایع مختلف و حضور ٤١ صنعت متفاوت در این بازار، سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص ملی در بازار ٢٠١٠ میلادی بالغ بر ٢٥ درصد بوده است که در سال ٢٠١٣ میلادی این متغیر به ٣١ درصد رسیده است.
بیژنی در خصوص اوراق خزانه اسلامی به عنوان یکی از جذابترین ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران گفت: اوراق خزانه اسلامی که چندی پیش در بازار سرمایه ایران مورد پذیرش واقع شد بسیار مورد قبول سرمایه گذاران خارجی است و می توانند از طریق این اوراق وارد بازار سرمایه شوند.
وی ادامه داد: اوراق خزانه اسلامی ایران که مبتنی بر شریعت است با تصویب کمیته فقهی ایران وارد بازار سرمایه شد و به این ترتیب افراد علاقمند که تمایل دارند براساس قوانین شریعت سرمایه گذاری کنند می توانند به راحتی وارد بازار سرمایه ایران شوند.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی  اظهار کرد: اوراق خزانه اسلامی که به تازگی وارد بازار سرمایه ایران شده است بدون مالیات و ضمانت آن برعهده دولت بوده و بازدهی آن ٢٤ تا ٢٥ درصد است.
بیژنی  تصریح کرد: علاوه بر این، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال نهایی کردن بحث اوراق آتی و آپشن ارز است تا سرمایه گذاران بتوانند از ریسک نوسانات بازار ارز نیز مصون بمانند .
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی افزود:  بانک مرکزی در این میان در حال پایان مراحل گشایش حساب بانکی برای سرمایه گذاران خارجی است تا این عده از سرمایه گذاران بتوانند به راحتی حساب بانکی شخصی خود را بدون این که به ایران سفر داشته باشند، افتتاح کنند.
وی  اظهار کرد: هیچ گونه محدودیتی برای مالکیت اوراق بهادار، خرید سهم یا تاسیس موسسه مالی  برای سرمایه گذار خارجی در ایران وجود ندارد و سازمان بورس بر آن است تا مراحل سرمایه گذاری و عملیاتی را برای سرمایه گذاران خارجی تسهیل کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا