پایگاه خبری آمریکا:

آل سعود در حال تلو تلو خوردن است

آل سعود در حال تلو تلو خوردن است

سیاست نفت ارزان اکنون دامن عربستان به عنوان مبتکر این سیاست را گرفته و رژیم سعودی برای تامین هزینه های خود مجبور است ماهانه 10 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را مصرف کند و این در حالی است که چشم انداز روشنی برای افزایش قیمت نفت دیده نمی شود.

به نقل از پایگاه آمریکایی پیپلز ورلد، در طی 8 دهه گذشته عربستان محتاطانه حرکت کرده است. عربستان با استفاده از ثروت نفتی اش، گسترش بی سر و صدای نسخه اسلام سلفی در جهان اسلام، تحلیل بردن رژیم های سکولار در منطقه به حیات خود ادامه داده، در حالی که سایر رژیم های منطقه دچار درگیری و ازمحلال بوده اند.  این پول سعودی ها بود که تندورها را در افغانستان تقویت می کرد، تجاوز صدام حسین به مرزهای ایران را تشویق می نمود و گروه های تندروی اسلامی را از قفقاز گرفته تا هندوکش تغذیه می کرد.
اما امروز آن دیپلماسی محافظه کارانه در حال نابودی است و آل سعود بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر به نظر می رسد.
اولین عامل ضعف عربستان، تصمیم استراتژیک پاییز سال گذشته ریاض مبنی بر عدم کاهش تولید اوپک و تن دادن به کاهش قیمت جهانی نفت بود. استدلال آنها این بود که اگر قیمت نفت از 100 دلار به حدود 80 دلار کاهش یافته، ادامه این روند موجب خواهد شد تا تولید کنندگان پرهزینه نظیر تولید کنندگان نفت شیل آمریکا از میدان به در شوند. این سیاست همچنین موجب آسیب دیدن رقبایی نظیر ایران، روسیه، ونزوئلا و اکوادور می شد.
از یک نظر این استراتژی جواب داد. تولید نفت شیل در آمریکا در حال کاهش یافتن داست. استخراج نفت در اویل سندز کانادا کند شده و بسیاری از حفاری کنندگان در قطب شمال فعالیت خود را متوقف کرده اند. کشورهایی نظر ونزوئلا، اکوادور و روسیه نیز آسیب های اقتصادی جدی دیده اند. اما به رغم نشانه های آشکار، عربستان نتوانسته بود کند شدن رشد اقتصادی چین و اینکه این موضوع چگونه رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته را تضعیف می کند را پیش بینی کند. قیمت نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 به 44 دلار رسیده است.
عربستان قصد داشت از ذخایر مالی حدودا 800 میلیارد دلاری خود برای خلاص شدن از شر کاهش قیمت نفت استفاده کند، اما ریاض انتظار نداشت قیمت نفت از 80 دلار پایین تر بیاید و دوره کاهشی اینقدر طول بکشد.
عربستان برای برقراری توازن در بودجه خود، به قیمت 95 تا 105 دلاری برای هر بشکه نفت نیاز دارد. هرچند احتمالا قیمت نفت در طی 5 سال آینده افزایش خواهد یافت، اما پیش بینی ها حکایت از آن دارد که قیمت نفت تنها به 65 دلار خواهد رسید. بدهی های عربستان از 6.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری به 17.3 درصد در سال آینده خواهد رسید و کسری بودجه این کشور در سال 2015 بالغ بر 130 میلیارد دلار خواهد بود.
عربستان برای تامین هزینه های خود، ماهانه 10 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را خرج می کند و ناگزیر شده از بازار مالی بین المللی قرض بگیرد. دو هفته قبل، مسعود احمد، مدیر منطقه ای صندوق بین المللی پول به ریاض هشدار داد که اگر هزینه های بودجه ای خود را به صورت جدی کاهش ندهد، ذخایر مالی اش در 5 سال آینده تمام خواهد شد.
اما ریاض نمی تواند این کار را بکند.
زمانی که انقلاب های عربی در سال 2011 اتفاق افتاد، عربستان با تزریق 130 میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد خود، اقدام به افزایش دستمزدها، بهبود خدمات اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی برای جمعیت رو به افزایش خود کرد. عربستان یکی از جوان ترین کشورهای خاورمیانه است و بسیاری از جوانان این کشور بیکار و دارای تحصیلات پایینی هستند. حدود 25 درصد جمعیت عربستان در فقر زندگی می کند. آل سعود با تزریق پول به جامعه جلوی گسترش نارضایتی های اجتماعی را گرفته، اما با وضعیت فعلی حکومت سعودی، ادامه این وضعیت تا چه زمانی امکان پذیر است؟
انتهای پیام// 112

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا