هر 100 نفر یک شعبه بانکی/وقتی صدای بانک مرکزی هم در می آِید

هر 100 نفر یک شعبه بانکی/وقتی صدای بانک مرکزی هم در می آِید

اقتصاد > اقتصاد کلان - بانک ملی با 3192، صادرات با 2876 و کشاورزی با 1906 شعبه در صدر بانکها قرار دارند و از سویی دیگر کمترین شعب مربوط به بانک خاورمیانه، بانک تجاری ایران و اروپا و همچنین ایران و ونزوئلا است.

در حالی بالغ بر 21 هزار شعبه بانکی در کشور فعالیت می‌کنند که با شروع ساماندهی این شعب و تعطیلی 250 مورد در سال گذشته این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبر آنلاین،بانک مرکزی گزارش داد که هم اکنون 21 هزار شعبه بانکی در کشور فعال است؛به طوری که در حال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر در کشور حدود 27.4 شعبه بانکی فعالیت می‌کنند که در این حالت برای هر 3650 ایرانی یک شعبه فعال وجود دارد. 
براساس این گزارش، از جمله موضوعات مهم و قابل تأمل در نظام بانکي کشور، نحوه پراکندگي شعب بانک‌ها در سطح کشور است. بر اساس اين بررسي مي‌توان نشان داد که هر استان با توجه به ميزان جمعيت و نيز ظرفيت توليد و شرايط اقتصادي و تجاري آن، چه نسبتي از تعداد شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي را در اختيار دارد.

بانک مرکزی در این گزارش یادآور شده است:«سؤالي که بعضاً ميان صاحب‌نظران مطرح بوده، ميزان انطباق تعداد شعب بانک‌ها با نياز واقعي بخش پولي و مالي اقتصاد است. برخي، تعداد زياد شعب بانکي را يکي از معضلات اقتصاد کشور برشمرده و معتقدند لازم است بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي براي افزايش تعداد شعب خود، با محدوديت‌هايي مواجه باشند.

دراین گزارش تصریح شده:« برخي ديگر نيز ايجاد محدوديت براي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي جهت گسترش تعداد شعب خود را غير قابل توجيه و مخالف با محيط مساعد کسب و کار مي‌دانند و معتقدند اين خود بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي هستند که بايد بر اساس ميزان سرمايه، سودآوري، سياست‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي خود نسبت به تعيين تعداد شعب تصميم‌گيري نمايند.»

بانک مرکزی عنوان کرده:«اين گزارش بر آن است تا به طور مختصر و اجمالي مروري آماري بر نحوه پراکندگي شعب بانک‌ها در سطح استان‌هاي مختلف داشته باشد. با وجود انتقادی که نسبت به تعداد بالای شعب در کشور مطرح می‌شود مقایسه با سایر کشورها حاکی از آن است که ایران از وضعیت نسبتا متعادلی برخوردار است. چرا که در برخی کشورهای توسعه یافته به طور نسبی تعداد بیشتری شعب بانکی فعال هستند به طوری که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در فرانسه به ازای هر 100 هزار نفر حدود 37.5 شعبه بانکی وجود دارد. البته در سویی دیگر در برخی کشورهای منطقه این تعداد نسبت به ایران کمتر است. به گونه ای که در عربستان برای هر 100 هزار نفر 8.8 ، سنگاپور 10 و یا ترکیه 19.8 شعبه وجود دارد.»

در حال حاضر استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام کمترین آمار شعب را دارا هستند.
بانک ملی با 3192، صادرات با 2876 و کشاورزی با 1906 شعبه در صدر بانکها قرار دارند و از سویی دیگر کمترین شعب مربوط به بانک خاورمیانه، بانک تجاری ایران و اروپا و همچنین ایران و ونزوئلا است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا