پیشتازی گروه رایانه بورس در 6ماهه اول سال

پیشتازی گروه رایانه بورس در 6ماهه اول سال

شرکت‌های گروه یارانه و انفورماتیک، در دوره‌ای که غالب صنایع بورسی دررکود به سر می‌برند، رشد بی‌سابقه ای داشته اند. این عملکرد به گونه‌ای است که برخی سهم‌های این گروه افزایش بیش از 100 درصدی در درآمد خود نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده‌اند.

بورس تهران در شش ماهه اول تحت تاثیر رکود حاکم بر اقتصاد کشور و جهان و همچنمین سنگینی فضای بی اعتمادی نسبت به آینده کشور، روند نزولی قابل توجهی داشت. در این میان گروه هایی حضور داشتند که روند با ثبات گذشته خود را مانند گروه دارویی حفظ کردند. دو گروه غذایی و رایانه در میان نسبت به مدت مشابه سال گذشته عملکرد بسیار راضی کننده ای ارائه داده و بازار را شگفت زده کرده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، گروه انفورماتیک بنابر آخرین گزارش ماهانه سازمان بورس تهران، با افزایش 215 ریالی، میزان سود پیش بینی شده کل گروه به عدد 1052 ریال به ازای هر سهم رسیده است. این گزارش همچنین بیانگر این نکته است که این میزان از سود پیش¬بینی شده این گروه را پس از گروه های دامپروری و تجهیزات پزشکی در رده سوم قرار می‌دهد.

همچنین در زمینه سود تقسیم شده به ازای هر سهم در سال جاری، این گروه عملکرد قابل قبولی داشته است. این گروه پس گروه های با حجم سرمایه بالا در بازار سرمایه، در رده ششم قرار دارد.

از نظر بازده قیمتی هر سهم نیز، این گروه از ابتدا سال بازده در حدود 40 درصد را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است. این بازده در حالی به وقوع پیوست که پس از مجامع سهام ها در تابستان، این روند با قدرت بیشتری به کار خود ادامه داد.

نمودار زیر نیز روند شاخص این گروه را از ابتدا سال تا کنون نشان می‌دهد. این روند بیانگر این موضوع است که پس از افزایش در حدود 500 واحدی ناشی از تعدیل مثبت، سهام های این گروه در کانال 5 هزار واحد در حال نوسان هستند.

از نکات جالب نمودار فوق، واکنش مثبت این گروه به توافق وین بر خلاف گروه های دیگر بوده که روند نزولی قابل توجهی داشته اند. در مستطیل آبی رنگ نمودار بالا نیز این نکته به خوبی مشخص است.

شرکت خدمات انفورماتیک
این شرکت در شش ماهه اول سال جاری، عملکرد متحیر کننده ای از خود بنابر گزارش های انتشار یافته سایت سازمان بورس به نمایش گذاشته است. درآمد این شرکت حاصل فروش و ارائه خدمات، با افزایش 98 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم 4890 ملیارد ریال رسیده است. به دلیل افزایش ملایم تر بهای کالا های فروش رفته نسبت به سال گذشته که تنها 47 درصد بوده است، سود ناخالص این شرکت افزایش 173 درصدی داشته و به رقم 2710 ملیارد ریال رسیده است.

هزینه های اداری این شرکت نیز افزایش 16 درصدی داشته که در همان سطح تورم است. به همین جهت سود حاصل از فعالیت عملیاتی که از تفریق این رقم از سود ناخالص حاصل می‌شود، با افزایش 226 درصدی، به 2410 ملیارد ریال رسیده است. سود خالص این شرکت نیز با افزایش 122 درصدی همراه و رقم آن3180 ملیارد ریال بوده که دلیل افزایش سود خالص نسبت به سود عملیاتی، درآمد شرکت ناشی از فروش سرمایه گذاری ها بوده است.

در پایان نیز سود هر سهم این شرکت پس از کسر مالیات به رقم 942 ریال رسیده که در برابر 425 ریال مدت مشابه سال قبل، افزایش 122 درصدی داشته است.

برای پایان دوره مالی نیز شرکت پیش بینی سود 1870 ریالی را داشته است. این موضوع در کنار قیمت 14900 ریالی این شرکت، نسبت قیمت به سود در حدود 8 را رقم زده است.

شرکت افرانت
شرکت افرانت نیز در این بازه عملکرد قابل توجهی از خود ارائه داده است. درآمد این شرکت نیز از ناحیه فروش افزایش 96 درصدی داشته و به رقم 231 ملیارد ریال رسیده است. هزینه های تمام شده کالا و خدمات فروش رفته این شرکت افزایش 162 درصدی داشته که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت اینترنت ارائه شده و پهنای باند به شرکت ها بوده که رقم 162 ملیارد ریال به ثبت رسیده است. بر خلاف شرکت فوق که هزینه های اداری آن در سطح تورم افزایش یافته بود، این شرکت افزایش 79 درصدی در هزینه اداری را در شش ماهه اول تجربه کرده است، به همین دلیل سود عملیاتی این شرکت افزایش 56 درصدی داشته و به رقم 40 ملیارد ریال رسیده است. سود خالص این شرکت در حدود 29 ملیارد ریال بوده که افزایش 90 درصدی داشته اشت. این سود در کنار سود انباشته ابتدا دوره مالی، رقم سود 75 ملیارد ریالی را جهت تخصیص نشان می‌دهد که افزایش 112 درصدی داشته است. در پایان نیز سود هر سهم پس از کسر مالیات، رقم 146 ریال بوده که در حدود 90 درصد افزایش داشته است.

پیش بینی سود این شرکت نیز در 213 ریال برای پایان دوره مالی است. که در کنار قیمت 4000 ریالی، نسبت قیمت به سود 19 را نشان می‌دهد. این نسبت قیمت به سود بالا بیانگر این موضوع است که سهامداران به آینده سهم امیدواری زیادی دارند که به بهای زیادی مایل به خریداری هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا