تراز تجاری ایران و ترکیه مثبت شد

تراز تجاری ایران و ترکیه مثبت شد

رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت از انجام اقداماتی برای بهره برداری هوشمندانه از توافق ترجیحی ایران و ترکیه خبرداد و گفت: تراز تجاری ایران و ترکیه به نفع کشورمان مثبت شد.

عباس خالقی تبار در یک نشست خبری با بیان اینکه روند تجارت خارجی دوجانبه ایران و ترکیه از سال ۸۹ تغییرات محسوس و رو به رشدی داشته است، گفت: ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت در منطقه محسوب می‌شود و اگر نگاهی به برخی از شاخص‌های اقتصادی و کسب و کار این کشور صورت گیرد، می‌توان به ضرورت فرصت‌یابی و افزایش تعاملات تجاری ایران با این کشور دست یافت.  

رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان،  ابتکاراتی همچون بهره‌برداری هوشمندانه از موافقتنامه دوجانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری های چندجانبه منطقه ای، تاسیس شهرک‌های صنعتی و بنگاه های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تامین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تراز تجاری بین ایران و ترکیه باشد.

وی تصریح کرد: ترکیه سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از کشورهای مختلف واردات دارد در حالی که سهم ایران کمتر از پنج درصد از این مبلغ است. از سوی دیگر، تراز تجاری ایران با ترکیه در حال حاضر مثبت است که دلیل آن صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

به گفته خالقی‌تبار، کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی‌سازی واردات، شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری است که بر مبنای آن، می‌توان مسیر افزایش صادرات را مهمترین مسیر برای دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه باید در همه حوزه ها تعامل خود را با ترکیه افزایش دهیم، افزود: باید از ظرفیت ترکیه به عنوان مکمل، در همه مباحث تجاری استفاده کنیم، این در حالی است که دو کشور به جای آنکه رقیب هم باشند، باید به صورت مکمل یکدیگر عمل کنند تا با این کار بتوانیم بازار ۵۰۰ میلیون نفری منطقه را از آن خود کنیم.

خالقی‌تبار افزود: ترکیه علاوه بر اینکه می تواند شریک تجاری مناسب در تولیدات و صادرات مشترک باشد، به عنوان دروازه ورود به بازار اروپا نیز محسوب شده و در عمل مناسب ترین مسیر جهت انتقال کالای ایرانی به برخی بازارهای اروپا است.

وی با بیان اینکه در هر سه حوزه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، زمینه توسعه مبادلات تجاری با ترکیه وجود دارد، افزود: شرایط ایجاد شده در پساتحریم، تمایل شرکت‌های ترکیه ای برای همکاری مشترک را افزایش داده است.

خالقی‌تبار گفت: فضای موجود در سطح کلان اقتصادی و سیاسی دو کشور، زمینه های فرهنگی مشترک، رفتارهای مشابه مصرف کنندگان و امکان تعامل و مشارکت در زنجیره ارزش تولید تا توزیع کالاهای مورد نیاز منطقه، فرصت‌های تجاری مناسبی را برای حضور موثر همه فعالان اقتصادی کشورمان در بازارهای ترکیه و اروپا از مسیر این کشور فراهم کرده است

وی اظهار داشت: حجم تجارت ترکیه و ایران در سال ۲۰۰۹ معادل ۵.۷ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ نیز ۱۵ میلیارد دلار بود که این نرخ رشد نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه است. بر این اساس با توجه به هدف گذاری انجام شده، رسیدن به حجم تجارت سالانه ۳۰ میلیارد دلار می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی دو کشور باشد.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه در روزهای ۱۲ تا ۱۵ آذرماه امسال با حضور مسئولان عالی رتبه اقتصادی، سفیران و رایزنان تجاری دو کشور در استانبول خبر داد و گفت: همزمان با این نشست، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع پلاستیک و ماشین آلات و چهلمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و بازی‌های دیجیتال و نمایشگاه لوازم خانگی، دکوراسیون منزل و لوازم برقی خانگی نیز در استانبول برگزار می شود.

وی، محصولات پلیمری، پتروشیمی، سیمان، خشکبار، اقلام مرتبط با صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، فرش دستباف و صنایع دستی را از جمله مزیت های کالایی ایران برای صادرات به ترکیه برشمرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا