نقش بانک مرکزی در بسته خروج از رکود

نقش بانک مرکزی در بسته خروج از رکود
دولت در دو سال گذشته  با مشکل بزرگ رکود تورمی در اقتصاد کشور روبه‌رو بوده است که به منظور رفع آن دو سیاست  کاهش تورم و خروج از رکود عمیق را کلید زد. 
در کاهش تورم دستاورد قابل توجهی حاصل شد؛ به گونه‌ای که تورم حدود  44 درصدی تیر 92 به رقم 8/ 13 درصد در مهر 94 رسیده است و همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهد و تورم نقطه به نقطه نیز در مرز تک رقمی شدن قرار گرفته است؛ اما در مورد رشد اقتصادی پس از عبور اقتصاد از نرخ‌های 8/ 6 - و 9/ 1 - درصدی سال 93 ، بالاخره از رکود خارج شدیم و نرخ رشد اقتصادی به حدود 3 درصد رسید. 


اما برآوردها از ابتدای سال 94 نشان می‌داد که اقتصاد ایران دوباره وارد رکود شده است.  این اتفاق دولت و مسوولان اقتصادی را برآن داشت که مجددا بسته خروج از رکود جدیدی را با به کارگیری ابزارها و سیاست های پولی و تا حدودی مالی ارائه کند.  تصمیم دولت مبنی بر ارائه بسته جدید خروج از رکود اقتصادی با واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی روبه‌رو شد. 

 به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، برخی کارشناسان معتقدند این بسته با اهداف و عملکرد در دوساله گذشته دولت در تناقض بوده و دستاوردهای حاصل شده را از بین می‌برد. آنها معتقدند بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست گذاری پولی و کنترل تورم در کشور نباید با این بسته همراهی می‌کرده و باید نقش مستقل خود را در اقتصاد کشور ایفا می‌کرده است.  
اما برخی دیگر از اقتصاددانان عملکرد بانک مرکزی را قابل تقدیر دانسته و سیاست اتخاذ شده را با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب می‌دانند. 
صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان به نقش بانک مرکزی در بسته خروج از رکود دولت می‌پردازد.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا