نگاه قانونگذاران به تعرفه واردات خودرو

نگاه قانونگذاران به تعرفه واردات خودرو

قانونگذاران کشور چه نگاهی به تعرفه‌های واردات خودرو دارند و ارزیابی آنها از این وضعیت برای سال آینده چیست؟ دو نماینده مجلس به این سوال پاسخ می‌دهند؟

به گزارش نامه نیوز، قانونگذاران کشور چه نگاهی به تعرفه‌های واردات خودرو دارند و ارزیابی آنها از این وضعیت برای سال آینده چیست؟
 
الله‌وردی دهقانی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به اقتصادنیوز می‌گوید: این بحث مشکلی است؛ تعرفه‌ها در اختیار وزارت‌خانه صنعت است اما همه در این موضع سردرگم هستند و نمی‌توانند تصمیمی بگیرند. اگر تعرفه‌ها را کاهش دهند خودروسازان در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرند و به نظر بنده باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که اولتیماتومی به خودروسازان داده شود که همکاران خوبی پیدا کنند و کمیت و کیفیت را بالا ببرند و از طرفی قیمت‌ها را کاهش دهند و هزینه تولید را کاهش دهند تا به تدریج تعرفه‌ها کاهش پیدا کند.
 
او تصریح می‌کند: خودروسازان باید قابلیت‌هایی برای خود ایجاد کنند تا با خودروسازان دنیا رقابت کنند و بازار منطقه‌ای‌شان رونق پیدا کند اما متاسفانه دچار مشکل هستند و اگر این تعرفه‌ها برداشته شود، این صنعت بزرگ شکست خواهدخورد.
 
دهقانی تصریح می‌کند: گمان نمی‌کنم تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، در اصل باید به سمت کاهش برود و تحرکی داشته باشند و این را بدانند که اگر نتوانند خود را بالا بکشند دچار مشکل خواهند شد.
 
محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: تمام تلاش دولت و مجلس آن است که در حوزه تولید اقدام مثبتی انجام دهند و در شرایط موجود تعرفه واردات حفظ شود و در کنار آن تلاش بر آن است که خودروسازان مطرح دنیا و خودروسازان خارجی در کشور ما تولید کنند.
 
او اظهار می‌کند: باید شرایطی را به گونه‌ای فراهم کنیم که خودروسازان خارجی زیر ساخت‌ها را در داخل کشور ایجاد کنند و با ما مشارکت کنند. اگر تولید با کیفیت در داخل کشور باشد طبیعتا افزایش تعرفه‌ای برای خودروهای لوکس و پیشرفته و با تکنولوژی بالا نداریم و نیازی به افزایش هم نیست.
 
دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان می‌کند: فلسفه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی این است که نیازی به کالاهای وارداتی با قیمت کمتر نیست و این خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.
 
بیاتیان در پایان سخنانش عنوان می‌کند: ما باید کمک کنیم تا تولیدات داخلی به لحاظ کیفیت ارتقا پیداکنند و در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند ما باید در این موضوع حمایت کنیم و سیاستی داشته باشیم اما این حمایت نباید یک جانبه باشد. باید صنعت خودرو را به سمتی سوق دهیم که افزایش کیفیت داشته‌باشد.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا