جزئیات و دلایل افزایش مجدد نرخ ارز در دولت یازدهم

جزئیات و دلایل افزایش مجدد نرخ ارز در دولت یازدهم

هر چند که در روز های گذشته تغییرات اندکی در قیمت ارز رخ داد ولی نرخ ارز در بازار امروز به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسید، و از مرز ...

هر چند که در روز های گذشته تغییرات اندکی در قیمت ارز رخ داد ولی نرخ ارز در بازار امروز به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسید، و از مرز 3550 تومان رد شد.

به اعتقاد اقتصادانان کاهش قابل توجه شاخص قیمت سهام در بازار بورس و هجوم سهامداران برای عرضه سهام و پیشگیری از ضرر بیشتر به معنای انتقال بخشی از نقدینگی فعال در این بازار به بازار ارز و سایر بازارهاست. در روزهای گذشته پیش بینی شده بود که به اختمال زیاد بازارهای هدف بازار های پول ممکن است رخ دهد، همچنین این پیش بینی شده بود که ممکن است نقدینگی سرگردان سر از از بازار مسکن در آورد، هر چند که این احتمال همچنان به قوت خود باقی است اما اولین اثار کاهش شاخص بورس خود را دربازار ارز نشان داده است.

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد نقدینگی وقتی از بازاری به بازار دیگر حرکت می‌کند موجی جدید در بازار مقصد ایجاد می‌کند. از سوی دیگر برخی از اقتصادانها نیز علت افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را عدم اعتماد مردم بر سیاست های اقتصادی دولت عنوان می کنند.

کاهش نرخ سود در حوزه خرید کالا و ترس از افزایش حجم نقدینگی منجر به تشدید تقاضا در سایر بازارها بویژه بازار ارز شده است، نیز از ذدلایل دیگری است که برای افزایش قیمت دلار در بازار امروز شده است عنوان می گردد. اما با توجه به اینکه موضوع کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی از دستور کار دولت خارج شده است، این دلیل نمی تواند موضوعیت پیدا کند، مگر آنکه در بازار یک حالت انتظار ایجاد شده باشد.

جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک، در خصوص این موضوع اظهار داشت: علیرغم کارهایی که در روزهای گذشته انجام شده است، گویا قرار نیست اتفاق خاصی در سیستم اقتصادی کشور روی دهد، هر چند کارهایی شده و گشایش هایی صورت گرفته است، اما هیچ یک از این اقدامات در بهبود وضعیت تاثیری نداشته است.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه ما در صادرات نفت هنوز با مشکلات جدی مواجه هستیم، مجموع درآمد های کشور افزایش چشمگیری ندارد و با توجه به حجم زیاد تعهدات دولت مبلغ اندکی برای کنترل بازار باقی می ماند و به عبارت دیگر بیشتر درامد دولت صرف هزینه های جاری می شود.

وی گفت: این عامل، باعث می شود که چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور وجود نداشته باشد، پس بنابراین دولت باید اقدام جدی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند، تمام اقدامات موقتی که برای خروج از رکود انجام شده نیز می تواند به عنوان یک مسکن عمل نمایند.

وی گفت: دولت در اجرای سیاست های اصل 44 و واگذاری سهام عدالت اقدامات جدی و عاجلی انجام دهد تا مشکلات به صورت ساختاری حل گردد، در غیر این صورت هزینه های انجام شده برای رفع موقتی معظلات، نیز هدر خواهد رفت؛ و نمی شود با این کارها اعتماد را به مردم بازگرداند.

این نماینده مجلس گفت: عمده دلیل افزایش نرخ ارز در بازار بی اعتمادی مسئولان نسبت به سیاست های اقتصادی است، و هنوز این اعتماد در بین سرمایه گذاران ایجاد نشده تا نقدینگی را به بخش تولید هدایت کند، بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر نیز نا مشخص بودن سرنوشت سیاست های اقتصادی است.

قادری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود اثری در این افزایش ها داشته است یا نه نیز گفت: بحث کاهش نرخ سود بانکی به دلیل اینکه فعلا منتفی شده است نمی تواند اثری در بالا رفتن نرخ ارز داشته باشد، شاید اگر نرخ سود کاهش پیدا می کرد به دلیل اینکه سرمایه ها از بانک ها به طرف بازار ارز می رفت می شد توجیح کرد اما اکنون نرخ ها ثابت مانده و دلیلی برای وراد شدن سرمایه به بازار ارز وجود ندارد.

وی افزود: البته شاید در بازار یک حالت انتظاری ایجاد شده و بخشی از این افزایش ها نیز متاثر از آن باشد اما در حالت کلی این قضیه مصداق ندارد و تنها دلیل آن بی اعتمادی به بازار آینده می تواند مد نظر باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا