وزیر نفت با وزرای انرژی کدام کشورها دیدار داشت؟

وزیر نفت با وزرای انرژی کدام کشورها دیدار داشت؟

اقتصاد > انرژی - ایرنا نوشت : وزیر نفت عصر امروز (جمعه) با حمد بن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر، نیکول اولیویر وزیر انرژی ترینیداد و توباگو و صالح الخبری وزیر انرژی و معادن الجزایر که برای حضور در هفدمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران حضور دارند، دیدار و گفت وگو کرد.

بیژن زنگنه در آستانه برگزاری هفدهمین نشست عادی و فوق العاده وزارتی، در دیدارهای دوجانبه و به طور جداگانه با وزیر صنعت و انرژی قطر، وزیر انرژی ترینیداد و توباگو و وزیر انرژی و معادن الجزایر در هتل هما دیدار و گفت وگو کرد.

هفدهمین نشست عادی وزارتی و نشست فوق العاده وزارتی فردا (شنبه) در هتل هما و سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز قرار است دوشنبه، دوم آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار شود.

محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر که بعدازظهر امروز وارد تهران شد، در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد گفت: دولت قطر از مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی یی سی اف) به صورت همه جانبه و از هر لحاظ حمایت می کند.

وی با بیان این که مجمع کشورهای صادرکننده گاز همه تلاش خود را به کار می گیرد تا این پیام را به جهانیان بدهد که گاز طبیعی یکی از منابع انرژی پاک به اندازه کافی در دسترس است و نه تنها به امنیت انرژی جهان بلکه به بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک شایانی می کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت، ریاست نشست وزارتی فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) را برعهده خواهد داشت. 

ریاست هفدمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز برعهده امانوئل ایبه کاچیکوو است که به تازگی به عنوان وزیر نفت نیجریه برگزیده شده است. 

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند. 

هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. 

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند. 

هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. 

براساس این گزارش، جی یی سی اف به اشتباه «اوپک گازی» نامیده می شود، اما این مجمع همانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.  

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا