کام تلخ تاکسیرانان از وام 25میلیون تومانی

کام تلخ تاکسیرانان از وام 25میلیون تومانی

معاون فنی تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگویی از تلاش‌های سازمان برای نوسازی ناوگان فرسوده سخن به میان آورد و گفت:

 مساله از آنجا آغاز شد که حدود 15روز پیش از تصویب و ابلاغ طرح وام 25میلیون تومانی خرید خودرو توسط دولت، سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای نوسازی ناوگان فرسوده خود با گروه صنعتی ایران‌خودرو قراردادی برای خرید 10هزار خودرو پژو و سمند تنظیم کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، هم‌اکنون، 17هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران فعالیت دارند که این قرارداد برای نوسازی بخشی از این ناوگان تنظیم شد؛ چراکه در هر سال سازمان تاکسیرانی نسبت به جایگزینی و نوسازی تعدادی از تاکسی‌های فرسوده فعال در ناوگان اقدام می‌کند. در همین راستا، سازمان تاکسیرانی در 6ماهه اخیر برای نوسازی ناوگان با بانک‌های مختلف وارد مکاتبه شد که متاسفانه در این مدت هیچ‌گونه همکاری با سازمان تاکسیرانی صورت نگرفت.

ابراهیمی افزود: ازسوی دیگر سازمان تاکسیرانی با گروه صنعتی ایران‌خودرو رایزنی‌هایی را صورت داد که نتیجه آن خرید 10هزارتایی از این خودروسازان به‌صورت اقساط بود. به این ترتیب مقرر شد که ارزش گواهی اسقاط خودرو فرسوده به ارزش 5 تا 5/5میلیون تومان به خودروساز واگذار شود. باتوجه به اینکه این رقم پایین‌تر از ارزش بازار است درنهایت امتیازی ازسوی سازمان تاکسیرانی برای خودروساز محسوب می‌شود. براساس توافقاتی که در این زمینه صورت گرفت برای الباقی قیمت خودرو نیز که حدود 25میلیون تومان برآورد شده بود، پرداخت اقساطی درنظر گرفته شد.

وی گفت: پیش‌روی جلسات سازمان و خودروسازان و پیگیری مکاتبات و جلسات درخصوص نوسازی ناوگان، با ارائه طرح وام 25میلیون تومانی دولت با کارمزد 16درصد مصادف شد. با تصویب وام، توافق سازمان تاکسیرانی با خودروساز بر این مبنا شکل گرفت که تاکسیرانان نیز از این وام مصوب دولت در جهت نوسازی استفاده کنند. به این ترتیب تاکسیرانان نیز مثل دیگر متقاضیان و بدون هیچ اولویتی می‌توانستند از تسهیلات خرید خودرو برای جایگزینی خودروهای فرسوده و پرمصرف خود بهره‌مند شوند؛ البته منطق حکم می‌کند که برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت در قالب تاکسیرانی که روزانه 5/4میلیون مسافر درون شهری را جابه‌جا می‌کنند، نسبت به سایر متقاضیان خودرو شخصی، اولویتی درنظر گرفته شود که این مساله محقق نشد.

معاون فنی تاکسیرانی شهر تهران درباره مضمون جلسات این سازمان با خودروسازان، گفت: در جلساتی که با حضور مدیران و مسوولان خودروساز برگزار شد، پیشنهاد سازمان تاکسیرانی شهر تهران مورد استقبال و تحسین و تمجید قرار گرفت؛ اما در واقعیت شرایط به‌گونه دیگری رقم خورد. در دوره 6روزه اجرای طرح، این گروه خودروساز، جز وقت‌کشی هیچ فعالیت دیگری در جهت همکاری با تاکسیرانی نداشت و با اتمام سقف فروش خود، محدودیت واگذاری تسهیلات را از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و سازمان تاکسیرانی را دوباره به بانک مرکزی و مسوولان دولتی ارجاع داد تا با رایزنی‌های مجدد دولت و بانک امتیازی برای نوسازی ناوگان فرسوده تهران درنظر بگیرند. با این اتفاقات سازمان تاکسیرانی باوجود پیگیری‌های خود در سال‌جاری تاکنون موفق به نوسازی حتی یک دستگاه تاکسی فرسوده نیز نشده است.
  دپو خودروسازان زرد نبود
وی با ابراز نارضایتی سازمان تاکسیرانی از عملکرد خودروسازان در ارائه وام 25میلیون تومانی خودرو، گفت: خودروسازان و مسوولان دولتی در ارائه وام 25میلیون تومانی نه تنها برای تاکسیرانان تهران بلکه برای تاکسی‌های فرسوده فعال در سطح کشور نیز که در حال حاضر به 95هزار دستگاه می‌رسد، شرایط ویژه‌یی تعریف نکردند. این درحالی است که تاکسیرانی تهران هیچ امتیازی از دولت و خودروساز طلب نکرده بود و فقط برای ثبت‌نام تاکسیرانان در این طرح تلاش می‌کرد که در انتها این خواسته ناچیز هم ناکام ماند.  ابراهیمی همچنین گفت: با بررسی ابعاد اجرای طرح وام 25میلیون تومانی ازسوی سازمان تاکسیرانی این نتیجه حاصل می‌شود که می‌توان به حرف و حدیث‌های مطرح شده ازسوی مردم و برخی کارشناسان که از خالی شدن پارکینگ خودروسازان با حمایت دولت خبر می‌دهد، مهر تایید زد؛ زیرا تنها تفاوت تاکسیرانان با مردم عادی برای ثبت‌نام تسهیلات خرید خودرو، رنگ زرد تاکسی‌ها بود که به‌نظر می‌رسد در سبد محصولات دپو شده خودروسازان وجود نداشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا