معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت:

بین تولیدکنندگان رقابت منفی وجود دارد

بین تولیدکنندگان رقابت منفی وجود دارد

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: در نشست‌های هفتگی که با حضور وزیر برگزار می‌شود همواره با دایره بسته‌ای از مشکلات مواجه هستیم که به دلیل رقابت منفی بین تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در زنجان، محمدرضا مودودی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان زنجان، گفت: شعار امسال روز ملی صادرات «صادرات فراتر از بازار» است فعالانی که در این عرصه حضور دارند فقط به فکر مبادله کالا نبوده بلکه سفیرانی هستند که اعتقاد و نوع بینش مردم را به سایر کشورها انتقال می‌هند، لذا معتقدیم این رسالت خطیر الزاماتی را برای هر بخش در پی دارد و لذا انتظار داریم در حوزه اقتصادی نیز جایگاهی مناسب با فرهنگ اصیل ایرانی داشته باشیم.

وی افزود: ایران در زمینه صادرات هنوز جوان است و اگر بخواهیم مسیر پیشرفت در این زمینه کوتاه شود نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های دنیا هستیم و اگر نتوانیم این ارتباط را به خدمت بگیریم نیازمند آزمون و خطا در این زمینه هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در نشست‌های هفتگی که با حضور وزیر برگزار می‌شود همواره با دایره بسته‌ای از مشکلات مواجه هستیم که به دلیل رقابت منفی بین تولیدکنندگان است. مسئولان در این زمینه با تناقض مواجه شده‌اند و توصیه می‌شود از صنایع کوچک و متوسط حمایت شود ولی این صنایع با یکدیگر به صورت منفی رقابت می‌کنند و متاسفانه سودی در کشور حاصل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ما فروشنده کالاهای خود نیستیم به این دلیل که همسایگان ایران کشورهای آشوب‌زده‌ای هستند و بیش از 70 درصد بازار هدف ایران کشورهای همسایه هستند. این وضعیت سبب شده است تجار خارجی در ایران حضور داشته و سود ببرند و ایران کمتر در کشورهای بازار هدف حضور داشته باشد. اگر اتحادیه‌های صادراتی شکل نگیرد و فضای تجارت خارجی در کشور مدیریت نشود بازار خارجی پایدار نخواهیم داشت. رسیدن به ثبات در شرکت‌های صادراتی به باور تبدیل نشده است.

این مسئول تصریح کرد: دنیا از سال 2009 دچار شوک مالی شد و تنزل یک به یک تولید و تجارت رسید و لذا تجارت خارجی مورد توجه قرار گرفت بعد از بازشدن درهای تحریم که شاهد حضور گسترده تجار خارجی در ایران هستیم نشان می‌دهد تجار خارجی به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات هستند و این موضوع نشان می‌دهد به‌زودی برندهای بزرگ دنیا بومی‌تر از شما در بازار داخلی حضور خواهند داشت، زیرا بازار آنها اشباع شده و به دنبال بازارهای جدید هستند، لذا باید این برندها را به‌عنوان فرصتی برای اینکه چشم‌انداز صادراتی را آموزش دهند تبدیل کنیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان نیز در این مراسم عنوان کرد: امروز در شرایطی هستیم که از دوران جدید به‌عنوان پساتحریم یاد می‌شود و در این شرایط امکان ریسک تجارت خارجی کمتر می‌شود، لذا در این شرایط جدید برخی اقدامات مانند تغییر مقررات متناسب با شرایط انجام شود.

جمشید انصاری یادآور شد: فعالیت‌هایی همچون تقویت صندوق‌های ضمانت صادرات کشور، صدور ضمانت‌نامه موثر توسط صندوق‌های ضمانت صادرات، ارائه اطلاعات لازم از بازارهای هدف به صادرکنندگان و آموزش آنها باید در رئوس کارهای دولت در شرایط جدید قرار بگیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این مراسم اعلام کرد: مقرر شده است تا پنج سال آینده سالانه هشت درصد به رشد اقتصادی افزوده شود، لذا برای رسیدن به این هدف چاره‌ای جز توسعه صادرات وجود ندارد، زیرا صادرات سبب رونق اقتصادی شده و حل شدن دغدغه اشتغال می‌شود. 3.4 درصد از صادرات کل کالاهای جهان متعلق به ایران است و 0.18 درصد از صادرات کشور به صادرات خدمات تخصیص دارد، لذا در ایران شاهد ضعف مشهودی در صادرات خدمات هستیم.

ناصر فغفوری تاکید کرد: سرانه صادرات در کشور 800 دلار است که بنا شده این رقم به 2000 دلار برسد، لذا باید برنامه‌های عملیاتی موثرتری در این زمینه انجام شود، در این راستا ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رفع موانع انجام شده است و مشوق‌های خوبی در قانون برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تا سال 1404 باید صادرات کشور به 190 میلیارد دلار برسد، لذا برای سه برابر کردن صادرات کنونی راه درازی در پیش داریم در این راستا مهم‌ترین کار توجه ویژه به تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی است. لازم است این شرکت‌ها در کشور و استان فعال شود تا برنامه‌های در نظر گرفته شده در این زمینه موثرتر باشند.

این مسئول عنوان کرد: معتقدیم صادرات همانند میوه‌ای است که به خارج از کشور فروخته می‌شود ولی ریشه آن در خاک ما است و اگر بتوان این ریشه را تقویت کرد شاهد رشد میوه‌های با کیفیت‌تری خواهیم بود که مشتریان از‌آن استقبال می‌کنند، لذا لازم است واحدهای تولیدی به تولید کالای با کیفیت که ضامن ثبات صادرات است اهمیت دهند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: واحدهای تولیدی در حوزه‌های کسب و کار مشکل اساسی دارند که اگر هم‌اکنون چاره‌جویی نشود بازگشت و تکرار آن هزینه‌های بالاتری دارد. این نگاه اشتباه است که انتظار ساماندهی از دولت را داشته باشیم، ولی انتظار اینکه دولت نگاه حمایتی برای انجام فعالیت‌های موثر داشته باشد انتظار زیادی نیست.

غلامحسین جمیلی افزود: نیازمند تدبیری ارزنده در مقطع جدید کشور و مواجهه بین‌المللی در شرایط اقتصادی هستیم. روابط محدود کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بود که امیدواریم با گشایش در شرایط تجارت خارجی شاهد اتفاقات جدیدی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همواره دغدغه عدم ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح است، به گونه‌ای که امروز صرفا بسیاری از واحدهای تولیدی برای صادرات اقدام می‌کنند، لذا امیدواریم با همت دانشگاه‌ها سال ‌آینده بتوان چهره‌های جدیدی را در این عرصه دید.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا