مدیرعامل پتروشیمی تاکید کرد

ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و صنایع پایین دستی

ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و صنایع پایین دستی

معاون وزیر نفت گفت: به دنبال ایجاد طرح هایی هستیم که برای مردم نعمت باشد، نه باعث فلاکت شود و ثروت کشور را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در کرمانشاه، عباس شعری مقدم - مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی - در همایش جذب سرمایه‌گذاران صنایع پایین دستی پتروشیمی که امروز (28 آبان) در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از ابلاغ سیاست‌های خصوصی سازی همه واحدهای زیر مجموعه خود را واگذار کرد و اکنون فقط نقش هدایت و تهسیل گری برای صنایع پتروشیمی را دارد.

وی ادامه داد: در گذشته حدود 60 واحد پتروشیمی با 60 میلیون تن ظرفیت و 20 میلیارد دلار درآمدزایی زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودند که همه آنها خصوصی سازی شدند.

به گفته معاون وزیر نفت، شرکت صنایع پتروشیمی کشور اکنون وظیفه دارد برای توسعه صنایع پتروشیمی برنامه ریزی کرده و این صنایع را هدایت و حمایت کند. همچنین وظیفه دارد سرمایه گذاران را در این بخش جذب کند و برای تدوین و اصلاح قوانین و مقررات این بخش تلاش کند.

شعری مقدم با تاکید بر لزوم گسترش صنایع پتروشیمی کشور خصوصا در حوزه صنایع پایین دستی، خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی مواد اولیه ما را می‌گیرند و بعد از فرآوری دوباره محصولات پتروشیمی را با قیمت بیشتر به کشور ما صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: البته بخشی از این مشکلات و شرایط به دلیل تحریم ها بود که خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و تیم مذاکره کننده در حال حل شدن است. برای رفع بخش دیگر این مشکل نیز باید سرمایه گذاری را در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن افزایش دهیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این عرصه فراهم شود، عنوان کرد: باید سودی که در گذشته کشورهای خارجی می برند به هموطنان خود ما برسد.

شعری مقدم گفت: ما هم به عنوان بدنه دولت هر حمایتی که لازم باشد انجام می دهیم تا سرمایه گذاران این حوزه کمترین مشکل را با دستگاه های دولتی داشته باشند.

وی افزود: شرایط سرمایه گذاری در مناقطی که استعدادها و امکانات آن وجود دارد، مانند استان های مرزی و خصوصا کرمانشاه باید بیشتر فراهم شود.

شعری مقدم معتقد است کرمانشاه علاوه بر مزیت مرزی بودن، مشکل تامین آب برای صنایع پتروشیمی که صنایعی با نیاز آبی بالا هستند را ندارد.

معاون وزیر نفت به پتانسیل های ویژه دیگر کرمانشاه برای احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: در اسلام آبادغرب پتروشیمی چهارم را به عنوان یک صنعت مهم بالادستی در برنامه داریم که می تواند خوراک و مواد اولیه را تامین کند.

وی اظهار کرد: شهرستان قصرشیرین هم شرایط مناسبی برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی دارد، صنایعی که هم سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند و هم اشتغالزایی بیشتری دارند.

به گفته این مسئول، ویژگی دیگر شهرستان قصرشیرین نزدیک بودن به عراق است که دسترسی به بازار خوب این کشور را نیز فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کشور با اشاره به بازدیدهایی که از شهرستان قصرشیرین در خرداد سال جاری صورت گرفت، تاکید کرد: قصرشیرین امکانات زیادی برای سرمایه گذاری دارد و حیف است این امکانات به سرمایه گذاران عرضه نشود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به مشکل پتروشیمی چهارم کرمانشاه در اسلام آبادغرب هم اشاره کرد و ادامه داد: مشکل این پتروشیمی تامین 15 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز آن بود که ما مشاور گرفتیم تا مطالعه کند امکان تامین این میزان آب وجود دارد، یا نه.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: از استاندار کرمانشاه تضمین خواستیم که این آب تامین شود و به مجرد اینکه این تضمین داده شود مشکل این پروژه حل خواهد شد.

شعری مقدم با بیان اینکه قرار نیست مانند دولت قبل دستور بدهیم در فلان نقطه پتروشیمی احداث شود، بدون آنکه توجه شود که مردم منطقه تشنه هستند، گفت: دنبال طرح هایی هستیم که برای مردم نعمت بیاورد و ماندگار باشد، نه اینکه باعث فلاکت مردم شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا